Poglądy Platformy JKM (UPR) na najważniejsze problemy Polski

  Lista ta powstała w 1997 roku jako deklaracja Narodowej Platformy Wyborczej

 

My, członkowie Unii Polityki Realnej, wyrażamy przekonanie, ze dobrobyt naszego kraju i naszych rodzin powinien być budowany w oparciu o wiarę w wartości i zasady przekazane nam w tradycji, poszanowanie indywidualnej wolności, zasadę osobistej odpowiedzialności za czyny, szacunek dla prawa, ochronę prywatnej własności oraz zasadę ograniczonego rządu i silnego udziału lokalnych reprezentacji w sprawowaniu władzy.
Uważamy, ze każdy człowiek wyposażony jest w pewne niezbywalne prawa, wśród których są: prawo do życia, prawo do wolności, prawo do własności i prawo do realizacji własnych celów - o ile nie narusza to praw i wolności innych. Obowiązkiem władzy jest zagwarantowanie obywatelom naturalnych praw.

Szczególnie mocno odwołujemy się do korzeni europejskiej cywilizacji. Od starożytnych Greków Europejczycy przyjęli umiłowanie prawdy i wiedzy. Od Rzymian nauczyli się szacunku do prawa. Chrześcijaństwu zawdzięczamy fundament moralności Europy. Głęboko wierzymy, że korzenie te w znacznie głębszym stopniu niż zdobycze demokracji są przyczyną trwania i rozwoju narodów Europy.

Dziesięciolecia rządów komunistów doprowadziły Polskę do stanu opóźnienia cywilizacyjnego i gospodarczego. Rok 1989 stworzył szansę, którą nie w pełni wykorzystały kolejne rządy. Jesteśmy przekonani, że także teraz zarówno siły postkomunistyczne, jak postsolidarnościowe nie są w stanie zapewnić naszemu krajowi dostatku i pomyślnej przyszłości. Najbardziej korzystny czas na dokonanie koniecznych przemian został już bezpowrotnie stracony. Mamy jednak nadzieję, że nasza Ojczyzna ma wciąż jeszcze szansę na rozwój gospodarczy i duchowe odrodzenie.

Musimy w tym celu usunąć narosłe przez lata przeszkody. Musimy odebrać władzę skostniałym strukturom zbiurokratyzowanej administracji i anachronicznej klasie politycznej, żyjącej kosztem nas wszystkich. Każdy obywatel naszego kraju musi mieć szansę na wykorzystanie swego talentu i pracowitości, na kształtowanie swej przyszłości. Jesteśmy przekonani, że kultywowanie tradycyjnych wartości i swobód obywatelskich wraz z dobrodziejstwami gospodarki wolnorynkowej zapewni naszej Ojczyźnie należne miejsce w Europie XXI wieku.

 

ADMINISTRACJA
Administracja powinna pełnić służebną funkcję wobec społeczeństwa. Nie pamiętając o tym, urzędnicy państwowi zawsze dążą do rozbudowy rządowych i lokalnych struktur administracyjnych, systemu przepisów prawnych, tworzenia specjalnych programów interwencji państwa w regulację rynku, określania sztucznych skomplikowanych zasad działania dla podmiotów gospodarczych i rozbudowanych sposobów kontroli. Tworzą w ten sposób popyt na swoje usługi, który zapewnia im wzrost znaczenia i urzędniczych zarobków.
W Polsce administracja rozrasta się w tempie zastraszającym. Liczba pracowników administracji rządowej wzrosła z 75 tysięcy w 1990 r. do ponad 140 tysięcy w roku 1995! W tym samym czasie liczba urzędników w urzędach gminnych wzrosła z 83 tysięcy do ponad 139 tysięcy! Przeprowadzana obecnie (1997 r. - red.) reforma centrum administracyjnego ma charakter czysto pozorny — zakłada zmniejszenie zatrudnienia jedynie o 300 etatów.
UPR uważa, że jedynie radykalne działania mogą spowodować zmniejszenie administracji państwowej. Należy zdecydowanie odebrać politykom możliwości ingerencji w gospodarkę (patrz: Lobbying Urzędniczy), zmniejszyć liczbę ministerstw (patrz: Władza Wykonawcza), ograniczyć liczbę posłów i senatorów (patrz: Władza Ustawodawcza). Obawiamy się też, że wprowadzenie powiatów skończyłoby się na stworzeniu nowej kadry urzędników — a samodzielność gmin zostałaby uszczuplona; w sumie: byłoby to bardzo kosztowne (zwłaszcza dla mieszkańców miast wytypowanych na powiaty) i spowodowałoby dalszy rozrost biurokracji.

AIDS
Ponieważ AIDS jest groźną chorobą zakaźną, trzeba ją traktować jak każdą inną chorobę zakaźną, nie robiąc wyjątku dla lobby homoseksualistów. Zresztą to właśnie homoseksualiści są najbardziej narażeni na zachorowanie na AIDS. UPR z zaniepokojeniem obserwuje działalność rządu i różnych organizacji, które za pieniądze podatników prowadzą propagandę tzw. „bezpiecznego seksu".

ARMIA ZAWODOWA
UPR opowiada się za utworzeniem armii zawodowej z natychmiastowym zlikwidowaniem powszechnego poboru. Armia zawodowa, chociaż mniej liczna niż z poboru, jest znacznie lepiej przygotowana do przeznaczonych jej zadań — i w dodatku tańsza. W armii zawodowej mogą dobrowolnie służyć obywatele polscy lub państw obcych. Żołnierz przy zaciągu podpisuje kontrakt z ustaloną wysokością żołdu i zgodę na stosowanie wobec niego regulaminu wojskowego. Żołnierze nie mogą należeć w okresie pełnienia służby do partii, ani związków zawodowych.
Nikt, kto dobrowolnie nie podpisze kontraktu, nie powinien być zmuszony do służby w wojsku. Znikną tym samym problemy z osobami odmawiającymi służby wojskowej, samobójstwami oraz patologiami życia koszarowego.
Z chwilą podpisania nowej ustawy o wojskowości powinny ulec abolicji wszelkie sprawy związane z uchylaniem się od poboru oraz ze służbą ochotniczą w siłach zbrojnych innych państw.
W ramach budżetu wojskowego powinno zostać zapewnione przeszkolenie wojskowe całej młodzieży męskiej w wieku 15-17 lat (z wyjątkiem zasadniczo niechętnych — podobnie jak z lekcjami religii). Dla młodzieży uczącej się powinno to obejmować osobne lekcje oraz 3-tygodniowy pobyt w jednostce w okresie wakacyjnym; dla pozostałej — 6-tygodniowy pobyt na takim samym obozie w innym okresie.

BANKI I GIEŁDA
UPR od kilku lat konsekwentnie opowiada się za szybką prywatyzacją wszystkich banków krajowych i dopuszczeniem banków zagranicznych do działalności na rynku polskim. W przejściowym okresie (około 3 lat) dopuszczalne jest wydawanie licencji rządowych, tak aby rozbudowę rynku finansowego rozpocząć z solidnymi i stabilnymi bankami. Należy znieść ustawowe przepisy zmuszające banki do stosowania procedur oddłużeniowych powiązanych z przejmowaniem własności oraz finansowania nieefektywnych przedsięwzięć gospodarczych. Sprzeciwiamy się sztucznym administracyjnym operacjom konsolidacji banków (tworzonym w celu finansowania większych przedsięwzięć); banki winny mieć swobodę tworzenia konsorcjów.
Należy stworzyć przepisy prawne o zabezpieczonych kredytach (w tym rejestr dokonanych zabezpieczeń), które pozwolą bankom na odważniejsze udzielanie kredytów drobnym i nowym firmom prywatnym.
UPR oczekuje znacznie większej liczby sprywatyzowanych przedsiębiorstw dopuszczonych do notowań na giełdzie papierów wartościowych, zniesienia przepisów utrudniających napływ kapitału zewnętrznego na polską giełdę, nieopodatkowywania operacji giełdowych i powstrzymania się państwa od jakichkolwiek ingerencji i operacji na rynku giełdowym. Po siedmiu latach istnienia kapitalizacja polskiej giełdy ciągle jest znikoma, a największym posiadaczem akcji na giełdzie wciąż jest skarb państwa. Proponujemy wprowadzenie zakazu renacjonalizacji przez giełdę.

BEZROBOCIE
W gospodarce wolnorynkowej istnieje tendencja do utrzymywania się pewnego poziomu bezrobocia. Uważamy jednak, że stosowany w Polsce system zasiłków powoduje sztuczny wzrost liczby bezrobotnych. Jest szkodliwy dla rozwoju ekonomicznego kraju i demoralizuje samych bezrobotnych. Jesteśmy przeciwni aktywnej polityce państwa w celu tzw. „tworzenia nowych miejsc pracy". Urzędnicy państwowi nie są w stanie tworzyć nowych miejsc pracy bez jednoczesnego zmniejszenia zatrudnienia w firmach prywatnych, obciążonych dodatkowymi podatkami „na bezrobotnych".
UPR uznaje także za szkodliwe wprowadzenie tzw. „płacy minimalnej". Jeśli nikt nie zarabia mniej od „minimum" - to jest ona zbędna; jeśli jednak ktoś zarabia mniej (czyli jego praca nie jest warta „minimum") — to w efekcie ustawy pracę utraci.
Sytuacja ludzi biednych, słabiej wykwalifikowanych lub po prostu pechowych poprawi się, gdy uda im się znaleźć i podjąć pracę. Im bardziej wolny i prężny rynek, tym będzie to łatwiejsze.

BONY OŚWIATOWE
UPR jest za prywatyzacją szkolnictwa. Jednocześnie proponujemy w okresie przejściowym finansowanie oświaty poprzez bony. Rodzice dzieci otrzymywaliby bony opiewające na sumę równą kwocie zapisanej w budżecie państwa (gminy) na oświatę podzielonej przez liczbę uczniów. Za pomocą tych bonów rodzice mogliby opłacać w wybranych przez siebie szkołach edukację swoich dzieci.
Powyższy system zapewnia bezpośredni wpływ rodziców na szkoły. Wymusza konkurencję pomiędzy szkołami, co podnosi ich poziom. Szkoła byłaby też tańsza, gdyż zlikwidowana byłaby zbędna administracja.

