Poglądy
Platformy JKM (UPR) na najważniejsze problemy Polski
Lista ta
powstała w 1997 roku jako deklaracja Narodowej Platformy Wyborczej
My, członkowie Unii Polityki Realnej,
wyrażamy przekonanie, ze dobrobyt naszego kraju i naszych rodzin powinien być
budowany w oparciu o wiarę w wartości i zasady przekazane nam w tradycji,
poszanowanie indywidualnej wolności, zasadę osobistej odpowiedzialności za
czyny, szacunek dla prawa, ochronę prywatnej własności oraz zasadę
ograniczonego rządu i silnego udziału lokalnych reprezentacji w sprawowaniu władzy.
Uważamy, ze każdy człowiek wyposażony jest w pewne niezbywalne prawa, wśród
których są: prawo do życia, prawo do wolności, prawo do własności i prawo
do realizacji własnych celów - o ile nie narusza to praw i wolności innych.
Obowiązkiem władzy jest zagwarantowanie obywatelom naturalnych praw.
Szczególnie mocno odwołujemy się do korzeni europejskiej cywilizacji. Od
starożytnych Greków Europejczycy przyjęli umiłowanie prawdy i wiedzy. Od
Rzymian nauczyli się szacunku do prawa. Chrześcijaństwu zawdzięczamy
fundament moralności Europy. Głęboko wierzymy, że korzenie te w znacznie głębszym
stopniu niż zdobycze demokracji są przyczyną trwania i rozwoju narodów
Europy.
Dziesięciolecia rządów komunistów doprowadziły Polskę do stanu opóźnienia
cywilizacyjnego i gospodarczego. Rok 1989 stworzył szansę, którą nie w pełni
wykorzystały kolejne rządy. Jesteśmy przekonani, że także teraz zarówno siły
postkomunistyczne, jak postsolidarnościowe nie są w stanie zapewnić naszemu
krajowi dostatku i pomyślnej przyszłości. Najbardziej korzystny czas na
dokonanie koniecznych przemian został już bezpowrotnie stracony. Mamy jednak
nadzieję, że nasza Ojczyzna ma wciąż jeszcze szansę na rozwój gospodarczy
i duchowe odrodzenie.
Musimy w tym celu usunąć narosłe przez lata przeszkody. Musimy odebrać władzę
skostniałym strukturom zbiurokratyzowanej administracji i anachronicznej klasie
politycznej, żyjącej kosztem nas wszystkich. Każdy obywatel naszego kraju
musi mieć szansę na wykorzystanie swego talentu i pracowitości, na kształtowanie
swej przyszłości. Jesteśmy przekonani, że kultywowanie tradycyjnych wartości
i swobód obywatelskich wraz z dobrodziejstwami gospodarki wolnorynkowej zapewni
naszej Ojczyźnie należne miejsce w Europie XXI wieku.
ADMINISTRACJA
Administracja
powinna pełnić służebną funkcję wobec społeczeństwa. Nie pamiętając o
tym, urzędnicy państwowi zawsze dążą do rozbudowy rządowych i lokalnych
struktur administracyjnych, systemu przepisów prawnych, tworzenia specjalnych
programów interwencji państwa w regulację rynku, określania sztucznych
skomplikowanych zasad działania dla podmiotów gospodarczych i rozbudowanych
sposobów kontroli. Tworzą w ten sposób popyt na swoje usługi, który
zapewnia im wzrost znaczenia i urzędniczych zarobków.
W Polsce administracja rozrasta się w tempie zastraszającym. Liczba pracowników
administracji rządowej wzrosła z 75 tysięcy w 1990 r. do ponad 140 tysięcy w
roku 1995! W tym samym czasie liczba urzędników w urzędach gminnych wzrosła
z 83 tysięcy do ponad 139 tysięcy! Przeprowadzana obecnie (1997 r. - red.)
reforma centrum administracyjnego ma charakter czysto pozorny — zakłada
zmniejszenie zatrudnienia jedynie o 300 etatów.
UPR uważa, że jedynie radykalne działania mogą spowodować zmniejszenie
administracji państwowej. Należy zdecydowanie odebrać politykom możliwości
ingerencji w gospodarkę (patrz: Lobbying Urzędniczy), zmniejszyć liczbę
ministerstw (patrz: Władza Wykonawcza), ograniczyć liczbę posłów i senatorów
(patrz: Władza Ustawodawcza). Obawiamy się też, że wprowadzenie powiatów
skończyłoby się na stworzeniu nowej kadry urzędników — a samodzielność
gmin zostałaby uszczuplona; w sumie: byłoby to bardzo kosztowne (zwłaszcza
dla mieszkańców miast wytypowanych na powiaty) i spowodowałoby dalszy rozrost
biurokracji.
AIDS
Ponieważ AIDS jest groźną chorobą zakaźną, trzeba ją traktować jak każdą
inną chorobę zakaźną, nie robiąc wyjątku dla lobby homoseksualistów.
Zresztą to właśnie homoseksualiści są najbardziej narażeni na zachorowanie
na AIDS. UPR z zaniepokojeniem obserwuje działalność rządu i różnych
organizacji, które za pieniądze podatników prowadzą propagandę tzw.
„bezpiecznego seksu".
ARMIA
ZAWODOWA
UPR opowiada się za utworzeniem armii zawodowej z natychmiastowym
zlikwidowaniem powszechnego poboru. Armia zawodowa, chociaż mniej liczna niż z
poboru, jest znacznie lepiej przygotowana do przeznaczonych jej zadań — i w
dodatku tańsza. W armii zawodowej mogą dobrowolnie służyć obywatele polscy
lub państw obcych. Żołnierz przy zaciągu podpisuje kontrakt z ustaloną
wysokością żołdu i zgodę na stosowanie wobec niego regulaminu wojskowego.
Żołnierze nie mogą należeć w okresie pełnienia służby do partii, ani związków
zawodowych.
Nikt, kto dobrowolnie nie podpisze kontraktu, nie powinien być zmuszony do służby
w wojsku. Znikną tym samym problemy z osobami odmawiającymi służby
wojskowej, samobójstwami oraz patologiami życia koszarowego.
Z chwilą podpisania nowej ustawy o wojskowości powinny ulec abolicji wszelkie
sprawy związane z uchylaniem się od poboru oraz ze służbą ochotniczą w siłach
zbrojnych innych państw.
W ramach budżetu wojskowego powinno zostać zapewnione przeszkolenie wojskowe
całej młodzieży męskiej w wieku 15-17 lat (z wyjątkiem zasadniczo niechętnych
— podobnie jak z lekcjami religii). Dla młodzieży uczącej się powinno to
obejmować osobne lekcje oraz 3-tygodniowy pobyt w jednostce w okresie
wakacyjnym; dla pozostałej — 6-tygodniowy pobyt na takim samym obozie w innym
okresie.
BANKI
I GIEŁDA
UPR od kilku lat konsekwentnie opowiada się za szybką prywatyzacją wszystkich
banków krajowych i dopuszczeniem banków zagranicznych do działalności na
rynku polskim. W przejściowym okresie (około 3 lat) dopuszczalne jest
wydawanie licencji rządowych, tak aby rozbudowę rynku finansowego rozpocząć
z solidnymi i stabilnymi bankami. Należy znieść ustawowe przepisy zmuszające
banki do stosowania procedur oddłużeniowych powiązanych z przejmowaniem własności
oraz finansowania nieefektywnych przedsięwzięć gospodarczych. Sprzeciwiamy się
sztucznym administracyjnym operacjom konsolidacji banków (tworzonym w celu
finansowania większych przedsięwzięć); banki winny mieć swobodę tworzenia
konsorcjów.
Należy stworzyć przepisy prawne o zabezpieczonych kredytach (w tym rejestr
dokonanych zabezpieczeń), które pozwolą bankom na odważniejsze udzielanie
kredytów drobnym i nowym firmom prywatnym.
UPR oczekuje znacznie większej liczby sprywatyzowanych przedsiębiorstw
dopuszczonych do notowań na giełdzie papierów wartościowych, zniesienia
przepisów utrudniających napływ kapitału zewnętrznego na polską giełdę,
nieopodatkowywania operacji giełdowych i powstrzymania się państwa od
jakichkolwiek ingerencji i operacji na rynku giełdowym. Po siedmiu latach
istnienia kapitalizacja polskiej giełdy ciągle jest znikoma, a największym
posiadaczem akcji na giełdzie wciąż jest skarb państwa. Proponujemy
wprowadzenie zakazu renacjonalizacji przez giełdę.
BEZROBOCIE
W gospodarce wolnorynkowej istnieje tendencja do utrzymywania się pewnego
poziomu bezrobocia. Uważamy jednak, że stosowany w Polsce system zasiłków
powoduje sztuczny wzrost liczby bezrobotnych. Jest szkodliwy dla rozwoju
ekonomicznego kraju i demoralizuje samych bezrobotnych. Jesteśmy przeciwni
aktywnej polityce państwa w celu tzw. „tworzenia nowych miejsc pracy".
Urzędnicy państwowi nie są w stanie tworzyć nowych miejsc pracy bez
jednoczesnego zmniejszenia zatrudnienia w firmach prywatnych, obciążonych
dodatkowymi podatkami „na bezrobotnych".
UPR uznaje także za szkodliwe wprowadzenie tzw. „płacy minimalnej". Jeśli
nikt nie zarabia mniej od „minimum" - to jest ona zbędna; jeśli jednak
ktoś zarabia mniej (czyli jego praca nie jest warta „minimum") — to w
efekcie ustawy pracę utraci.
Sytuacja ludzi biednych, słabiej wykwalifikowanych lub po prostu pechowych
poprawi się, gdy uda im się znaleźć i podjąć pracę. Im bardziej wolny i
prężny rynek, tym będzie to łatwiejsze.
BONY
OŚWIATOWE
UPR jest za prywatyzacją szkolnictwa. Jednocześnie proponujemy w okresie przejściowym
finansowanie oświaty poprzez bony. Rodzice dzieci otrzymywaliby bony opiewające
na sumę równą kwocie zapisanej w budżecie państwa (gminy) na oświatę
podzielonej przez liczbę uczniów. Za pomocą tych bonów rodzice mogliby opłacać
w wybranych przez siebie szkołach edukację swoich dzieci.
Powyższy system zapewnia bezpośredni wpływ rodziców na szkoły. Wymusza
konkurencję pomiędzy szkołami, co podnosi ich poziom. Szkoła byłaby też tańsza,
gdyż zlikwidowana byłaby zbędna administracja.
BUDŻET
PAŃSTWA
Mimo deklarowanej w ostatnich latach przez kolejne ekipy rządzące woli
decentralizacji, utrwala się tendencja do koncentracji władzy i pieniędzy w
urzędach centralnych. Obecnie 90% publicznych pieniędzy wydają ministerstwa i
inne urzędy rządowe, a w dyspozycji gmin pozostaje jedynie 10%. W państwach
Europy Zachodniej i Ameryki Płn. proporcje te wynoszą przynajmniej 1:1. UPR
uważa, że z budżetu państwa powinny być finansowane wyłącznie wydatki związane
z utrzymaniem administracji prezydenta i rządu, wojska, policji oraz wymiaru
sprawiedliwości.
Uważamy, że powinien istnieć konstytucyjny zapis zabraniający uchwalania
deficytu budżetowego. Deficyt budżetowy pozwala kolejnym rządom na
finansowanie ich obietnic wyborczych. Mechanizm taki obciąża jednak zadłużeniem
przyszłe pokolenia - nasze dzieci i wnuki.
BUDŻETY
GMIN
Obecnie na dochody każdej gminy składają się: około 5-procentowy udział
zebranych na jej terenie podatkach dochodowych od osób prawnych, 16-procentowy
udział w zebranych podatkach dochodowych od osób fizycznych oraz podatki
lokalne (podatki od nieruchomości, psów i inne). Strona dochodowa budżetu
uzupełniana jest przez subwencję z budżetu centralnego. Uważamy za szczególnie
niekorzystną politykę prowadzącą systematycznie do coraz większego udziału
procentowego subwencji w budżetach gmin, ponieważ zmniejsza to swobodę działania
gmin. Ponadto pojawia się zjawisko „politycznego rozdawnictwa" i
nieformalnych układów polityków i preferowanych przez nich wybranych gmin.
Należy stopniowo zwiększać budżety gmin (zwiększając udziały gmin w
podatkach zbieranych przez państwo) i przesuwać zadania wykonywane dzisiaj
przez państwo na gminy i związki gmin. W szczególności dotyczy to oświaty,
służby zdrowia i opieki socjalnej. Docelowo świadczenie tych usług powinno
zostać sprywatyzowane (patrz: Program przejściowy}. Należy obniżyć podatki
wpłacane do Centrum i zlikwidować subwencje.
CŁA
I PODATKI GRANICZNE
Ponieważ wszyscy jesteśmy konsumentami, w naszym wspólnym interesie jest by
towary w sklepach były jak najtańsze. Dlatego opowiadamy się za zniesieniem
ceł i podatków granicznych, ponieważ sztucznie eliminują o¬ne zagraniczną
konkurencję i nie zmuszają krajowych producentów do dbałości o jakość i
cenę wyrobów. Gdy rząd stawia przed zagranicznymi towarami wysokie bariery
celne, krajowi wytwórcy nie muszą dbać o jakość i mogą nadmierne windować
ceny (patrz: Lobbying urzędniczy). UPR dopuszcza przejściowe istnienie ceł w
odniesieniu do towarów produkowanych w wolno reagujących gałęziach przemysłu
i rolnictwie.
DECENTRALIZACJA
UPR opowiada się za decentralizacją struktur zarządzania państwem,
ograniczeniem liczby ministerstwa urzędów i administracji państwowej,
zmniejszeniem liczby przepisów i zakresu zadań przypisanych organom państwowym.
Podobne zasady ograniczania powinny być stosowane na szczeblu administracji
samorządowej. Rozrośnięte struktury państwowe i komunalne utrudniają i krępują
wolną działalność obywateli, spowalniają tempo wzrostu gospodarczego i
zniekształcają zasady funkcjonowania wolnego rynku. (Patrz: Administracja,
Program przejściowy. Samorządy)
DOCHÓD
JAKO WŁASNOŚĆ
Prawo do własności prywatnej jest naturalnym prawem obywateli państwa. Dochód
wypracowany przez obywatela jest częścią jego własności prywatnej. Z tych
powodów nadmierny lub niezgodny z zasadą równości obywateli podatek
traktujemy jako niesprawiedliwy zamach na prywatną własność. Ponadto
podatek, jako część własności prywatnej oddanej w dobrej wierze przez
obywateli RP na obsługę państwa, musi być traktowany przez urzędników państwowych
ze szczególną troskliwością. Niedopuszczalne jest trwonienie, rozrzutność
w wydawaniu przekazanych pieniędzy, już nawet nie mówiąc o ich zawłaszczaniu.
(Patrz: Finansowanie partii politycznych}
DOCHODY
Z TRANZYTU
Przez terytorium naszego kraju przebiegają połączenia tranzytowe z Zachodu na
Wschód i z Północy na Południe. Daje to ogromne możliwości czerpania przez
Polskę różnorodnych korzyści związanych z transportem ludzi i towarów. Aby
w pełni wykorzystać te potencjalne źródła dochodów, potrzebna jest większa
otwartość granic naszego państwa na przepływ ludzi, kapitału i towarów
oraz stworzenie podmiotom prywatnym swobody prowadzenia interesów związanych z
tranzytem i wolnej, niekoncesjonowanej przez państwo, konkurencji. Jednocześnie
za tranzyt Polska powinna pobierać opłaty (np. w cenie paliwa) pokrywające
koszty (utrzymania dróg, zanieczyszczenia) i zapewniające zysk.
DOMY I
MIESZKANIA
Domy i mieszkania będą tańsze, gdy przed ich wybudowaniem wymagane będzie
mniej zezwoleń i formalności. Będą tańsze, gdy płacąc za nie, nie będziemy
musieli zapłacić za podatek obciążający tak produkcję cementu, jak l pensję
murarza. Będą tańsze, gdy szybko i bez dodatkowych opłat będziemy je mogli
sprzedawać i zamieniać. Będą bardziej dostępne, gdy wzrost gospodarczy
podniesie realne dochody naszych rodzin, a urealnione dochody pozwolą na oszczędzanie.
Będą dostępniejsze, gdy niska i stabilna inflacja obniży oprocentowanie
kredytów hipotecznych i pozwoli dogodnie rozłożyć ich spłatę na długi
okres.