BUDŻET PAŃSTWA
Mimo deklarowanej w ostatnich latach przez kolejne ekipy rządzące woli decentralizacji, utrwala się tendencja do koncentracji władzy i pieniędzy w urzędach centralnych. Obecnie 90% publicznych pieniędzy wydają ministerstwa i inne urzędy rządowe, a w dyspozycji gmin pozostaje jedynie 10%. W państwach Europy Zachodniej i Ameryki Płn. proporcje te wynoszą przynajmniej 1:1. UPR uważa, że z budżetu państwa powinny być finansowane wyłącznie wydatki związane z utrzymaniem administracji prezydenta i rządu, wojska, policji oraz wymiaru sprawiedliwości.
Uważamy, że powinien istnieć konstytucyjny zapis zabraniający uchwalania deficytu budżetowego. Deficyt budżetowy pozwala kolejnym rządom na finansowanie ich obietnic wyborczych. Mechanizm taki obciąża jednak zadłużeniem przyszłe pokolenia - nasze dzieci i wnuki.

BUDŻETY GMIN
Obecnie na dochody każdej gminy składają się: około 5-procentowy udział zebranych na jej terenie podatkach dochodowych od osób prawnych, 16-procentowy udział w zebranych podatkach dochodowych od osób fizycznych oraz podatki lokalne (podatki od nieruchomości, psów i inne). Strona dochodowa budżetu uzupełniana jest przez subwencję z budżetu centralnego. Uważamy za szczególnie niekorzystną politykę prowadzącą systematycznie do coraz większego udziału procentowego subwencji w budżetach gmin, ponieważ zmniejsza to swobodę działania gmin. Ponadto pojawia się zjawisko „politycznego rozdawnictwa" i nieformalnych układów polityków i preferowanych przez nich wybranych gmin. Należy stopniowo zwiększać budżety gmin (zwiększając udziały gmin w podatkach zbieranych przez państwo) i przesuwać zadania wykonywane dzisiaj przez państwo na gminy i związki gmin. W szczególności dotyczy to oświaty, służby zdrowia i opieki socjalnej. Docelowo świadczenie tych usług powinno zostać sprywatyzowane (patrz: Program przejściowy}. Należy obniżyć podatki wpłacane do Centrum i zlikwidować subwencje.

CŁA I PODATKI GRANICZNE
Ponieważ wszyscy jesteśmy konsumentami, w naszym wspólnym interesie jest by towary w sklepach były jak najtańsze. Dlatego opowiadamy się za zniesieniem ceł i podatków granicznych, ponieważ sztucznie eliminują o¬ne zagraniczną konkurencję i nie zmuszają krajowych producentów do dbałości o jakość i cenę wyrobów. Gdy rząd stawia przed zagranicznymi towarami wysokie bariery celne, krajowi wytwórcy nie muszą dbać o jakość i mogą nadmierne windować ceny (patrz: Lobbying urzędniczy). UPR dopuszcza przejściowe istnienie ceł w odniesieniu do towarów produkowanych w wolno reagujących gałęziach przemysłu i rolnictwie.

DECENTRALIZACJA
UPR opowiada się za decentralizacją struktur zarządzania państwem, ograniczeniem liczby ministerstwa urzędów i administracji państwowej, zmniejszeniem liczby przepisów i zakresu zadań przypisanych organom państwowym. Podobne zasady ograniczania powinny być stosowane na szczeblu administracji samorządowej. Rozrośnięte struktury państwowe i komunalne utrudniają i krępują wolną działalność obywateli, spowalniają tempo wzrostu gospodarczego i zniekształcają zasady funkcjonowania wolnego rynku. (Patrz: Administracja, Program przejściowy. Samorządy)

DOCHÓD JAKO WŁASNOŚĆ
Prawo do własności prywatnej jest naturalnym prawem obywateli państwa. Dochód wypracowany przez obywatela jest częścią jego własności prywatnej. Z tych powodów nadmierny lub niezgodny z zasadą równości obywateli podatek traktujemy jako niesprawiedliwy zamach na prywatną własność. Ponadto podatek, jako część własności prywatnej oddanej w dobrej wierze przez obywateli RP na obsługę państwa, musi być traktowany przez urzędników państwowych ze szczególną troskliwością. Niedopuszczalne jest trwonienie, rozrzutność w wydawaniu przekazanych pieniędzy, już nawet nie mówiąc o ich zawłaszczaniu. (Patrz: Finansowanie partii politycznych}

DOCHODY Z TRANZYTU
Przez terytorium naszego kraju przebiegają połączenia tranzytowe z Zachodu na Wschód i z Północy na Południe. Daje to ogromne możliwości czerpania przez Polskę różnorodnych korzyści związanych z transportem ludzi i towarów. Aby w pełni wykorzystać te potencjalne źródła dochodów, potrzebna jest większa otwartość granic naszego państwa na przepływ ludzi, kapitału i towarów oraz stworzenie podmiotom prywatnym swobody prowadzenia interesów związanych z tranzytem i wolnej, niekoncesjonowanej przez państwo, konkurencji. Jednocześnie za tranzyt Polska powinna pobierać opłaty (np. w cenie paliwa) pokrywające koszty (utrzymania dróg, zanieczyszczenia) i zapewniające zysk.

DOMY I MIESZKANIA
Domy i mieszkania będą tańsze, gdy przed ich wybudowaniem wymagane będzie mniej zezwoleń i formalności. Będą tańsze, gdy płacąc za nie, nie będziemy musieli zapłacić za podatek obciążający tak produkcję cementu, jak l pensję murarza. Będą tańsze, gdy szybko i bez dodatkowych opłat będziemy je mogli sprzedawać i zamieniać. Będą bardziej dostępne, gdy wzrost gospodarczy podniesie realne dochody naszych rodzin, a urealnione dochody pozwolą na oszczędzanie. Będą dostępniejsze, gdy niska i stabilna inflacja obniży oprocentowanie kredytów hipotecznych i pozwoli dogodnie rozłożyć ich spłatę na długi okres.
Żaden rządowy program nie przyniesie pożądanego skutku, jeśli powyższe warunki nic będą spełnione. Rząd nie wybuduje więcej mieszkań (za pieniądze, które nam zabiera!), niż możemy wybudować sami — niech więc po prostu przestanie przeszkadzać.

DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
Każdy człowiek powinien móc się bogacić sprzedając owoce swojej pracy i pomysłowości, jeżeli tylko będzie ktoś, kto zechce je kupić. Jedynym ograniczeniem może tu być szkodliwość dla otoczenia. Możliwość sprzedania tego, co się wyprodukuje nie może być zarezerwowana poprzez koncesje i zezwolenia jedynie dla tych, którzy mają układy i pieniądze na łapówki. Działalność gospodarcza powinna być prowadzona w oparciu o prywatną własność środków produkcji i na ryzyko ich właścicieli. Państwo nie może konkurować ze swoimi obywatelami, a gminy z mieszkańcami. Płacący podatki nie mogą ponosić odpowiedzialności za niewłaściwe decyzje tych, którzy środki publiczne zaangażują w przedsięwzięcia gospodarcze. Państwo powinno chronić wolną gospodarkę poprzez prawo; zabezpieczać przed tworzeniem się monopoli, tak po stronie kapitału jak i pracy, karać nieuczciwość.

EKOLOGIA
Czyste środowisko jest dobrem, z którego musimy korzystać w rozsądny sposób. Pamiętajmy jednak, że przyczyną dymu z komina elektrowni jest nasza potrzeba używania prądu i że to nie producent plastikowych butelek, a konsument kupujący napoje w wygodnych opakowaniach tworzy hałdy odpadów. Musimy wobec tego zastosować rozwiązania, przy których zanieczyszczenia zostaną utrzymane na rozsądnym poziomie — korzyści ze zmniejszenia zanieczyszczeń muszą przewyższać niedogodności związane ze stosowaniem droższych technologii i rezygnacji z niektórych produktów. Jeżeli jesteśmy w stanie określić finansowe koszty i korzyści wynikające z czyjegoś działania, to rynek stanowi gwarancję, iż zostaną podjęte te działania, które przyniosą więcej korzyści niż kosztów dla wszystkich uczestników. W sytuacjach bardziej skomplikowanych trzeba będzie ustalić limity zanieczyszczeń na danym terenie i sprzedać z licytacji prawo do ich emisji. Takie rozwiązanie spowoduje, iż z zanieczyszczenia środowiska w dopuszczalnym zakresie odniesiemy największą możliwą korzyść. Fundusze tworzone z kar i opłat mogą być pożytkowane na neutralizację negatywnych skutków ekologicznych.

EMERYTURY I RENTY
Ubezpieczenie emerytalno-rentowe, tak jak każdy rodzaj ubezpieczeń, powinno być dobrowolną umową pomiędzy obywatelem a wybraną przez niego firmą ubezpieczeniową. Należy znieść przepisy ograniczające działalność zagranicznych firm ubezpieczeniowych i funduszy emerytalnych na rynku polskim i umożliwić w ten sposób Polakom korzystanie z szerokiej oferty polis ubezpieczeniowych i programów emerytalnych.
Oddzielny problem stanowią obecni emeryci i renciści, jak również pracownicy, którzy przez większość swojego życia opłacali składki w ZUS-ie lub KRUS-ie. UPR zawsze podkreślała, że byłe zobowiązania wobec emerytów i rencistów to zobowiązania państwa, czyli dług wszystkich obywateli, który należy spłacić. Fundusz przeznaczony na spłatę tego długu należy wyłączyć z budżetu państwa. Urzędnicy państwowi nie mają prawa manipulować aktywami funduszu.
Kilka lat temu UPR proponowała utworzenie takiego funduszu w celu spłaty zobowiązań na bazie majątku państwowego. Konsekwentnie proponowaliśmy w referendum uwłaszczeniowym głosowanie za, przeznaczeniem reszty majątku państwowego na fundusz emerytalny, a nie na NFI i inne cele. Dzisiaj mamy już za mało pozostałego majątku państwowego, dlatego do funduszu emerytalnego trzeba by dopłacać przez przejściowy podatek.
Odwlekanie reformy systemu ubezpieczeń społecznych i likwidacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego uważamy za największy grzech zaniechania dotychczasowych rządów. Każdy dzień opóźnienia zwiększa ciężary w przyszłości!