Żaden rządowy program nie przyniesie pożądanego skutku, jeśli powyższe
warunki nic będą spełnione. Rząd nie wybuduje więcej mieszkań (za pieniądze,
które nam zabiera!), niż możemy wybudować sami — niech więc po prostu
przestanie przeszkadzać.
DZIAŁALNOŚĆ
GOSPODARCZA
Każdy człowiek powinien móc się bogacić sprzedając owoce swojej pracy i
pomysłowości, jeżeli tylko będzie ktoś, kto zechce je kupić. Jedynym
ograniczeniem może tu być szkodliwość dla otoczenia. Możliwość sprzedania
tego, co się wyprodukuje nie może być zarezerwowana poprzez koncesje i
zezwolenia jedynie dla tych, którzy mają układy i pieniądze na łapówki.
Działalność gospodarcza powinna być prowadzona w oparciu o prywatną własność
środków produkcji i na ryzyko ich właścicieli. Państwo nie może konkurować
ze swoimi obywatelami, a gminy z mieszkańcami. Płacący podatki nie mogą
ponosić odpowiedzialności za niewłaściwe decyzje tych, którzy środki
publiczne zaangażują w przedsięwzięcia gospodarcze. Państwo powinno chronić
wolną gospodarkę poprzez prawo; zabezpieczać przed tworzeniem się monopoli,
tak po stronie kapitału jak i pracy, karać nieuczciwość.
EKOLOGIA
Czyste środowisko jest dobrem, z którego musimy korzystać w rozsądny sposób.
Pamiętajmy jednak, że przyczyną dymu z komina elektrowni jest nasza potrzeba
używania prądu i że to nie producent plastikowych butelek, a konsument kupujący
napoje w wygodnych opakowaniach tworzy hałdy odpadów. Musimy wobec tego
zastosować rozwiązania, przy których zanieczyszczenia zostaną utrzymane na
rozsądnym poziomie — korzyści ze zmniejszenia zanieczyszczeń muszą przewyższać
niedogodności związane ze stosowaniem droższych technologii i rezygnacji z
niektórych produktów. Jeżeli jesteśmy w stanie określić finansowe koszty i
korzyści wynikające z czyjegoś działania, to rynek stanowi gwarancję, iż
zostaną podjęte te działania, które przyniosą więcej korzyści niż kosztów
dla wszystkich uczestników. W sytuacjach bardziej skomplikowanych trzeba będzie
ustalić limity zanieczyszczeń na danym terenie i sprzedać z licytacji prawo
do ich emisji. Takie rozwiązanie spowoduje, iż z zanieczyszczenia środowiska
w dopuszczalnym zakresie odniesiemy największą możliwą korzyść. Fundusze
tworzone z kar i opłat mogą być pożytkowane na neutralizację negatywnych
skutków ekologicznych.
EMERYTURY I
RENTY
Ubezpieczenie emerytalno-rentowe, tak jak każdy rodzaj ubezpieczeń, powinno być
dobrowolną umową pomiędzy obywatelem a wybraną przez niego firmą
ubezpieczeniową. Należy znieść przepisy ograniczające działalność
zagranicznych firm ubezpieczeniowych i funduszy emerytalnych na rynku polskim i
umożliwić w ten sposób Polakom korzystanie z szerokiej oferty polis
ubezpieczeniowych i programów emerytalnych.
Oddzielny problem stanowią obecni emeryci i renciści, jak również
pracownicy, którzy przez większość swojego życia opłacali składki w
ZUS-ie lub KRUS-ie. UPR zawsze podkreślała, że byłe zobowiązania wobec
emerytów i rencistów to zobowiązania państwa, czyli dług wszystkich
obywateli, który należy spłacić. Fundusz przeznaczony na spłatę tego długu
należy wyłączyć z budżetu państwa. Urzędnicy państwowi nie mają prawa
manipulować aktywami funduszu.
Kilka lat temu UPR proponowała utworzenie takiego funduszu w celu spłaty
zobowiązań na bazie majątku państwowego. Konsekwentnie proponowaliśmy w
referendum uwłaszczeniowym głosowanie za, przeznaczeniem reszty majątku państwowego
na fundusz emerytalny, a nie na NFI i inne cele. Dzisiaj mamy już za mało
pozostałego majątku państwowego, dlatego do funduszu emerytalnego trzeba by
dopłacać przez przejściowy podatek.
Odwlekanie reformy systemu ubezpieczeń społecznych i likwidacji Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego uważamy
za największy grzech zaniechania dotychczasowych rządów. Każdy dzień opóźnienia
zwiększa ciężary w przyszłości!
ENERGIA
Polska gospodarka jest prawie czterokrotnie bardziej energochłonna niż średnia
dla krajów OECD. Nie prowadzi się w Polsce kompleksowego bilansu
energetycznego. Znikome zainteresowanie wzbudzają tzw. alternatywne źródła
energii. Absurdalna jest sytuacja, w której kwestię sprowadzania gazu z Rosji
sprowadzono do problemu przede wszystkim politycznego,
Należy uwolnić ceny energii, jednocześnie likwidując akcyzę i inne podatki
wliczone w ceny energii i paliw. Rząd powinien jednak dbać o strategiczne
zabezpieczenie dopływu energii do kraju.
EUTANAZJA
UPR stanowczo sprzeciwia się wszelkiemu prawu, które sankcjonuje zabijanie.
Nic da się zabronić ludziom popełnienia samobójstwa, niedopuszczalne jest
jednak obciążanie sumienia kogokolwiek (zwłaszcza lekarzy i pielęgniarek)
udziałem w zabijaniu ludzi.
FINANSOWANIE
PARTII POLITYCZNYCH
Partie
polityczne są dobrowolnymi zrzeszeniami obywateli państwa. Powinny być
finansowane ze składek swoich członków oraz jawnych i dobrowolnych wpłat
dokonywanych przez obywateli naszego kraju. Partia finansowana zza granicy
powinna, jak w USA, rejestrować się jako agencja obcego mocarstwa. Za
niedopuszczalne uznajemy finansowanie partii z budżetu państwa, czyli z pieniędzy
pochodzących z podatków od wszystkich obywateli RP. Proceder ten traktujemy
jako zawłaszczenie własności prywatnej obywateli, przekazanej w podatkach urzędnikom
państwowym.
INFLACJA
Wysoka inflacja powoduje niepewność zachowań zarówno producentów, jak i
konsumentów, co prowadzi do destabilizacji gospodarki i rynki. UPR opowiada się
za twardą i konsekwentną polityką monetarną mającą na celu obniżenie
inflacji. W szczególności dotyczy to ograniczania emisji pieniądza
papierowego i zmniejszenia deficytu budżetowego. Zjawisko inflacji, czyli
wzrostu cen towarów i usług w określonym czasie, praktycznie nie występowało
w przeszłej historii rynków różnych państw i jego pojawienie wiąże się
nieodłącznie z działalnością rządów nastawionych na wprowadzanie
socjalnych programów rządowych i uprawnionych do druku pieniędzy.
INTEGRACJA
Z NATO
Dzięki korzystnej sytuacji międzynarodowej wspartej poświęceniem i
determinacją polskich patriotów, kraj nasz wyzwolił się z politycznej zależności
od ZSRR i Rosji. Pozostało jednak wciąż zagrożenie popadnięciem w zależność
od czynników zewnętrznych. UPR dostrzega zagrożenie w próbach odbudowy
imperium rosyjskiego przez wchłanianie państw sąsiadujących z Polską.
Upatrując w pierwszym rzędzie konieczność opierania się na siłach własnych
{patrz. - Armia Zawodowa}, dostrzegamy potrzebę poszukiwania gwarancji
bezpieczeństwa ze strony Sojuszu Atlantyckiego. W interesie Polski leży
wypracowanie skutecznych sojuszy chroniących nas przed zagrożeniem. Jako
istotny element przeciwdziałania zagrożeniom traktujemy rozwój wielostronnej
współpracy z państwami znajdującymi się w podobnej sytuacji. Opowiadamy się
za kontynuowaniem wszystkich dotychczas prowadzonych w tych kierunkach działań
na arenie międzynarodowej nie rezygnując z innych, mogących pojawić się możliwości.
Odpowiedzią na unię Rosji z Białorusią powinien być sojusz Polski z Ukrainą
i krajami bałtyckimi.
INTEGRACJA
Z UNIĄ EUROPEJSKĄ
Opowiadamy się za współpracą opartą na swobodnym przepływie ludzi, kapitałów
i towarów ponad granicami suwerennych państw (model europy Ojczyzn - według
Charlesa de Gaulle'a i Lady Margaret Tharcher). UPR dostrzega zagrożenie w
postaci biurokratycznego modelu integracji europejskiej, będącego próba
narzucenia narodom europy rozwiązań socjalistycznych na poziomie
ponadnarodowym. Uważamy próby ponadnarodowej reglamentacji gospodarczej i
protekcjonizm za elementy zagrażające rozwojowi Polski. Deklarujemy nasze
poparcie dla sił w Europie i na świecie opowiadających się za wolnym handlem
międzynarodowym oraz gotowość współdziałania z nimi dla osiągnięcia tego
celu. Wejście do obecnej Unii będzie korzystne, jeśli euro-kracja będzie
mniejsza od naszej biurokracji.
INTERNET
Sieć
komputerowa Internet staje się nie mającym precedensu w historii ośrodkiem
wymiany informacji, idei i wolnej myśli. Nowe technologie są równocześnie
wielką szansą dla Polski. Dzięki temu, że polscy uczeni i technicy nie
odbiegają poziomem od światowej czołówki, możemy dotrzymywać kroku krajom
najlepiej rozwiniętym. W ten sposób mamy szansę na zredukowanie negatywnych
efektów technicznego zacofania w innych dziedzinach. Zła polityka państwa może
jednak spowodować zaprzepaszczenie tej szansy,
Unia Polityki Realnej stoi na stanowisku, ze wolność słowa w Internecie
powinna być chroniona jak wolność słowa w innych mediach. Dostrzegamy równocześnie
niebezpieczeństwo płynące z możliwości dostępu nieletnich do
nieodpowiednich dla nich materiałów w sieci Internet. Uważamy jednak, że państwowa
cenzura nie rozwiąże problemu. To rodzice, odpowiedzialni za wychowanie swych
dzieci, powinni zadbać o to, by korzystały o¬ne z Internetu w odpowiedni sposób.
Unia Polityki Realnej uważa, że każdy ma prawo do prywatności i
komunikowania się z innymi w dowolny sposób bez niczyjej kontroli. Dlatego
zdecydowanie sprzeciwiamy się próbom ograniczenia prawa obywateli do
stosowania technik szyfrowania danych podobnie, jak nikt nie zakazuje przesyłania
szyfrowanych listów za pośrednictwem Poczty.
KARA
ŚMIERCI
UPR uważa, że zabójstwa z winy umyślnej powinny być zagrożone w polskim
prawie karą śmierci. Jest to nowoczesna tendencja: przywrócenie kary śmierci
w większości stanów Ameryki Północnej spowodowało tam spadek morderstw. W
naszej ocenie aktualny stan zagrożenia przestępczością i możliwości obrony
społeczeństwa w Polsce przemawiają przeciwko dalszemu przedłużaniu
moratorium na wykonywanie kary śmierci.
KONCESJE
UPR jest przeciwna stanowieniu przepisów zmierzających do koncesjonowania.
Obniżenie cen, podniesienie poziomu usług i jakości towarów daje tylko wolna
konkurencja. Koncesjonowanie i wydawanie licencji podnosi ceny i obniża jakość,
a przy tym uniemożliwia drobnym kupcom i rzemieślnikom konkurencję z dużymi
koncernami. Tam gdzie urzędnicy coś rozdzielają, musi pojawić się korupcja.
W takim systemie wielkie korporacje utrwalają swoją pozycję mając układy i
pieniądze na łapówki.
KONKORDAT
Stosunki pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Kościołem Katolickim powinny
zostać uregulowane umową ze Stolicą Apostolską (tj. Konkordatem),
Ustawodawstwo państwowe musi zapewnić realizację tej umowy, przy czym zarówno
Konkordat jak i realizujące jego postanowienia ustawy nie mogą naruszać
zasady wolności sumienia i wzajemne niezależności Kościoła i Państwa, jak
również praw wyznawców innych religii oraz niewierzących. UPR sprzeciwia się
też przyznawaniu instytucjom Kościoła Katolickiego i innych wyznań
jakichkolwiek przywilejów finansowych czy podatkowych.
KONSTYTUCJA
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej musi gwarantować życic, wolność i własność
wszystkich obywateli, którzy powinni mieć zapewnioną równość wobec prawa.
Może to być spełnione tylko przy niezależnych i szerokich kompetencjach władzy
sądowniczej.
Konstytucja powinna stanowić o rozdziale władzy sądowniczej, ustawodawczej i
wykonawczej, O sprawach finansowych państwa może decydować jedynie parlament.
Aby usprawnić jego pracę należy zmniejszyć liczbę posłów (do 120) i
senatorów (do 32),
Władza wykonawcza musi być skupiona w jednym ośrodku decyzyjnym.
Konstytucja powinna również oprzeć funkcjonowanie administracji państwowej o
zasadę egzekwowania jednoosobowej odpowiedzialności. {Patrz: Władza pastwa, Władza
Sądownicza, Władza ustawodawcza, Władza wykonawcza).
KOŚCIÓŁ
KATOLICKI
UPR uznaje tradycję katolicką za jeden z fundamentów polskiej kultury, a
wartości chrześcijańskie za jeden z podstawowych składników naszej)
cywilizacji. Pamiętamy o znaczeniu działalności Kościoła Katolickiego dla
kształtowania się tożsamości narodowej Polaków. Z tych względów uznajemy
szczególną rolę tegoż Kościoła na tle innych równouprawnionych wyznań.
Stojąc na stanowisku wzajemnej niezależności Kościoła i Państwa, która
powinna zostać zagwarantowana konstytucyjnie, UPR stanowczo sprzeciwia się zarówno
ingerencji administracji państwowej i polityków w sferę nauczania kościelnego
i wewnętrznej organizacji Kościoła, jak i bezpośredniemu wpływowa
instytucji kościelnych na politykę. Nie oznacza to jednak odmawiania Kościołowi
prawa do wypowiadania się w sprawach dotyczących religii i moralności — również
publicznej. Uważamy jedynie, że publiczne popieranie przez hierarchię kościelną
konkretnych partii czy polityków szkodzi autorytetowi liczącego dwa tysiące
lat Kościoła.
LOBBING
URZĘDNICZY
Rozbudowana sieć przepisów urzędniczych utrudnia swobodne działanie firm na
rynku. Tworzy to motywację dla niektórych firm do inwestowania w układ urzędniczy,
nielegalne łapówki lub legalne pieniądze na wybory w zamian za obietnice
poparcia. W szczególności obejmuje to dążenia do uzyskania ochrony swych
interesów przed konkurencją (koncesje, cła), korzystania z dotacji, subwencji
czy ulg (np. w ramach zamówień rządowych). Nieuchronnie natężenie tych dążeń
i nacisków prowadzi do korupcji urzędników państwowych. Uważamy, że
jedynym skutecznym eliminowaniem korupcji wśród urzędników jest likwidowanie
możliwości ingerencji urzędów państwowych w konkurencję rynkową.
LUSTRACJA
UPR domaga się lustracji sędziów oraz senatorów, posłów, ministrów i
wojewodów, pod kątem ujawnienia ich pracy dla aparatu bezpieczeństwa. Z uwagi
na postulat rozdzielenia władzy wykonawczej od sądowniczej i ustawodawczej nie
dopuszczamy możliwości, by współpracownicy aparatu bezpieczeństwa byli sędziami,
radcami stanu, senatorami lub posłami a także by (poza wypadkami uzasadnionymi
prowadzeniem konkretnej pracy operacyjnej) pracowali w innych instytucjach państwowych.
Wysoko cenimy pracę uczciwych pracowników i agentów służb bezpieczeństwa -
jednak kto służy państwu, nic może nim kierować. Obecnie powstają np.
paradoksalne sytuacje, że agenci MSW zostają jako politycy zwierzchnikami...
swoich oficerów prowadzących! Jest to złamanie elementarnych zasad
funkcjonowania każdej organizacji.
UPR uważa, że każdy obywatel powinien mieć dostęp do swoich akt osobowych
sporządzonych przez MSW w czasach PRL.