ENERGIA
Polska gospodarka jest prawie czterokrotnie bardziej energochłonna niż średnia dla krajów OECD. Nie prowadzi się w Polsce kompleksowego bilansu energetycznego. Znikome zainteresowanie wzbudzają tzw. alternatywne źródła energii. Absurdalna jest sytuacja, w której kwestię sprowadzania gazu z Rosji sprowadzono do problemu przede wszystkim politycznego,
Należy uwolnić ceny energii, jednocześnie likwidując akcyzę i inne podatki wliczone w ceny energii i paliw. Rząd powinien jednak dbać o strategiczne zabezpieczenie dopływu energii do kraju.

EUTANAZJA
UPR stanowczo sprzeciwia się wszelkiemu prawu, które sankcjonuje zabijanie. Nic da się zabronić ludziom popełnienia samobójstwa, niedopuszczalne jest jednak obciążanie sumienia kogokolwiek (zwłaszcza lekarzy i pielęgniarek) udziałem w zabijaniu ludzi.

FINANSOWANIE PARTII POLITYCZNYCH
Partie polityczne są dobrowolnymi zrzeszeniami obywateli państwa. Powinny być finansowane ze składek swoich członków oraz jawnych i dobrowolnych wpłat dokonywanych przez obywateli naszego kraju. Partia finansowana zza granicy powinna, jak w USA, rejestrować się jako agencja obcego mocarstwa. Za niedopuszczalne uznajemy finansowanie partii z budżetu państwa, czyli z pieniędzy pochodzących z podatków od wszystkich obywateli RP. Proceder ten traktujemy jako zawłaszczenie własności prywatnej obywateli, przekazanej w podatkach urzędnikom państwowym.

INFLACJA
Wysoka inflacja powoduje niepewność zachowań zarówno producentów, jak i konsumentów, co prowadzi do destabilizacji gospodarki i rynki. UPR opowiada się za twardą i konsekwentną polityką monetarną mającą na celu obniżenie inflacji. W szczególności dotyczy to ograniczania emisji pieniądza papierowego i zmniejszenia deficytu budżetowego. Zjawisko inflacji, czyli wzrostu cen towarów i usług w określonym czasie, praktycznie nie występowało w przeszłej historii rynków różnych państw i jego pojawienie wiąże się nieodłącznie z działalnością rządów nastawionych na wprowadzanie socjalnych programów rządowych i uprawnionych do druku pieniędzy.

INTEGRACJA Z NATO
Dzięki korzystnej sytuacji międzynarodowej wspartej poświęceniem i determinacją polskich patriotów, kraj nasz wyzwolił się z politycznej zależności od ZSRR i Rosji. Pozostało jednak wciąż zagrożenie popadnięciem w zależność od czynników zewnętrznych. UPR dostrzega zagrożenie w próbach odbudowy imperium rosyjskiego przez wchłanianie państw sąsiadujących z Polską. Upatrując w pierwszym rzędzie konieczność opierania się na siłach własnych {patrz. - Armia Zawodowa}, dostrzegamy potrzebę poszukiwania gwarancji bezpieczeństwa ze strony Sojuszu Atlantyckiego. W interesie Polski leży wypracowanie skutecznych sojuszy chroniących nas przed zagrożeniem. Jako istotny element przeciwdziałania zagrożeniom traktujemy rozwój wielostronnej współpracy z państwami znajdującymi się w podobnej sytuacji. Opowiadamy się za kontynuowaniem wszystkich dotychczas prowadzonych w tych kierunkach działań na arenie międzynarodowej nie rezygnując z innych, mogących pojawić się możliwości. Odpowiedzią na unię Rosji z Białorusią powinien być sojusz Polski z Ukrainą i krajami bałtyckimi.

INTEGRACJA Z UNIĄ EUROPEJSKĄ
Opowiadamy się za współpracą opartą na swobodnym przepływie ludzi, kapitałów i towarów ponad granicami suwerennych państw (model europy Ojczyzn - według Charlesa de Gaulle'a i Lady Margaret Tharcher). UPR dostrzega zagrożenie w postaci biurokratycznego modelu integracji europejskiej, będącego próba narzucenia narodom europy rozwiązań socjalistycznych na poziomie ponadnarodowym. Uważamy próby ponadnarodowej reglamentacji gospodarczej i protekcjonizm za elementy zagrażające rozwojowi Polski. Deklarujemy nasze poparcie dla sił w Europie i na świecie opowiadających się za wolnym handlem międzynarodowym oraz gotowość współdziałania z nimi dla osiągnięcia tego celu. Wejście do obecnej Unii będzie korzystne, jeśli euro-kracja będzie mniejsza od naszej biurokracji.

INTERNET
Sieć komputerowa Internet staje się nie mającym precedensu w historii ośrodkiem wymiany informacji, idei i wolnej myśli. Nowe technologie są równocześnie wielką szansą dla Polski. Dzięki temu, że polscy uczeni i technicy nie odbiegają poziomem od światowej czołówki, możemy dotrzymywać kroku krajom najlepiej rozwiniętym. W ten sposób mamy szansę na zredukowanie negatywnych efektów technicznego zacofania w innych dziedzinach. Zła polityka państwa może jednak spowodować zaprzepaszczenie tej szansy,
Unia Polityki Realnej stoi na stanowisku, ze wolność słowa w Internecie powinna być chroniona jak wolność słowa w innych mediach. Dostrzegamy równocześnie niebezpieczeństwo płynące z możliwości dostępu nieletnich do nieodpowiednich dla nich materiałów w sieci Internet. Uważamy jednak, że państwowa cenzura nie rozwiąże problemu. To rodzice, odpowiedzialni za wychowanie swych dzieci, powinni zadbać o to, by korzystały o¬ne z Internetu w odpowiedni sposób.
Unia Polityki Realnej uważa, że każdy ma prawo do prywatności i komunikowania się z innymi w dowolny sposób bez niczyjej kontroli. Dlatego zdecydowanie sprzeciwiamy się próbom ograniczenia prawa obywateli do stosowania technik szyfrowania danych podobnie, jak nikt nie zakazuje przesyłania szyfrowanych listów za pośrednictwem Poczty.

KARA ŚMIERCI
UPR uważa, że zabójstwa z winy umyślnej powinny być zagrożone w polskim prawie karą śmierci. Jest to nowoczesna tendencja: przywrócenie kary śmierci w większości stanów Ameryki Północnej spowodowało tam spadek morderstw. W naszej ocenie aktualny stan zagrożenia przestępczością i możliwości obrony społeczeństwa w Polsce przemawiają przeciwko dalszemu przedłużaniu moratorium na wykonywanie kary śmierci.

KONCESJE
UPR jest przeciwna stanowieniu przepisów zmierzających do koncesjonowania. Obniżenie cen, podniesienie poziomu usług i jakości towarów daje tylko wolna konkurencja. Koncesjonowanie i wydawanie licencji podnosi ceny i obniża jakość, a przy tym uniemożliwia drobnym kupcom i rzemieślnikom konkurencję z dużymi koncernami. Tam gdzie urzędnicy coś rozdzielają, musi pojawić się korupcja. W takim systemie wielkie korporacje utrwalają swoją pozycję mając układy i pieniądze na łapówki.

KONKORDAT
Stosunki pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Kościołem Katolickim powinny zostać uregulowane umową ze Stolicą Apostolską (tj. Konkordatem), Ustawodawstwo państwowe musi zapewnić realizację tej umowy, przy czym zarówno Konkordat jak i realizujące jego postanowienia ustawy nie mogą naruszać zasady wolności sumienia i wzajemne niezależności Kościoła i Państwa, jak również praw wyznawców innych religii oraz niewierzących. UPR sprzeciwia się też przyznawaniu instytucjom Kościoła Katolickiego i innych wyznań jakichkolwiek przywilejów finansowych czy podatkowych.

KONSTYTUCJA
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej musi gwarantować życic, wolność i własność wszystkich obywateli, którzy powinni mieć zapewnioną równość wobec prawa. Może to być spełnione tylko przy niezależnych i szerokich kompetencjach władzy sądowniczej.
Konstytucja powinna stanowić o rozdziale władzy sądowniczej, ustawodawczej i wykonawczej, O sprawach finansowych państwa może decydować jedynie parlament. Aby usprawnić jego pracę należy zmniejszyć liczbę posłów (do 120) i senatorów (do 32),
Władza wykonawcza musi być skupiona w jednym ośrodku decyzyjnym.
Konstytucja powinna również oprzeć funkcjonowanie administracji państwowej o zasadę egzekwowania jednoosobowej odpowiedzialności. {Patrz: Władza pastwa, Władza Sądownicza, Władza ustawodawcza, Władza wykonawcza).

KOŚCIÓŁ KATOLICKI
UPR uznaje tradycję katolicką za jeden z fundamentów polskiej kultury, a wartości chrześcijańskie za jeden z podstawowych składników naszej) cywilizacji. Pamiętamy o znaczeniu działalności Kościoła Katolickiego dla kształtowania się tożsamości narodowej Polaków. Z tych względów uznajemy szczególną rolę tegoż Kościoła na tle innych równouprawnionych wyznań.
Stojąc na stanowisku wzajemnej niezależności Kościoła i Państwa, która powinna zostać zagwarantowana konstytucyjnie, UPR stanowczo sprzeciwia się zarówno ingerencji administracji państwowej i polityków w sferę nauczania kościelnego i wewnętrznej organizacji Kościoła, jak i bezpośredniemu wpływowa instytucji kościelnych na politykę. Nie oznacza to jednak odmawiania Kościołowi prawa do wypowiadania się w sprawach dotyczących religii i moralności — również publicznej. Uważamy jedynie, że publiczne popieranie przez hierarchię kościelną konkretnych partii czy polityków szkodzi autorytetowi liczącego dwa tysiące lat Kościoła.

LOBBING URZĘDNICZY
Rozbudowana sieć przepisów urzędniczych utrudnia swobodne działanie firm na rynku. Tworzy to motywację dla niektórych firm do inwestowania w układ urzędniczy, nielegalne łapówki lub legalne pieniądze na wybory w zamian za obietnice poparcia. W szczególności obejmuje to dążenia do uzyskania ochrony swych interesów przed konkurencją (koncesje, cła), korzystania z dotacji, subwencji czy ulg (np. w ramach zamówień rządowych). Nieuchronnie natężenie tych dążeń i nacisków prowadzi do korupcji urzędników państwowych. Uważamy, że jedynym skutecznym eliminowaniem korupcji wśród urzędników jest likwidowanie możliwości ingerencji urzędów państwowych w konkurencję rynkową.

LUSTRACJA
UPR domaga się lustracji sędziów oraz senatorów, posłów, ministrów i wojewodów, pod kątem ujawnienia ich pracy dla aparatu bezpieczeństwa. Z uwagi na postulat rozdzielenia władzy wykonawczej od sądowniczej i ustawodawczej nie dopuszczamy możliwości, by współpracownicy aparatu bezpieczeństwa byli sędziami, radcami stanu, senatorami lub posłami a także by (poza wypadkami uzasadnionymi prowadzeniem konkretnej pracy operacyjnej) pracowali w innych instytucjach państwowych. Wysoko cenimy pracę uczciwych pracowników i agentów służb bezpieczeństwa - jednak kto służy państwu, nic może nim kierować. Obecnie powstają np. paradoksalne sytuacje, że agenci MSW zostają jako politycy zwierzchnikami... swoich oficerów prowadzących! Jest to złamanie elementarnych zasad funkcjonowania każdej organizacji.
UPR uważa, że każdy obywatel powinien mieć dostęp do swoich akt osobowych sporządzonych przez MSW w czasach PRL.

MNIEJSZOŚCI NARODOWE
Jednym z fundamentów działania państwa jest zasada równości obywateli RP bez względu na ich przynależność narodową i etniczną. Wszelka dyskryminacja na tle narodowym lub etnicznym, jak również wszelkie przywileje uzyskane ze względu na przynależność narodową lub etniczną stoją w sprzeczności z tą fundamentalną zasadą — a także z istniejącą jeszcze Konstytucją!
W szczególności nic zgadzamy się z obdarowaniem kilkuset polskich Żydów majątkiem po 3 milionach innych Żydów. Obecne gminy wyznania mojżeszowego należy potraktować tak, jak traktowano Kościoły na Ziemiach Odzyskanych, tj. nadać im budynki synagog i bożnic oraz tereny kirkutów na terenach, gdzie istnieją i praktykują swoją religię.

MONOPOLE
UPR proponuje przyjęcie konstytucyjnego zakazu ustanawiania przez państwo monopoli. Obejmuje to w szczególności systemy koncesyjne, różne formy reglamentacji działalności gospodarczej, przywileje dla wybranych producentów i rządowe gwarancje zbytu produkowanych towarów i usług.

NARKOTYKI
We współczesnym świecie narkotyki pustoszą umysły, rujnują zdrowie i życie wielu zwłaszcza młodych ludzi. Jednocześnie wraz z przeznaczaniem coraz większych środków z kieszeni podatników na „walkę z narkomanią", rozmiary zwiększają się zamiast zmniejszać. Zakaz handlu i produkcji narkotyków podnosi ich ceny i daje ogromne dochody tym, którzy nie boją się go złamać. Rynek ten opanowały mafie nie cofające się przed popełnieniem najbrutalniejszego mordu, będące w stanie dać każdą Łapówkę, aby swoją pozycję utrzymać. Z drugiej strony oferuje się na "czarnym rynku" środki coraz szybciej uzależniające, a handlarze wręczają w szkołach próbki narkotyków za darmo, by przysporzyć sobie przyszłych klientów. Uważamy, że każdy dorosły człowiek na własny koszt i odpowiedzialność, ma prawo sobie szkodzić. Gdy chcemy na niego wpłynąć pozytywnie, to nie róbmy tego grożąc karami. Karami kryminalnymi nie można zmusić osoby uzależnionej do porzucenia nałogu, Kary — nawet śmierci — nic zwalczyły pod okupacją handlu mięsem, gdzie zarobek był dwukrotny, nie zwalczyły handlu alkoholem podczas prohibicji w USA, gdzie zarobek był 5-krotny, nie zniszczą handlu kokainą, gdzie jest 500-k rot n y.
Gangom narkotykowym trzeba natychmiast wyrwać grunt spod nóg likwidując kontrolę handlu narkotykami. Odbierze im to ekonomiczną motywację działania. Natomiast tych, którzy by nadal nakłaniali do brania dzieci i młodzież, powinno się karać z całą surowością.
UPR zwraca uwagę, że za część zjawiska narkomanii odpowiedzialne jest państwo, które osłabiło kontrolę rodziców nad dziećmi i wyrywało matki z domów.

OBIEG MONETARNY
UPR opowiada się za twardą polityką monetarną w celu utrzymywania stabilności złotego polskiego. Wzrost ilości papierowego pieniądza musi być ograniczony do tempa wzrostu gospodarczego, emisja pieniądza powinna być kontrolowana przez niezależną od rządu radę gospodarczą.
Jesteśmy przeciwni polityce pobudzania polskiego eksportu poprzez deprecjację polskiej waluty — i w ogóle prowadzeniu przez rząd jakiejkolwiek "polityki" w tej dziedzinie.
Doświadczenia innych krajów uczą. że tytko przy strategii silnej waluty można oczekiwać długotrwałej poprawy bilansu handlowego. Administracyjne dewaluowanie waluty prowadzi na ogół do „inflacji importowanej" (droższy import paliw, surowców i innych środków produkcji), zmiany marż zamiast cen przez importerów i eksporterów, a nie pobudza eksporterów do większej produktywności i większych wysiłków w zdobywaniu zagranicznych rynków. Nie jest przypadkiem, że najkorzystniejszy bilans handlowy wykazują od wielu lat państwa posiadające silną walutę (np. Niemcy, Japonia, Szwajcaria, Holandia).
Proponujemy ustanowienie zakazu uchwalania przez jakąkolwiek władzę kursu walutowego oraz wszelkich cen, za wyjątkiem opłat sądowych, skarbowych i manipulacyjnych. Kurs złotówki powinien ustalać po prostu rynek.

OCHRONA KONSUMENTA
Przed producentem, który produkuje zły i drogi towar, może ochronić nas jedynie inny producent, który zaoferuje nam towar lepszy i tańszy. Zrobi on to nie dlatego, że ma dobre serce, ale dlatego, że leży to w jego interesie. W swoim interesie producenci prześcigają się we wprowadzaniu nowych technologii, podnoszeniu jakości i obniżaniu cen, a sprzedawcy konkurują w oferowaniu dogodnych systemów sprzedaży. Nikt natomiast nie może zmuszać nas do robienia zakupów tam, gdzie oferuje się towar gorszy, po wyższej cenie i gdzie obsługa jest gorsza niż u konkurencji.

OCHRONA ŻYCIA
UPR uważa, że płód - zarówno w łonie matki, jak i poza nim - np. w inkubatorze - powinien być chroniony przez prawo. Prawo do życia nie może stawać się przedmiotem parlamentarnego głosowania albo ogólnonarodowego referendum; nie może też zależeć od deklaracji jakiejkolwiek większości.

OPIEKA SPOŁECZNA
Opieka społeczna i działalność charytatywna winny być prowadzone wyłącznie przez prywatne osoby, charytatywne organizacje i Kościoły. W niektórych wyjątkowych sytuacjach dopuszczalna jest interwencja rządu (finansowana z rezerwy budżetowej) celem zapobieżenia skutkom kataklizmów, klęsk żywiołowych lub innych szczególnych tragedii dotykających duże grupy ludzi. Warto przypomnieć, że w drugiej połowie XIX w, w Wielkiej Brytanii i USA, w szczytowym okresie leseferyzmu, niesłychanie rozpowszechniły się prywatne organizacje charytatywne i instytucje jałmużnicze, Jednym z najgorszych skutków rozrostu rządowych systemów opieki społecznej był schyłek prywatnej dobroczynności.

OPIEKA ZDROWOTNA
UPR opowiada się za prywatyzacją służby zdrowia i dobrowolnym systemem ubezpieczeń zdrowotnych. Pacjenci powinni mieć wolny wybór firmy ubezpieczającej i wolny wybór lekarza, u którego chcą się leczyć. Składka ubezpieczeniowa winna być ustalana przez konkurencję, należy znieść ograniczenia w ilości praktyk lekarskich, szpitali. laboratoriów czy szkól medycznych. Kształcenie lekarzy i personelu medycznego powinno być oparte na prywatnych szkołach, bez ograniczeń w ilościach przyjęć i programach kształcenia. Powinien istnieć egzamin nostryfikacyjny, natomiast izby lekarskie — dobrowolne — miałyby jedynie prawo opiniowania pracy lekarza, która to opinia musiałaby wisieć w jego gabinecie. Minister Gospodarki Terenami i Ochrony Środowiska powinien jedynie zabezpieczać środki na wypadek epidemii. Na poziomie rządowym należy ograniczyć się wyłącznie do działań związanych z promocją zdrowia, higieną i epidemiologią. Instytucje charytatywne, Kościoły i grupy samopomocy wspierające działalność w ochronie zdrowia powinny być zwolnione od podatku.

ORDYNACJA WYBORCZA
UPR proponuje wprowadzenie ordynacji wyborczej do parlamentu opartej na jednomandatowych okręgach wyborczych.