MNIEJSZOŚCI
NARODOWE
Jednym z fundamentów działania państwa jest zasada równości obywateli RP
bez względu na ich przynależność narodową i etniczną. Wszelka
dyskryminacja na tle narodowym lub etnicznym, jak również wszelkie przywileje
uzyskane ze względu na przynależność narodową lub etniczną stoją w
sprzeczności z tą fundamentalną zasadą — a także z istniejącą jeszcze
Konstytucją!
W szczególności nic zgadzamy się z obdarowaniem kilkuset polskich Żydów majątkiem
po 3 milionach innych Żydów. Obecne gminy wyznania mojżeszowego należy
potraktować tak, jak traktowano Kościoły na Ziemiach Odzyskanych, tj. nadać
im budynki synagog i bożnic oraz tereny kirkutów na terenach, gdzie istnieją
i praktykują swoją religię.
MONOPOLE
UPR proponuje przyjęcie konstytucyjnego zakazu ustanawiania przez państwo
monopoli. Obejmuje to w szczególności systemy koncesyjne, różne formy
reglamentacji działalności gospodarczej, przywileje dla wybranych producentów
i rządowe gwarancje zbytu produkowanych towarów i usług.
NARKOTYKI
We współczesnym świecie narkotyki pustoszą umysły, rujnują zdrowie i życie
wielu zwłaszcza młodych ludzi. Jednocześnie wraz z przeznaczaniem coraz większych
środków z kieszeni podatników na „walkę z narkomanią", rozmiary zwiększają
się zamiast zmniejszać. Zakaz handlu i produkcji narkotyków podnosi ich ceny
i daje ogromne dochody tym, którzy nie boją się go złamać. Rynek ten
opanowały mafie nie cofające się przed popełnieniem najbrutalniejszego
mordu, będące w stanie dać każdą Łapówkę, aby swoją pozycję utrzymać.
Z drugiej strony oferuje się na "czarnym rynku" środki coraz
szybciej uzależniające, a handlarze wręczają w szkołach próbki narkotyków
za darmo, by przysporzyć sobie przyszłych klientów. Uważamy, że każdy
dorosły człowiek na własny koszt i odpowiedzialność, ma prawo sobie szkodzić.
Gdy chcemy na niego wpłynąć pozytywnie, to nie róbmy tego grożąc karami.
Karami kryminalnymi nie można zmusić osoby uzależnionej do porzucenia nałogu,
Kary — nawet śmierci — nic zwalczyły pod okupacją handlu mięsem, gdzie
zarobek był dwukrotny, nie zwalczyły handlu alkoholem podczas prohibicji w
USA, gdzie zarobek był 5-krotny, nie zniszczą handlu kokainą, gdzie jest
500-k rot n y.
Gangom narkotykowym trzeba natychmiast wyrwać grunt spod nóg likwidując
kontrolę handlu narkotykami. Odbierze im to ekonomiczną motywację działania.
Natomiast tych, którzy by nadal nakłaniali do brania dzieci i młodzież,
powinno się karać z całą surowością.
UPR zwraca uwagę, że za część zjawiska narkomanii odpowiedzialne jest państwo,
które osłabiło kontrolę rodziców nad dziećmi i wyrywało matki z domów.
OBIEG
MONETARNY
UPR opowiada się za twardą polityką monetarną w celu utrzymywania stabilności
złotego polskiego. Wzrost ilości papierowego pieniądza musi być ograniczony
do tempa wzrostu gospodarczego, emisja pieniądza powinna być kontrolowana
przez niezależną od rządu radę gospodarczą.
Jesteśmy przeciwni polityce pobudzania polskiego eksportu poprzez deprecjację
polskiej waluty — i w ogóle prowadzeniu przez rząd jakiejkolwiek
"polityki" w tej dziedzinie.
Doświadczenia innych krajów uczą. że tytko przy strategii silnej waluty można
oczekiwać długotrwałej poprawy bilansu handlowego. Administracyjne
dewaluowanie waluty prowadzi na ogół do „inflacji importowanej" (droższy
import paliw, surowców i innych środków produkcji), zmiany marż zamiast cen
przez importerów i eksporterów, a nie pobudza eksporterów do większej
produktywności i większych wysiłków w zdobywaniu zagranicznych rynków. Nie
jest przypadkiem, że najkorzystniejszy bilans handlowy wykazują od wielu lat
państwa posiadające silną walutę (np. Niemcy, Japonia, Szwajcaria,
Holandia).
Proponujemy ustanowienie zakazu uchwalania przez jakąkolwiek władzę kursu
walutowego oraz wszelkich cen, za wyjątkiem opłat sądowych, skarbowych i
manipulacyjnych. Kurs złotówki powinien ustalać po prostu rynek.
OCHRONA
KONSUMENTA
Przed producentem, który produkuje zły i drogi towar, może ochronić nas
jedynie inny producent, który zaoferuje nam towar lepszy i tańszy. Zrobi on to
nie dlatego, że ma dobre serce, ale dlatego, że leży to w jego interesie. W
swoim interesie producenci prześcigają się we wprowadzaniu nowych
technologii, podnoszeniu jakości i obniżaniu cen, a sprzedawcy konkurują w
oferowaniu dogodnych systemów sprzedaży. Nikt natomiast nie może zmuszać nas
do robienia zakupów tam, gdzie oferuje się towar gorszy, po wyższej cenie i
gdzie obsługa jest gorsza niż u konkurencji.
OCHRONA
ŻYCIA
UPR uważa, że płód - zarówno w łonie matki, jak i poza nim - np. w
inkubatorze - powinien być chroniony przez prawo. Prawo do życia nie może
stawać się przedmiotem parlamentarnego głosowania albo ogólnonarodowego
referendum; nie może też zależeć od deklaracji jakiejkolwiek większości.
OPIEKA
SPOŁECZNA
Opieka społeczna i działalność charytatywna winny być prowadzone wyłącznie
przez prywatne osoby, charytatywne organizacje i Kościoły. W niektórych wyjątkowych
sytuacjach dopuszczalna jest interwencja rządu (finansowana z rezerwy budżetowej)
celem zapobieżenia skutkom kataklizmów, klęsk żywiołowych lub innych szczególnych
tragedii dotykających duże grupy ludzi. Warto przypomnieć, że w drugiej połowie
XIX w, w Wielkiej Brytanii i USA, w szczytowym okresie leseferyzmu, niesłychanie
rozpowszechniły się prywatne organizacje charytatywne i instytucje jałmużnicze,
Jednym z najgorszych skutków rozrostu rządowych systemów opieki społecznej
był schyłek prywatnej dobroczynności.
OPIEKA
ZDROWOTNA
UPR opowiada się za prywatyzacją służby zdrowia i dobrowolnym systemem
ubezpieczeń zdrowotnych. Pacjenci powinni mieć wolny wybór firmy ubezpieczającej
i wolny wybór lekarza, u którego chcą się leczyć. Składka ubezpieczeniowa
winna być ustalana przez konkurencję, należy znieść ograniczenia w ilości
praktyk lekarskich, szpitali. laboratoriów czy szkól medycznych. Kształcenie
lekarzy i personelu medycznego powinno być oparte na prywatnych szkołach, bez
ograniczeń w ilościach przyjęć i programach kształcenia. Powinien istnieć
egzamin nostryfikacyjny, natomiast izby lekarskie — dobrowolne — miałyby
jedynie prawo opiniowania pracy lekarza, która to opinia musiałaby wisieć w
jego gabinecie. Minister Gospodarki Terenami i Ochrony Środowiska powinien
jedynie zabezpieczać środki na wypadek epidemii. Na poziomie rządowym należy
ograniczyć się wyłącznie do działań związanych z promocją zdrowia,
higieną i epidemiologią. Instytucje charytatywne, Kościoły i grupy
samopomocy wspierające działalność w ochronie zdrowia powinny być zwolnione
od podatku.
ORDYNACJA
WYBORCZA
UPR proponuje wprowadzenie ordynacji wyborczej do parlamentu opartej na
jednomandatowych okręgach wyborczych.
PAŃSTWO
PRAWA
Prawo pisane powinno być proste. jasne i zrozumiale dla przeciętnego
obywatela. Muszą być automatycznie przestrzegane ogólne reguły tworzenia
prawa: „lex retro non agit, ,,lex posterior derogat legi priori", oraz
fundamentalne zasady „nullum crimen sine lege" i "volenti non fit
iniuria".