PAŃSTWO PRAWA
Prawo pisane powinno być proste. jasne i zrozumiale dla przeciętnego obywatela. Muszą być automatycznie przestrzegane ogólne reguły tworzenia prawa: „lex retro non agit, ,,lex posterior derogat legi priori", oraz fundamentalne zasady „nullum crimen sine lege" i "volenti non fit iniuria".
System prawny musi być ufundowany na niekwestionowanych cechach ludzkiej natury, jak życie, wolność i własność, będących zarazem naturalnymi prawami osoby ludzkiej. Procedury demokratyczne i niezawisła władza sądownicza powinny być służebne wobec praw naturalnych. UPR. mając na względzie prostotę, jednoznaczność systemu prawnego i jego wewnętrzną spójność, a także przedkładaną przez Kościół Katolicki zasadę pomocniczości stwierdza, że władze, a w szczególności władza ustawodawcza, winny powstrzymywać się przed ingerencjami w obszar wolności człowieka wyznaczony przez prawa naturalne, chyba że jest to niezbędne dla ochrony życia, wolności lub własności innych osób. Dotyczy to w szczególności praw rodzicielskich, wolności sumienia i wyznania, swobody podejmowania działalności gospodarczej, wolności umów. wolności nauki, wolności słowa i swobody poruszania się.
W szczególności, UPR jest przekonana, że nie ma szans na rozwój szerokiej i nic obarczonej patologiami działalności ekonomicznej bez zagwarantowania szeregu fundamentalnych praw odnoszących się do tej dziedziny aktywności ludzkiej. Niezbędne gwaranty to ochrona własności i swobody zawierania umów, prawo swobodnego wyboru działalności i swobodnego zrzeszania się i możliwość odwoływania się do sądu od decyzji administracyjnych krępujących działalność gospodarczą, Władza sądownicza powinna być ważniejsza od pozostałych, a sądy egzekwować prawo „habeas corpus" (osobiście nadzorować pozbawianie obywateli wolności). „prohiheor" (zakaz do chwili rozstrzygnięcia sporu działań administracji naruszających prawa obywatela).

PODATKI
Dotychczasowa polityka podatkowa determinowana jest potrzebami budżetu państwa i licznymi jego zobowiązaniami i zadaniami. Mniej uwagi lub politycznej troski poświęca się wpływowi podatków na tempo rozwoju gospodarki, a co za tym idzie - na proces tworzenia nowych miejsc pracy, ograniczanie bezrobocia i bogacenie się ludzi żyjących z pracy najemnej.
Szacuje się, że w krajach biednych każda podwyżka sumy ściąganych podatków w stosunku do PKB o 10% prowadzi do spadku tempa wzrostu ekonomicznego o 4%. Dlatego kraje biedniejsze powinny szczególnie uważać, aby fiskalizm nie zahamował tempa wzrostu ekonomicznego. UPR uważa, że podatkom powinna być przywrócona ich właściwa funkcja podatek ma być opłatą za usługi świadczone przez państwo, a nie przymusową daniną. Równocześnie podatki powinny być niskie, prosie i stabilne.
Najprostszy i najbardziej sprawiedliwy jest podatek ryczałtowy. Płaciliby go w równej kwocie wszyscy pełnoletni obywatele z wyjątkiem kobiet niepracujących. Przy takim podatku zbędna jest kontrola urzędnicza. Nie zostawia o¬n pola do oszustw i nadużyć. a przecież obecnie obowiązujący system prowadzi do demoralizacji na niewiarygodną skalę!
Za szczególnie niewłaściwe i szkodliwe rozwiązanie uważamy progresje podatkową, stosowaną w odniesieniu do podatków dochodowych od osób fizycznych. UPR uważa, że system oparty na proporcjonalnym podatku dochodowym spełnia powyższe wymagania w o wicie większym stopniu niż obecnie obowiązujący. Równocześnie jesteśmy przeciwni wszelkim ulgom i odliczeniom. gdyż stwarzają one pole do nadużyć i wyrabiają u obywateli nawyk omijania prawa.
UPR opowiada się za eliminacja podwójnego opodatkowania w systemie podatkowym, i tak więc należy zlikwidować podatek od spadków i darowizn i opodatkowanie emerytur. Jesteśmy również przeciwni podatkowi od oszczędności i dochodów kapitałowych.
Nakładanie podatków powinno być wyłączną kompetencją Sejmu, który tym samym powinien być wybierany przez obywateli płacących podatek.
W Polsce system poboru podatków jest bardzo kosztowny (w większości przypadków koszty poboru sięgają 40% podatku). UPR uważa, że należy zmierzać do uproszczenia sposobu poboru podatków (m.in. przez eliminację ulg i zwolnień) i maksymalnego ograniczenia tytułów podatkowych (co zmniejszy konieczność szczegółowej kontroli dochodów).
W przyszłości podstawą systemu podatkowego powinny być podatki nakładane i ściągane na poziomie gmin. Budżet państwa miałby procentowy udział w podatkach lokalnych zbieranych przez gminy. Znaczną rolę w dochodach państwa i gmin powinny odgrywać opłaty wnoszone za zanieczyszczenie środowiska, rekompensaty dla terenów i jednostek poszkodowanych (patrz: Ekologia) oraz dochody ze sprzedaży prawa do eksploatacji kopalin (patrz: Wydobycie).

PORNOGRAFIA
Unia Polityki Realnej szanuje prawo każdego dorosłego obywatela do czytania i oglądania tego, co chce. Jednak podstawowa zasada liberalna „wolność mojej pięści jest ograniczona bliskością twojego nosa" nakazuje brać pod uwagę interes obywateli, którzy nie chcą być zmuszani do oglądania rzeczy powszechnie uznawanych za nieprzyzwoite w miejscach publicznych — w szczególności, rodzice muszą mieć gwarancję, ze ich dzieci nie będą miały łatwego dostępu do nieodpowiednich treści. Dlatego sprzedaż materiałów pornograficznych powinna odbywać się bądź w kopertach, bądź w sklepach oznaczonych wyłącznie literą „X" — do których dostęp mieliby jedynie pełnoletni.

POWIATY
Ustawa o samorządzie terytorialnym daje gminom uprawnienia do zawierania z sąsiednimi gminami umów o współpracy w konkretnych sprawach. Uważamy, że
uprawnienia gmin należy rozszerzyć, przekazując im wiele obecnych kompetencji Państwa. Równocześnie wyrażamy obawę, że obecne projekty tworzenia powiatów mają na celu wyłącznie tworzenie nowych wysoko płatnych stanowisk dla partyjnych pupilków, zaś tak utworzone powiaty odbiorą samodzielność gminom.

PROGRAM PRZEJŚCIOWY
Unia Polityki Realnej będzie dążyć do realizacji całości swego programu. Jako realiści zdajemy sobie jednak sprawę, że nie wszystko da się zrobić od razu — i nie wszystko będzie nam dane zrobić. Jesteśmy gotowi na daleko idące kompromisy (oczywiście w granicach rozsądku) nie oddalające nas jednak od dalekosiężnych celów przedstawionych w naszym programie.
UPR zdaje sobie sprawę, że prywatyzacja i reprywatyzacja — to procesy na co najmniej 3 lata. Podobnie przewidujemy przejściowy, co najmniej 3-letni, okres dostosowawczy dla rolnictwa i części przemysłu ciężkiego (zachowanie malejących ceł ochronnych). Jesteśmy też gotowi do utrzymania przez czas jakichś „protez socjalizmu" — np. „czeku oświatowego" na miejsce obecnego systemu „oświaty". Podobnie stopniowo znoszona byłaby akcyza na alkohol. Dopuszczamy również - w okresie przejściowym - wakacje podatkowe dla usługowej i produkcyjnej działalności gospodarczej w otoczeniu rolnictwa.
Również zmniejszanie administracji może — choć nie powinno — odbywać się stopniowo. Jest to znacznie droższe niż zmiana jednorazowa — z powodów politycznych może być jednak konieczne.
Na wiele lat również rozłożona być musi likwidacja obecnego systemu rent i emerytur. Muszą bowiem być zachowane wszelkie prawa uczciwie nabyte przez emerytów i rencistów. Dopłaty do Funduszu Emerytalnego będą maleć stopniowo —jednak ów podatek „na spłatę długów socjalizmu" będzie trwał przez długi czas. Jest to efekt wyprzedaży w ubiegłych latach majątku państwowego, utworzonego ze składek emerytów — bez zarezerwowania części na Fundusz Emerytalny.
Jako konserwatyści uznajemy też prawa nabyte — np. apanaże członków Polskiej Akademii Nauk, zasiłki dla tych, którzy prawa do nich nabyli itp.

PRYWATYZACJA
UPR domaga się szybkiego przeprowadzenia prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, banków i towarzystw ubezpieczeniowych, pozostających jeszcze w rękach skarbu państwa. Rozliczne doświadczenia światowe pokazują, że efektywność ekonomiczna przedsiębiorstw prywatnych jest zwykle o 40% wyższa niż przedsiębiorstw państwowych. Można też wskazać na trojakie korzyści, które odnoszą podatnicy i konsumenci w wyniku przeprowadzenia prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego. Po pierwsze, suma ze sprzedaży przedsiębiorstwa zasila budżet państwa i Fundusz Emerytalny, co pozwala zrealizować dodatkowe wydatki państwa bez podnoszenia podatków. Po drugie, nie trzeba dłużej pokrywać z budżetu państwa (czyli z podatków) ewentualnych strat przedsiębiorstwa państwowego. I wreszcie trzecia korzyść — sprywatyzowane nowe przedsiębiorstwo będzie prawdopodobnie efektywniejsze ekonomicznie i będzie oferować swoje produkty i usługi po niższych cenach.
Majątek państwowy i komunalny powinien być sprzedawany na jawnych i nieograniczonych licytacjach i przetargach albo poprzez sprzedaż akcji przedsiębiorstw na giełdzie. Obywatel polski powinien otrzymywać automatycznie kredyt do 90% wartości zakupu — zahipotekowany na nabytej firmie i oprocentowany na normalnych warunkach.
Dochody z prywatyzacji majątku państwowego powinny być przeznaczone na spłatę długów państwa, w szczególności winny zasilić fundusze emerytalne i reprywatyzacyjne.
Prywatyzacja, która jest ogromną i niewykorzystaną szansą przyspieszenia rozwoju ekonomicznego Polski, nie tylko została spowolniona, ale pojawiły się również zjawiska renacjonalizacji. Skarb państwa utrzymuje stan posiadania akcji spółek notowanych na giełdzie, a nawet dąży do jego zwiększenia przez zakupy inwestycyjne. Rozmaite ministerstwa i agendy rządowe próbują rozszerzać kontrolę nad działalnością prywatnych przedsiębiorstw.