System prawny musi być ufundowany na niekwestionowanych cechach ludzkiej
natury, jak życie, wolność i własność, będących zarazem naturalnymi
prawami osoby ludzkiej. Procedury demokratyczne i niezawisła władza sądownicza
powinny być służebne wobec praw naturalnych. UPR. mając na względzie
prostotę, jednoznaczność systemu prawnego i jego wewnętrzną spójność, a
także przedkładaną przez Kościół Katolicki zasadę pomocniczości
stwierdza, że władze, a w szczególności władza ustawodawcza, winny
powstrzymywać się przed ingerencjami w obszar wolności człowieka wyznaczony
przez prawa naturalne, chyba że jest to niezbędne dla ochrony życia, wolności
lub własności innych osób. Dotyczy to w szczególności praw rodzicielskich,
wolności sumienia i wyznania, swobody podejmowania działalności gospodarczej,
wolności umów. wolności nauki, wolności słowa i swobody poruszania się.
W szczególności, UPR jest przekonana, że nie ma szans na rozwój szerokiej i
nic obarczonej patologiami działalności ekonomicznej bez zagwarantowania
szeregu fundamentalnych praw odnoszących się do tej dziedziny aktywności
ludzkiej. Niezbędne gwaranty to ochrona własności i swobody zawierania umów,
prawo swobodnego wyboru działalności i swobodnego zrzeszania się i możliwość
odwoływania się do sądu od decyzji administracyjnych krępujących działalność
gospodarczą, Władza sądownicza powinna być ważniejsza od pozostałych, a sądy
egzekwować prawo „habeas corpus" (osobiście nadzorować pozbawianie
obywateli wolności). „prohiheor" (zakaz do chwili rozstrzygnięcia sporu
działań administracji naruszających prawa obywatela).
PODATKI
Dotychczasowa polityka podatkowa determinowana jest potrzebami budżetu państwa
i licznymi jego zobowiązaniami i zadaniami. Mniej uwagi lub politycznej troski
poświęca się wpływowi podatków na tempo rozwoju gospodarki, a co za tym
idzie - na proces tworzenia nowych miejsc pracy, ograniczanie bezrobocia i
bogacenie się ludzi żyjących z pracy najemnej.
Szacuje się, że w krajach biednych każda podwyżka sumy ściąganych podatków
w stosunku do PKB o 10% prowadzi do spadku tempa wzrostu ekonomicznego o 4%.
Dlatego kraje biedniejsze powinny szczególnie uważać, aby fiskalizm nie
zahamował tempa wzrostu ekonomicznego. UPR uważa, że podatkom powinna być
przywrócona ich właściwa funkcja podatek ma być opłatą za usługi świadczone
przez państwo, a nie przymusową daniną. Równocześnie podatki powinny być
niskie, prosie i stabilne.
Najprostszy i najbardziej sprawiedliwy jest podatek ryczałtowy. Płaciliby go w
równej kwocie wszyscy pełnoletni obywatele z wyjątkiem kobiet niepracujących.
Przy takim podatku zbędna jest kontrola urzędnicza. Nie zostawia o¬n pola do
oszustw i nadużyć. a przecież obecnie obowiązujący system prowadzi do
demoralizacji na niewiarygodną skalę!
Za szczególnie niewłaściwe i szkodliwe rozwiązanie uważamy progresje
podatkową, stosowaną w odniesieniu do podatków dochodowych od osób
fizycznych. UPR uważa, że system oparty na proporcjonalnym podatku dochodowym
spełnia powyższe wymagania w o wicie większym stopniu niż obecnie obowiązujący.
Równocześnie jesteśmy przeciwni wszelkim ulgom i odliczeniom. gdyż stwarzają
one pole do nadużyć i wyrabiają u obywateli nawyk omijania prawa.
UPR opowiada się za eliminacja podwójnego opodatkowania w systemie podatkowym,
i tak więc należy zlikwidować podatek od spadków i darowizn i opodatkowanie
emerytur. Jesteśmy również przeciwni podatkowi od oszczędności i dochodów
kapitałowych.
Nakładanie podatków powinno być wyłączną kompetencją Sejmu, który tym
samym powinien być wybierany przez obywateli płacących podatek.
W Polsce system poboru podatków jest bardzo kosztowny (w większości przypadków
koszty poboru sięgają 40% podatku). UPR uważa, że należy zmierzać do
uproszczenia sposobu poboru podatków (m.in. przez eliminację ulg i zwolnień)
i maksymalnego ograniczenia tytułów podatkowych (co zmniejszy konieczność
szczegółowej kontroli dochodów).
W przyszłości podstawą systemu podatkowego powinny być podatki nakładane i
ściągane na poziomie gmin. Budżet państwa miałby procentowy udział w
podatkach lokalnych zbieranych przez gminy. Znaczną rolę w dochodach państwa
i gmin powinny odgrywać opłaty wnoszone za zanieczyszczenie środowiska,
rekompensaty dla terenów i jednostek poszkodowanych (patrz: Ekologia) oraz
dochody ze sprzedaży prawa do eksploatacji kopalin (patrz: Wydobycie).
PORNOGRAFIA
Unia Polityki Realnej szanuje prawo każdego dorosłego obywatela do czytania i
oglądania tego, co chce. Jednak podstawowa zasada liberalna „wolność mojej
pięści jest ograniczona bliskością twojego nosa" nakazuje brać pod
uwagę interes obywateli, którzy nie chcą być zmuszani do oglądania rzeczy
powszechnie uznawanych za nieprzyzwoite w miejscach publicznych — w szczególności,
rodzice muszą mieć gwarancję, ze ich dzieci nie będą miały łatwego dostępu
do nieodpowiednich treści. Dlatego sprzedaż materiałów pornograficznych
powinna odbywać się bądź w kopertach, bądź w sklepach oznaczonych wyłącznie
literą „X" — do których dostęp mieliby jedynie pełnoletni.
POWIATY
Ustawa o samorządzie terytorialnym daje gminom uprawnienia do zawierania z sąsiednimi
gminami umów o współpracy w konkretnych sprawach. Uważamy, że
uprawnienia gmin należy rozszerzyć, przekazując im wiele obecnych kompetencji
Państwa. Równocześnie wyrażamy obawę, że obecne projekty tworzenia powiatów
mają na celu wyłącznie tworzenie nowych wysoko płatnych stanowisk dla
partyjnych pupilków, zaś tak utworzone powiaty odbiorą samodzielność
gminom.
PROGRAM
PRZEJŚCIOWY
Unia Polityki Realnej będzie dążyć do realizacji całości swego programu.
Jako realiści zdajemy sobie jednak sprawę, że nie wszystko da się zrobić od
razu — i nie wszystko będzie nam dane zrobić. Jesteśmy gotowi na daleko idące
kompromisy (oczywiście w granicach rozsądku) nie oddalające nas jednak od
dalekosiężnych celów przedstawionych w naszym programie.
UPR zdaje sobie sprawę, że prywatyzacja i reprywatyzacja — to procesy na co
najmniej 3 lata. Podobnie przewidujemy przejściowy, co najmniej 3-letni, okres
dostosowawczy dla rolnictwa i części przemysłu ciężkiego (zachowanie malejących
ceł ochronnych). Jesteśmy też gotowi do utrzymania przez czas jakichś
„protez socjalizmu" — np. „czeku oświatowego" na miejsce
obecnego systemu „oświaty". Podobnie stopniowo znoszona byłaby akcyza
na alkohol. Dopuszczamy również - w okresie przejściowym - wakacje podatkowe
dla usługowej i produkcyjnej działalności gospodarczej w otoczeniu rolnictwa.
Również zmniejszanie administracji może — choć nie powinno — odbywać się
stopniowo. Jest to znacznie droższe niż zmiana jednorazowa — z powodów
politycznych może być jednak konieczne.
Na wiele lat również rozłożona być musi likwidacja obecnego systemu rent i
emerytur. Muszą bowiem być zachowane wszelkie prawa uczciwie nabyte przez
emerytów i rencistów. Dopłaty do Funduszu Emerytalnego będą maleć
stopniowo —jednak ów podatek „na spłatę długów socjalizmu" będzie
trwał przez długi czas. Jest to efekt wyprzedaży w ubiegłych latach majątku
państwowego, utworzonego ze składek emerytów — bez zarezerwowania części
na Fundusz Emerytalny.
Jako konserwatyści uznajemy też prawa nabyte — np. apanaże członków
Polskiej Akademii Nauk, zasiłki dla tych, którzy prawa do nich nabyli itp.