PRZESTĘPCZOŚĆ
UPR domaga się zwiększenia środków finansowych przeznaczonych na bezpieczeństwo publiczne. Domagamy się skutecznego ścigania przestępców i wymierzania surowych kar dla sprawców przestępstw najcięższych: włamań z kradzieżami, rozbojów, gwałtów i zabójstw (patrz: Kara śmierci). W szczególności należy poprawić pracę prokuratury, wprowadzając zasadę, że Prokurator Generalny mianowany jest przez Prezydenta spośród najlepszych prokuratorów, jest nieusuwalny na okres kadencji i niezależny od rządu (dzisiejsza zależność powoduje bezkarność polityków). Należy podnieść wydatnie pensje prokuratorów —jednocześnie zdecydowanie walcząc z korupcją w ich szeregach, bezczynnością oraz zjawiskiem zwalniania sprawców kradzieży i nawet rozbojów „z powodu znikomej szkodliwości społecznej".
Obecnie policja i wymiar sprawiedliwości sporo czasu i środków poświęcają na ściganie sprawców czynów, które nie są powszechnie uważane za przestępstwa. Należy ogłosić amnestię dla sprawców drobnych wykroczeń, natomiast zabronić skracania kar zabójcom, rabusiom, włamywaczom i gwałcicielom. Nie wolno karać więzieniem ludzi uchylających się od płacenia alimentów. Ogólnie uważamy, że więzienie za długi pieniężne jest niewłaściwe (jest przy tym zakazane przez konwencje abolicyjne).

REPRYWATYZACJA
UPR proponuje utworzenie funduszu reprywatyzacyjnego, z którego będą regulowane odszkodowania dla obywateli za straty poniesione w wyniku okupacji hitlerowskiej i działań PRL-u. Na Fundusz wpłacane będzie 5% akcji prywatyzowanych

RODZINA
Rodzina jest fundamentem narodu i państwa. Opowiadamy się za przywracaniem tradycyjnych funkcji rodziny. Rodzice mają prawo wyboru systemu wartości w jakim wychowują dzieci. Sprzyja temu dobrowolne, prywatne szkolnictwo podstawowe i średnie. Należy również skasować wszystkie wbudowane w socjalistyczne państwo mechanizmy zaburzające naturalny podział ról w rodzinie. Poprzez obniżenie podatków i pobudzenie koniunktury gospodarczej, możemy uzyskać sytuację braku ekonomicznego przymusu pracy kobiet. Matka powinna mieć prawo wolnego wyboru, czy pragnie poświęcić się rodzinie, pracy zawodowej, czy jednemu i drugiemu.
Stanowczo sprzeciwiamy się ingerencji państwa w sferę języka i obyczajów, np. poprzez sankcjonowanie prawne „małżeństw" homoseksualistów. Mimo że to, co obywatele robią prywatnie, jest ich osobistą sprawą, jednak należy chronić tradycyjne pojęcia: mąż, żona, ojciec, matka, dzieci — nie zmieniając ich znaczenia. Przypominamy też, że zniesienie podatku spadkowego (patrz: Podatki) usunie główny motyw, dla którego pary homoseksualne uważają obecny system za niesprawiedliwy.
Dzieci do lat 18 powinny pozostawać pod władzą rodzicielską lub opiekuńczą. Pozbawienie władzy rodzicielskiej może nastąpić tylko w drodze orzeczenia sądowego, z powodów naprawdę wyjątkowych (całkowita i trwała niezdolność rodziców do wychowywania dziecka) — a dzieci przekazywane wówczas pod opiekę najbliższym krewnym. Uchylanie się rodziców od obowiązków wynikających z władzy rodzicielskiej powinno podlegać karze.

ROLNICTWO
Rolnictwo powinno być traktowane tak ja każdy inny dział gospodarki, jednakże w okresie przejściowym (przystosowawczym) powinno otrzymać ulgi ze względu na długotrwałość procesów przestawiania produkcji w rolnictwie. Wiąże to się z przejściowym utrzymywaniem niektórych ceł i preferencyjnym systemem kredytów na produkcję.
Zlikwidowane być muszą podatki akcyzowe, przede wszystkim od ropy, oleju napędowego i benzyny, niszczące rolnictwo (akcyza od alkoholu byłaby znoszona stopniowo). Równocześnie zlikwidowane muszą być wszelkie dopłaty bezpośrednie do produkowanych towarów, ceny gwarantowane lub gwarantowane przez państwo zakupy produkowanych towarów rolnych. Zwracamy uwagę, że w najlepiej pojmowanym interesie rolników leży troska o wzrost gospodarczy kraju (patrz: Wzrost gospodarczy), ponieważ tylko to gwarantuje rolnikom rzecz dla nich najważniejszą— zbyt i dobre ceny na produkowane przez nich towary. Już dzisiaj rolnicy gospodarujący na paru hektarach są zmuszeni szukać innych źródeł utrzymania. Dlatego, tak jak dla wszystkich innych utrzymujących się z pracy najemnej, poprawa sytuacji ekonomicznej wielu z nich będzie następstwem poprawy koniunktury gospodarczej, kreującej nowe i lepiej płatne miejsca pracy. Dopuszczamy— w okresie przejściowym — wakacje podatkowe dla usługowej i produkcyjnej działalności gospodarczej w otoczeniu rolnictwa.

SAMORZĄDY
UPR upatruje w samorządach lokalnych realnej politycznie szansy na znalezienie wsparcia do rozpoczęcia procesu demontażu rozrośniętych struktur państwa i prywatyzacji majątku państwowego i komunalnego (patrz: Program przejściowy). W obecnej sytuacji samorządów lokalnych, biorąc pod uwagę prawne uwarunkowania ustawowe i ograniczony zakres środków finansowych w gestii gmin, należy dążyć do reorganizacji struktur administracyjnych na szczeblu samorządowym, wyprzedaży i prywatyzacji mienia pozostającego pod zarządem gmin oraz efektywniejszego wykorzystywania środków finansowych. Wszelka działalność gospodarcza, zarówno bezpośrednia jak i pośrednia — powinna być zakazana. Wszelkie zakupy i sprzedaż towarów i usług musi odbywać się w drodze przetargu między firmami prywatnymi.
Reorganizacja struktur urzędów gminnych powinna mieć na celu skrócenie drogi podejmowania wszelkich decyzji administracyjnych. Upraszczanie procesów decyzyjnych winno być połączone z wprowadzaniem zasady jednoosobowej odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozbudowana administracja wcale nie jest gwarantem sprawnej, kompetentnej i uczciwej obsługi mieszkańców.
Nieruchomości komunalne (grunty, lokale użytkowe, domy i mieszkania) posiadane przez gminę powinny być wystawiane na sprzedaż podmiotom prywatnym w drodze jawnych i nieograniczonych przetargów. Należy wprowadzać ułatwienia formalne dotyczące warunków nabywania własności. Sprzedaż szerokiej oferty nieruchomości doprowadzi do obniżenia cen gruntów i mieszkań, a więc do poprawy sytuacji mieszkaniowej większej części społeczeństwa. Z kolei tańsze lokale użytkowe i grunty pod działalność komercyjną pobudzaj ą rozwój gospodarczy. Uzyskane ze sprzedaży nieruchomości środki finansowe gmina może przeznaczyć na rozwój infrastruktury komunalnej. Władze gmin powinny również dążyć do prywatyzacji przedsiębiorstw komunalnych i przekazywania świadczenia usług komunalnych prywatnym firmom wyłanianym w drodze przetargów. Należy dążyć do większej jawności i przejrzystości prowadzonej przez gminę działalności finansowej. Budżet gminy powinien być prezentowany w postaci budżetu zadaniowego. Należy dążyć do ograniczania praktyk uchwalania budżetu z deficytem, finansowanego przez zaciąganie pożyczek lub emisję obligacji.
Ograniczone powinny zostać wydatki, które przynoszą korzyść tylko wybranym grupom mieszkańców. Gmina powinna wszelkimi możliwymi środkami domagać się zwiększonego udziału w dochodach budżetu państwa ściąganych z jej mieszkańców.

SUBSYDIA I OCHRONA PAŃSTWA
Urzędnicy państwowi i politycy podlegają naciskom różnych grup, które domagają się stosowania politycznych środków w celu zapewnienia ochrony. Związki zawodowe domagają się minimalnych płac i dodatkowych świadczeń socjalnych, przedsiębiorstwa produkcyjne chcą wprowadzenia ceł na towary importowane, rolników interesują dopłaty do produkcji i administracyjne metody wspierania cen. Tymczasem ingerencja państwa w wolny rynek wywołuje skutki, które zwykle tylko pogarszają sytuację. Przepisy prawne ustalające płace minimalne i wygórowane ponad realne potrzeby świadczenia socjalne dla pracowników podwyższają koszty pracy, co powoduje w następstwie bezrobocie wśród biednych i słabiej wykwalifikowanych pracowników.
Systemy ceł i programy wspierania eksportu poprzez dotowanie wyrobów przenoszą koszty na konsumenta, który zapłaci wyższe ceny.
Interwencja państwa pociąga jeszcze inne negatywne zjawiska. Dowolna regulacja państwowa wymaga stworzenia w tym celu odpowiedniego aparatu urzędniczego. Stworzony aparat ma naturalną tendencję do rozrastania się. (Patrz: Administracja, Lobbing urzędniczy) Dlatego też UPR jest przeciwna interweniowaniu państwa w gospodarkę.

SUPERMARKETY
UPR jest przeciwna wprowadzaniu przez państwo ograniczeń dotyczących działalności jakichkolwiek przedsięwzięć handlowych (krajowych i zagranicznych) w Polsce. Handel ma służyć konsumentowi, który ma mieć pełną ofertę cenową i towarową.
Jednocześnie potępiamy praktykę stosowania jakichkolwiek zachęt w postaci zwolnień i ulg podatkowych lub dzierżawy terenów w trybie pozaprzetargowym dla inwestorów zagranicznych. Jeżeli prawo będzie równo traktowało wszystkich handlujących, nie będzie stwarzało dla nikogo preferencji, ani nikomu nie utrudniało, to nikt, za wyjątkiem samych zainteresowanych, nie powinien interesować się, gdzie obywatel robi swoje zakupy. W takiej sytuacji polski kupiec prawie zawsze wygra konkurencję z zagranicznym, nie znającym języka i obyczajów, a zmuszonym, do korzystania z dodatkowo obciążających koszty menedżerów.
Państwo musi tak samo traktować rolnika sprzedającego towary na placu targowym, małego sklepikarza jak i właściciela supermarketu. To klienci, którzy wydają pieniądze decydują, kto pozostanie na rynku, a kto z niego odejdzie.

SZKOLNICTWO
UPR opowiada się za prywatyzacją szkół i odpłatnością za usługi edukacyjne. Zwracamy uwagę, że szkoły już są częściowo sprywatyzowane (nie każdego stać, aby jego dziecko dostało się do dobrej szkoły) — a szkolnictwo Jest odpłatne (z tym, że oprócz szkół utrzymujemy system biurokracji').

Państwo nie powinno być właścicielem szkół, gdyż może narzucać szkołom nauczanie światopoglądu. Sprzeciwiamy się centralnemu ustalaniu programów nauczania. Należy to pozostawić do wyboru szkołom. Rodzice powinni mieć prawo wyboru szkoły, w której chcą kształcić swoje dzieci.
Uważamy ponadto, że usługi edukacyjne są takim samym towarem jak każdy inny. Dzisiejszy system oświaty nie jest „bezpłatny" — bo coś takiego po prostu nie istnieje. Obecnie oświata finansowana jest z podatków,
i to w sposób bardzo kosztowny dla podatników. Wiąże to się z długą drogą jaką przebywają pieniądze od podatnika do szkoły i koniecznością opłacania różnych niepotrzebnych lub wręcz szkodliwych dla oświaty urzędników państwowych. MEN jest po prostu pośrednikiem — który kosztuje w dodatku: pośrednikiem nieodpowiedzialnym, bo nie może zbankrutować; co najwyżej, w przypadku wykazania skrajnej nieudolności, wymieni personel.
Istniejący system uderza przede wszystkim w najbiedniejszych, których dzieci uczą się często w gorszych szkołach lub w małych miejscowościach z jedną dostępną szkołą, gdzie trudno o wysoko kwalifikowaną kadrę dydaktyczną. Jeżeli marzą o lepszym wykształceniu dla swoich dzieci, wybierają im prywatne szkoły lub wykupują dla nich dodatkowe odpłatne lekcje. Płacą wtedy podwójnie: raz poprzez podatki na „państwowy system szkolnictwa", a potem drugi raz poprzez czesne szkole prywatnej lub poprzez honorarium korepetytorowi.
Unia Polityki Realnej jest przeciwna przymusowi oświatowemu (wyjątkiem może być szkolnictwo podstawowe). (Patrz: Bony oświatowe)

SZKOLNICTWO WYŻSZE
Szybszy rozwój szkolnictwa wyższego, w tym szerokiej oferty studiów licencjackich i magisterskich Jest bezpośrednio związany z szybszym rozwojem cywilizacyjnym Polski. Uniwersytety i szkoły wyższe powinni posiadać przywilej autonomii. Społeczność akademicka powinna stanowić władze uchwałodawcze, wykonawcze i sądownicze w określonym ustawą zakresie dotyczącym działalności uczelni.
Studia wyższe, które są ważną i cenną inwestycją życiową dla młodych ludzi, powinny być odpłatne. Banki i inne podmioty gospodarcze mogłyby udzielać studentom kredytów, które byłyby gwarantowane. Absolwenci prawdziwie wyższych studiów — a nie obecnej ich namiastki — zarabialiby odpowiednio więcej od ludzi bez wykształcenia — i z tej różnicy spłacali kredyt. W USA
drogie studia medyczne kosztują np. około $55 tyś. rocznie, ale lekarz zarabia około $110 tyś. (przy średnich zarobkach około $35 tyś.). System kredytowania studiów zaczyna funkcjonować sprawnie zwykle po 7 latach.
W okresie przejściowym byłyby utrzymane subwencje państwowe dla wyższych uczelni. Wysokość subwencji byłaby stopniowo redukowana.

TELEKOMUNIKACJA
Z roku na rok zwiększa się tempo rozwoju technologii informatycznej i jej oddziaływania na telekomunikację. Z jednej strony coraz więcej do zaoferowania ma tradycyjna telefonia, a z drugiej jesteśmy świadkami powstawania takich nowości, jak systemy telefonii komórkowej czy ISDN.

Unia Polityki Realnej uważa, że usługi telekomunikacyjne nie powinny być koncesjonowane, a państwo nie powinno prowadzić działalności gospodarczej. Dlatego postulujemy: zniesienie ustawy o łączności w obecnym kształcie, co umożliwi nieskrępowaną działalność prywatnym operatorom, likwidację poprzez podział i prywatyzację państwowych operatorów telekomunikacyjnych (TP S.A.), dopuszczenie na rynek polski niezbędnego kapitału zagranicznego.

Jednocześnie uważamy, ze organy państwowe (a zwłaszcza wojsko i policja) powinny zapewniać sobie łączność w ramach własnych, wydzielonych sieci telekomunikacyjnych (co już obecnie ma miejsce i jest wskazane ze względów bezpieczeństwa).

TELEWIZJA i PRASA
Nie można zapewnić bezstronności politycznej prasy i telewizji, która wpływa istotnie na kształtowanie opinii o politykach oraz preferencji partii politycznych. Problem stronniczości mediów może korygować jedynie wolność mediów, która gwarantuje niezależność od polityków i różnorodność głosów i poglądów. UPR jest przeciwna utrzymywaniu telewizji publicznej i radia publicznego poprzez pobieranie

obowiązkowego podatku - abonamentu. Należy go natychmiast zlikwidować, by usunąć nieuczciwą konkurencję dla prywatnych stacji. Jeśli Rząd chce coś obywatelom powiedzieć to powinien wykupić czas antenowy po normalnych stawkach reklamowych, w tych stacjach, w których sobie życzy. Jest to o wiele tańsze, niż utrzymywanie państwowych gigantów.

UREALNIENIE DOCHODÓW
Rząd stara się zabierać nam pieniądze zanim zorientujemy się, że są nasze. Zanim wypracowane przez nas pieniądze trafią do naszej ręki jako pensja, ponad połowa z nich trafia do budżetu, ZUS-u i innych funduszy.

W zamian za to rząd ofiaruje nam „darmowe" usługi, które, jak wszystko co darmowe, jest niskiej jakości. Mamy więc oświatę, lecz płacimy prywatnym korepetytorom, aby nauczyli czegoś nasze dzieci. Mamy służbę zdrowia, lecz gdy nam coś dolega, płacimy lekarzowi, aby nas wyleczył. Mamy wojsko i policję, ale czy czujemy się bezpiecznie?

Jesteśmy przekonani, że jeżeli dostaniemy pieniądze za naszą pracę, to sami wydamy je lepiej, nie płacąc ministrom i ich urzędnikom za pośrednictwo.

UŻYTKOWANIE WIECZYSTE
UPR proponuje uchwalenie aktów prawnych zmierzających do zamiany stosunku użytkowania wieczystego na stosunek pełnoprawnej własności. W szczególności powyższy problem dotyczy właścicieli nieruchomości na tzw. Ziemiach Odzyskanych. Powszechne uwłaszczenie polskich obywateli użytkujących nieruchomości Skarbu Państwa i gmin należy przeprowadzić przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.

WŁADZA PAŃSTWA
UPR uważa, że władza państwowa RP powinna skupiać się na ochronie praw przysługujących wolnym i odpowiedzialnym za swe działania Polakom. W tych celach, i tylko w tych celach, państwo ma prawo i obowiązek stosować narzędzia przymusu. Dotyczy to wydatków na wojsko, policję i minimalną administrację (UPR przewiduje 6 ministerstw, 120-osobowy Sejm i 32-osobowy Senat). Możliwa jest też interwencja na zasadzie, w szczególności, gdy teoria pokazuje, iż indywidualne działania obywateli, podejmowane racjonalnie, muszą prowadzić do niekorzystnych dla tych obywateli (i zdaniem tych obywateli!) skutków (np. powszechne kradzieże, działalność związków zawodowych i niektórych stowarzyszeń etc.)

Fundamentalną zasadą jest ścisłe przestrzeganie trójpodziału władz, w tym zakazu łączenia stanowisk. Władze powinny zostać zdecentralizowane i ustawione tak, aby wzajemnie się kontrolowały i ograniczały. Większość spraw powinna rozstrzygać władza niższa, a zasadniczą rolą władzy wyższej winna być ochrona obywatela przed samowolą władzy niższej. Wszelka władza musi zostać zdecydowanie wzmocniona w działaniu i jednocześnie ograniczona do właściwego jej obszaru.

WŁADZA SĄDOWNICZA
UPR opowiada się za wzmocnieniem pozycji i autorytetu władzy sądowniczej. Sądy wymierzają sprawiedliwość w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej. Sądy rozstrzygają o zgodności działań z prawem, powinny mieć wyłączną kompetencję w wymierzaniu sprawiedliwości. Orzeczenia sądowe nie mogą być zmieniane ani przez władzę ustawodawczą, ani przez władzą wykonawczą. Sądy muszą mieć prawo natychmiastowego wstrzymywania wszelkiej działalności niezgodnej z prawem i wydawania w tym celu poleceń policji.

Sądownictwo powinno być powszechne i jednolite, bez wydzielania specjalnych trybunałów. Prokuratura powinna pełnić funkcję pomocniczą, a zakres uprawnień i swobód obrony powinien zostać zwiększony.