PRYWATYZACJA
UPR
domaga się szybkiego przeprowadzenia prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych,
banków i towarzystw ubezpieczeniowych, pozostających jeszcze w rękach skarbu
państwa. Rozliczne doświadczenia światowe pokazują, że efektywność
ekonomiczna przedsiębiorstw prywatnych jest zwykle o 40% wyższa niż przedsiębiorstw
państwowych. Można też wskazać na trojakie korzyści, które odnoszą
podatnicy i konsumenci w wyniku przeprowadzenia prywatyzacji przedsiębiorstwa
państwowego. Po pierwsze, suma ze sprzedaży przedsiębiorstwa zasila budżet
państwa i Fundusz Emerytalny, co pozwala zrealizować dodatkowe wydatki państwa
bez podnoszenia podatków. Po drugie, nie trzeba dłużej pokrywać z budżetu
państwa (czyli z podatków) ewentualnych strat przedsiębiorstwa państwowego.
I wreszcie trzecia korzyść — sprywatyzowane nowe przedsiębiorstwo będzie
prawdopodobnie efektywniejsze ekonomicznie i będzie oferować swoje produkty i
usługi po niższych cenach.
Majątek państwowy i komunalny powinien być sprzedawany na jawnych i
nieograniczonych licytacjach i przetargach albo poprzez sprzedaż akcji przedsiębiorstw
na giełdzie. Obywatel polski powinien otrzymywać automatycznie kredyt do 90%
wartości zakupu — zahipotekowany na nabytej firmie i oprocentowany na
normalnych warunkach.
Dochody z prywatyzacji majątku państwowego powinny być przeznaczone na spłatę
długów państwa, w szczególności winny zasilić fundusze emerytalne i
reprywatyzacyjne.
Prywatyzacja, która jest ogromną i niewykorzystaną szansą przyspieszenia
rozwoju ekonomicznego Polski, nie tylko została spowolniona, ale pojawiły się
również zjawiska renacjonalizacji. Skarb państwa utrzymuje stan posiadania
akcji spółek notowanych na giełdzie, a nawet dąży do jego zwiększenia
przez zakupy inwestycyjne. Rozmaite ministerstwa i agendy rządowe próbują
rozszerzać kontrolę nad działalnością prywatnych przedsiębiorstw.
PRZESTĘPCZOŚĆ
UPR domaga się zwiększenia środków finansowych przeznaczonych na bezpieczeństwo
publiczne. Domagamy się skutecznego ścigania przestępców i wymierzania
surowych kar dla sprawców przestępstw najcięższych: włamań z kradzieżami,
rozbojów, gwałtów i zabójstw (patrz: Kara śmierci). W szczególności należy
poprawić pracę prokuratury, wprowadzając zasadę, że Prokurator Generalny
mianowany jest przez Prezydenta spośród najlepszych prokuratorów, jest
nieusuwalny na okres kadencji i niezależny od rządu (dzisiejsza zależność
powoduje bezkarność polityków). Należy podnieść wydatnie pensje prokuratorów
—jednocześnie zdecydowanie walcząc z korupcją w ich szeregach, bezczynnością
oraz zjawiskiem zwalniania sprawców kradzieży i nawet rozbojów „z powodu
znikomej szkodliwości społecznej".
Obecnie policja i wymiar sprawiedliwości sporo czasu i środków poświęcają
na ściganie sprawców czynów, które nie są powszechnie uważane za przestępstwa.
Należy ogłosić amnestię dla sprawców drobnych wykroczeń, natomiast zabronić
skracania kar zabójcom, rabusiom, włamywaczom i gwałcicielom. Nie wolno karać
więzieniem ludzi uchylających się od płacenia alimentów. Ogólnie uważamy,
że więzienie za długi pieniężne jest niewłaściwe (jest przy tym zakazane
przez konwencje abolicyjne).
REPRYWATYZACJA
UPR
proponuje utworzenie funduszu reprywatyzacyjnego, z którego będą regulowane
odszkodowania dla obywateli za straty poniesione w wyniku okupacji hitlerowskiej
i działań PRL-u. Na Fundusz wpłacane będzie 5% akcji prywatyzowanych
RODZINA
Rodzina jest fundamentem narodu i państwa. Opowiadamy się za przywracaniem
tradycyjnych funkcji rodziny. Rodzice mają prawo wyboru systemu wartości w
jakim wychowują dzieci. Sprzyja temu dobrowolne, prywatne szkolnictwo
podstawowe i średnie. Należy również skasować wszystkie wbudowane w
socjalistyczne państwo mechanizmy zaburzające naturalny podział ról w
rodzinie. Poprzez obniżenie podatków i pobudzenie koniunktury gospodarczej, możemy
uzyskać sytuację braku ekonomicznego przymusu pracy kobiet. Matka powinna mieć
prawo wolnego wyboru, czy pragnie poświęcić się rodzinie, pracy zawodowej,
czy jednemu i drugiemu.
Stanowczo sprzeciwiamy się ingerencji państwa w sferę języka i obyczajów,
np. poprzez sankcjonowanie prawne „małżeństw" homoseksualistów. Mimo
że to, co obywatele robią prywatnie, jest ich osobistą sprawą, jednak należy
chronić tradycyjne pojęcia: mąż, żona, ojciec, matka, dzieci — nie
zmieniając ich znaczenia. Przypominamy też, że zniesienie podatku spadkowego
(patrz: Podatki) usunie główny motyw, dla którego pary homoseksualne uważają
obecny system za niesprawiedliwy.
Dzieci do lat 18 powinny pozostawać pod władzą rodzicielską lub opiekuńczą.
Pozbawienie władzy rodzicielskiej może nastąpić tylko w drodze orzeczenia sądowego,
z powodów naprawdę wyjątkowych (całkowita i trwała niezdolność rodziców
do wychowywania dziecka) — a dzieci przekazywane wówczas pod opiekę najbliższym
krewnym. Uchylanie się rodziców od obowiązków wynikających z władzy
rodzicielskiej powinno podlegać karze.
ROLNICTWO
Rolnictwo powinno być traktowane tak ja każdy inny dział gospodarki, jednakże
w okresie przejściowym (przystosowawczym) powinno otrzymać ulgi ze względu na
długotrwałość procesów przestawiania produkcji w rolnictwie. Wiąże to się
z przejściowym utrzymywaniem niektórych ceł i preferencyjnym systemem kredytów
na produkcję.
Zlikwidowane być muszą podatki akcyzowe, przede wszystkim od ropy, oleju napędowego
i benzyny, niszczące rolnictwo (akcyza od alkoholu byłaby znoszona stopniowo).
Równocześnie zlikwidowane muszą być wszelkie dopłaty bezpośrednie do
produkowanych towarów, ceny gwarantowane lub gwarantowane przez państwo zakupy
produkowanych towarów rolnych. Zwracamy uwagę, że w najlepiej pojmowanym
interesie rolników leży troska o wzrost gospodarczy kraju (patrz: Wzrost
gospodarczy), ponieważ tylko to gwarantuje rolnikom rzecz dla nich najważniejszą—
zbyt i dobre ceny na produkowane przez nich towary. Już dzisiaj rolnicy
gospodarujący na paru hektarach są zmuszeni szukać innych źródeł
utrzymania. Dlatego, tak jak dla wszystkich innych utrzymujących się z pracy
najemnej, poprawa sytuacji ekonomicznej wielu z nich będzie następstwem
poprawy koniunktury gospodarczej, kreującej nowe i lepiej płatne miejsca
pracy. Dopuszczamy— w okresie przejściowym — wakacje podatkowe dla usługowej
i produkcyjnej działalności gospodarczej w otoczeniu rolnictwa.
SAMORZĄDY
UPR upatruje w samorządach lokalnych realnej politycznie szansy na znalezienie
wsparcia do rozpoczęcia procesu demontażu rozrośniętych struktur państwa i
prywatyzacji majątku państwowego i komunalnego (patrz: Program przejściowy).
W obecnej sytuacji samorządów lokalnych, biorąc pod uwagę prawne
uwarunkowania ustawowe i ograniczony zakres środków finansowych w gestii gmin,
należy dążyć do reorganizacji struktur administracyjnych na szczeblu samorządowym,
wyprzedaży i prywatyzacji mienia pozostającego pod zarządem gmin oraz
efektywniejszego wykorzystywania środków finansowych. Wszelka działalność
gospodarcza, zarówno bezpośrednia jak i pośrednia — powinna być zakazana.