Sędziowie powinni być niezawiśli i niezależni politycznie oraz materialnie. Sędziów sądów powszechnych powinien nominować Prezydent na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. Sędziów Sądu Najwyższego powinien powoływać Senat spośród kandydatów przedstawionych przez Prezydenta Rzeczypospolitej i Marszałka Sejmu, uprzednio rekomendowanych tym organom przez Krajową Radę Sądownictwa. Sędzia może zostać odwołany z urzędu wbrew swojej woli tylko na mocy orzeczenia sądowego i tylko w wypadkach przewidzianych stosownymi ustawami.

Każdy obywatel powinien mieć prawo dochodzenia sprawiedliwości w swojej sprawie na drodze sądowej. W szczególności powinno być zagwarantowane prawo dochodzenia wynagrodzenia szkody wyrządzonej obywatelowi przez organ państwowy lub samorządowy wskutek czynności urzędowej sprzecznej z prawem. Ponadto, na wniosek obywatela sąd powinien mieć prawo wstrzymania wykonania decyzji organu administracyjnego aż do czasu wydania orzeczenia co do jej zgodności z prawem. Podmioty gospodarcze powinny posiadać prawo wstrzymania wykonania decyzji administracyjnych ograniczających ich działalność gospodarczą lub swobodę zawierania umów aż do czasu wydania orzeczenia sądowego.

Sprawy powinny być losowane, a nie przydzielane sędziom. Sędziowie nie powinni wyrokować na terenie swojego województwa.

WŁADZA USTAWODAWCZA
Sejm powinien składać się ze 120 posłów wybranych na cztery lata w głosowaniu powszechnym. Opowiadamy się za większościową ordynacją wyborczą wprowadzającą jednomandatowe okręgi wyborcze. Zabronione powinno być łączenie mandatu poselskiego z urzędem Prezydenta Rzeczypospolitej, ministra, wiceministra, sekretarza stanu, wojewody, sędziego oraz z urzędem państwowym. Poseł nie powinien na swoje ani na obce imię kupować ani dzierżawić mienia państwowego, ani przyjmować zamówień rządowych.

Senat powinien składać się z 32 senatorów i być wybierany na okres kadencji Sejmu. Prawo wybierania senatorów powinni mieć obywatele polscy piastujący w dniu wyborów do Senatu funkcje publiczne z wyboru. Dwuizbowa struktura parlamentu zapewnia większą stabilność rządów i lepszą jakość uchwalanych ustaw.

Członkowie Sejmu i Senatu powinni mieć zapewnioną nietykalność, która powinna wszelako ustawać w momencie rozwiązania Izby.

Ustawy zmieniające system podatkowy albo nakładający na obywateli powszechnie obowiązujące obciążenia powinny wchodzić w życie najwcześniej po czterech latach od ich uchwalenia. Ustawy dotyczące samorządu terytorialnego, zmian w kodeksach administracyjnym, karnym, cywilnym i handlowym powinny wchodzić w życie najwcześniej po dwóch latach od ich uchwalenia. Samodzielność i zakres kompetencji samorządowych władz uchwałodawczych powinny zostać znacznie zwiększone.

WŁADZA WYKONAWCZA
Władzę wykonawczą powinien sprawować Prezydent Rzeczypospolitej, wybierany w wyborach powszechnych na pięć lat. Prezydent powinien mieć prawo powoływania i odwoływania ministrów i wojewodów. UPR opowiada się za modelem silnej władzy wykonawczej i tam gdzie to tylko możliwe stosowaniem zasady jednoosobowej odpowiedzialności za prowadzone działania. Pole działania władzy wykonawczej powinno zostać znacznie ograniczone, ale za to działalność na właściwym przypisanym polu znacznie bardziej zintensyfikowana. Zgodnie z naszym postulatem ograniczenia zakresu władzy centralnej, władza wykonawcza rządu polskiego powinna funkcjonować w oparciu o 6 ministerstw: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (administracja publiczna i policja). Ministerstwo Wojska, Ministerstwo Gospodarki Terenami i Ochrony Środowiska, Ministerstwo Skarbu, Ministerstwo Sprawiedliwości. W okresie przejściowym mogą funkcjonować komisje likwidacyjne innych dotychczasowych ministerstw.

WŁASNOŚĆ
Każdy obywatel RP ma prawo do posiadania, powiększania i przekazywania własności prywatnej. To jest fundamentalna zasada organizacji państwowej społeczeństwa. Jest to również bodziec do wytężonej pracy ludzi. Pozbawienie lub ograniczenie własności może nastąpić wyłącznie na podstawie orzeczenia sądu w związku z popełnieniem przez właściciela czynu zabronionego przez prawo (w wyniku czego uzyskał środki na tę własność) lub niewykonaniem zobowiązania umownego. Własnością jest w szczególności wynagrodzenie pracownika za pracę oraz dochód osiągany przez obywatela państwa. Podatek to część naszej własności powierzana urzędnikom państwowym w celu realizacji dóbr wspólnych.

Niezbędnym elementem ochrony własności prywatnej jest silny pieniądz, zapewniający utrzymanie wartości oszczędności obywateli państwa.

WOLNOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Wolność jednostki w szczególności oznacza wolność dyskusji, wolność zrzeszania się, wolność dysponowania własnością. Wolność dyskusji to wolność wypowiedzi i gotowość słuchania innych z tolerancją i wzajemnym poszanowaniem. Wolność stowarzyszeń zapewnia możliwość tworzenia i dobrowolnego uczestniczenia w organizacjach działających zgodnie z prawem, w celu realizacji postawionych organizacji celów. Wolność dysponowania własnością to między innymi prawo do decydowania o przeznaczeniu swego dochodu. Wreszcie każdy powinien swobodnie decydować o swej rodzinie, o wychowaniu własnych dzieci i swobodnie rozwijać narodowe wartości i kulturę.

Z posiadaniem wolności nierozerwalnie wiąże się odpowiedzialność. Dotyczy to odpowiedzialności prawnej i moralnej za nasze słowo w dyskusji, odpowiedzialności za poczynania organizacji zrzeszającej nas, odpowiedzialności za naszą własność i wreszcie odpowiedzialności przed Bogiem i historią za nasz udział w narodowym samostanowieniu.

WYDOBYCIE
Do tej pory surowce, które znajdowały się pod ziemią nie miały wartości, co doprowadziło do rabunkowej gospodarki ich zasobami. UPR opowiada się za systemem, w którym kopaliny, które znajdują się najgłębiej, należą do państwa, te, które płycej - do gminy, natomiast pod samą powierzchnią - do właściciela gruntu. Właściciel może oczywiście ze swoją własnością zrobić, co zechce. Gmina i państwo natomiast będą z licytacji sprzedawać prawo do wydobycia kopalin, ustalając jednocześnie techniczne warunki eksploatacji. Zapobiegnie to eksploatacji bezmyślnej, oddając ją tym, którzy będą w stanie pokryć koszty ewentualnych szkód i opłat za niszczenie środowiska.

WZROST GOSPODARCZY
Jedyną i prawdziwą nadzieją poprawy sytuacji ekonomicznej Polaków zapewnia wzrost gospodarczy kraju. Stymulują go niższe podatki, mniej liczne i uciążliwe regulacje. znoszone bariery w handlu zagranicznym, powściągliwość państwa w produkcyjnej aktywności ekonomicznej i ograniczaniu konkurencyjności. Koniecznym warunkiem harmonijnego wzrostu gospodarczego jest stabilne i oparte na solidnych zasadach prawo oraz skuteczność egzekucji przestrzegania prawa.

Obecny wzrost gospodarczy Polska zawdzięcza wyłącznie przedsiębiorstwom prywatnym, które wcale nie rozwijają się dzięki polityce państwa, ale na przekór tej polityce. Ten rozwój mógłby i powinien być jeszcze szybszy, gdyby nie wysokie podatki i uciążliwe przepisy regulujące. Podatki są przede wszystkim za wysokie dla tworzącej się „klasy średniej" oraz pracowników najemnych.

ZADŁUŻENIE PAŃSTWA

Państwo polskie jest dzisiaj zadłużone. I to nie tylko na zewnątrz (u wierzycieli zagranicznych), ale również i przede wszystkim wewnątrz.

Dług publiczny, zaciągany konsekwentnie od lat przy okazji corocznych budżetów uchwalanych z planowanym deficytem, sięga obecnie 60% PKB. Uważamy, że należy dążyć konsekwentnie do spłaty obecnego zadłużenia państwa i przede wszystkim niezaciągania kolejnych długów. Musimy odpowiedzialnie myśleć o przyszłości naszych dzieci i wnuków.

ZRZESZANIE SIĘ PRZEDSIĘBIORCÓW
UPR jest przeciwna tworzeniu stowarzyszeń przedsiębiorców, do których przynależność jest obowiązkowa. Podmioty gospodarcze powinny mieć swobodne prawo do zrzeszenia się we wszystkich sprawach, które ich dotyczą. Kuratela państwa nad takimi zrzeszeniami jest zbyteczna - wystarczy oparcie w prawie.

ZWIĄZKI ZAWODOWE
UPR uznaje, że z naturalnego prawa do wolności wynika między innymi prawo do zrzeszania się obywateli, w tym prawo tworzenia związków zawodowych. W większości przypadków działalność związków zawodowych powoduje niestety. rezultaty odmienne od głoszonych przez związki postulatów (patrz: Prawo). Niekiedy organizacje pracownicze uruchamiają reakcję łańcuchową w postaci podwyżek płac, które powodują w konsekwencji podwyżki cen wszystkich towarów na rynku, co prowadzi do inflacji, realnej obniżki płac i kryzysu gospodarczego.

UPR będzie dążyła do ograniczania roli związków zawodowych do funkcji wyłącznie opiniotwórczych. Powinno być zniesione specjalne ustawodawstwo związkowe, związek zawodowy winien działać na tych samych prawach co każde inne stowarzyszenie. W szczególności jesteśmy przeciwni prawu do strajku i lokautu.