Wszelkie zakupy i sprzedaż towarów i usług musi odbywać się w drodze
przetargu między firmami prywatnymi.
Reorganizacja struktur urzędów gminnych powinna mieć na celu skrócenie drogi
podejmowania wszelkich decyzji administracyjnych. Upraszczanie procesów
decyzyjnych winno być połączone z wprowadzaniem zasady jednoosobowej
odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozbudowana administracja wcale nie
jest gwarantem sprawnej, kompetentnej i uczciwej obsługi mieszkańców.
Nieruchomości komunalne (grunty, lokale użytkowe, domy i mieszkania) posiadane
przez gminę powinny być wystawiane na sprzedaż podmiotom prywatnym w drodze
jawnych i nieograniczonych przetargów. Należy wprowadzać ułatwienia formalne
dotyczące warunków nabywania własności. Sprzedaż szerokiej oferty
nieruchomości doprowadzi do obniżenia cen gruntów i mieszkań, a więc do
poprawy sytuacji mieszkaniowej większej części społeczeństwa. Z kolei tańsze
lokale użytkowe i grunty pod działalność komercyjną pobudzaj ą rozwój
gospodarczy. Uzyskane ze sprzedaży nieruchomości środki finansowe gmina może
przeznaczyć na rozwój infrastruktury komunalnej. Władze gmin powinny również
dążyć do prywatyzacji przedsiębiorstw komunalnych i przekazywania świadczenia
usług komunalnych prywatnym firmom wyłanianym w drodze przetargów. Należy dążyć
do większej jawności i przejrzystości prowadzonej przez gminę działalności
finansowej. Budżet gminy powinien być prezentowany w postaci budżetu
zadaniowego. Należy dążyć do ograniczania praktyk uchwalania budżetu z
deficytem, finansowanego przez zaciąganie pożyczek lub emisję obligacji.
Ograniczone powinny zostać wydatki, które przynoszą korzyść tylko wybranym
grupom mieszkańców. Gmina powinna wszelkimi możliwymi środkami domagać się
zwiększonego udziału w dochodach budżetu państwa ściąganych z jej mieszkańców.
SUBSYDIA I
OCHRONA PAŃSTWA
Urzędnicy państwowi i politycy podlegają naciskom różnych grup, które
domagają się stosowania politycznych środków w celu zapewnienia ochrony. Związki
zawodowe domagają się minimalnych płac i dodatkowych świadczeń socjalnych,
przedsiębiorstwa produkcyjne chcą wprowadzenia ceł na towary importowane,
rolników interesują dopłaty do produkcji i administracyjne metody wspierania
cen. Tymczasem ingerencja państwa w wolny rynek wywołuje skutki, które zwykle
tylko pogarszają sytuację. Przepisy prawne ustalające płace minimalne i wygórowane
ponad realne potrzeby świadczenia socjalne dla pracowników podwyższają
koszty pracy, co powoduje w następstwie bezrobocie wśród biednych i słabiej
wykwalifikowanych pracowników.
Systemy ceł i programy wspierania eksportu poprzez dotowanie wyrobów przenoszą
koszty na konsumenta, który zapłaci wyższe ceny.
Interwencja państwa pociąga jeszcze inne negatywne zjawiska. Dowolna regulacja
państwowa wymaga stworzenia w tym celu odpowiedniego aparatu urzędniczego.
Stworzony aparat ma naturalną tendencję do rozrastania się. (Patrz:
Administracja, Lobbing urzędniczy) Dlatego też UPR jest przeciwna
interweniowaniu państwa w gospodarkę.
SUPERMARKETY
UPR jest przeciwna wprowadzaniu przez państwo ograniczeń dotyczących działalności
jakichkolwiek przedsięwzięć handlowych (krajowych i zagranicznych) w Polsce.
Handel ma służyć konsumentowi, który ma mieć pełną ofertę cenową i
towarową.
Jednocześnie potępiamy praktykę stosowania jakichkolwiek zachęt w postaci
zwolnień i ulg podatkowych lub dzierżawy terenów w trybie pozaprzetargowym
dla inwestorów zagranicznych. Jeżeli prawo będzie równo traktowało
wszystkich handlujących, nie będzie stwarzało dla nikogo preferencji, ani
nikomu nie utrudniało, to nikt, za wyjątkiem samych zainteresowanych, nie
powinien interesować się, gdzie obywatel robi swoje zakupy. W takiej sytuacji
polski kupiec prawie zawsze wygra konkurencję z zagranicznym, nie znającym języka
i obyczajów, a zmuszonym, do korzystania z dodatkowo obciążających koszty
menedżerów.
Państwo musi tak samo traktować rolnika sprzedającego towary na placu
targowym, małego sklepikarza jak i właściciela supermarketu. To klienci, którzy
wydają pieniądze decydują, kto pozostanie na rynku, a kto z niego odejdzie.
SZKOLNICTWO
UPR
opowiada się za prywatyzacją szkół i odpłatnością za usługi edukacyjne.
Zwracamy uwagę, że szkoły już są częściowo sprywatyzowane (nie każdego
stać, aby jego dziecko dostało się do dobrej szkoły) — a szkolnictwo Jest
odpłatne (z tym, że oprócz szkół utrzymujemy system biurokracji').
Państwo nie powinno być właścicielem szkół,
gdyż może narzucać szkołom nauczanie światopoglądu. Sprzeciwiamy się
centralnemu ustalaniu programów nauczania. Należy to pozostawić do wyboru
szkołom. Rodzice powinni mieć prawo wyboru szkoły, w której chcą kształcić
swoje dzieci.
Uważamy ponadto, że usługi edukacyjne są takim samym towarem jak każdy
inny. Dzisiejszy system oświaty nie jest „bezpłatny" — bo coś
takiego po prostu nie istnieje. Obecnie oświata finansowana jest z podatków,
i to w sposób bardzo kosztowny dla podatników. Wiąże to się z długą drogą
jaką przebywają pieniądze od podatnika do szkoły i koniecznością opłacania
różnych niepotrzebnych lub wręcz szkodliwych dla oświaty urzędników państwowych.
MEN jest po prostu pośrednikiem — który kosztuje w dodatku: pośrednikiem
nieodpowiedzialnym, bo nie może zbankrutować; co najwyżej, w przypadku
wykazania skrajnej nieudolności, wymieni personel.
Istniejący system uderza przede wszystkim w najbiedniejszych, których dzieci
uczą się często w gorszych szkołach lub w małych miejscowościach z jedną
dostępną szkołą, gdzie trudno o wysoko kwalifikowaną kadrę dydaktyczną.
Jeżeli marzą o lepszym wykształceniu dla swoich dzieci, wybierają im
prywatne szkoły lub wykupują dla nich dodatkowe odpłatne lekcje. Płacą
wtedy podwójnie: raz poprzez podatki na „państwowy system szkolnictwa",
a potem drugi raz poprzez czesne szkole prywatnej lub poprzez honorarium
korepetytorowi.
Unia Polityki Realnej jest przeciwna przymusowi oświatowemu (wyjątkiem może
być szkolnictwo podstawowe). (Patrz: Bony oświatowe)
SZKOLNICTWO
WYŻSZE
Szybszy rozwój szkolnictwa wyższego, w tym szerokiej oferty studiów
licencjackich i magisterskich Jest bezpośrednio związany z szybszym rozwojem
cywilizacyjnym Polski. Uniwersytety i szkoły wyższe powinni posiadać
przywilej autonomii. Społeczność akademicka powinna stanowić władze uchwałodawcze,
wykonawcze i sądownicze w określonym ustawą zakresie dotyczącym działalności
uczelni.
Studia wyższe, które są ważną i cenną inwestycją życiową dla młodych
ludzi, powinny być odpłatne. Banki i inne podmioty gospodarcze mogłyby
udzielać studentom kredytów, które byłyby gwarantowane. Absolwenci
prawdziwie wyższych studiów — a nie obecnej ich namiastki — zarabialiby
odpowiednio więcej od ludzi bez wykształcenia — i z tej różnicy spłacali
kredyt. W USA
drogie studia medyczne kosztują np. około $55 tyś. rocznie, ale lekarz
zarabia około $110 tyś. (przy średnich zarobkach około $35 tyś.). System
kredytowania studiów zaczyna funkcjonować sprawnie zwykle po 7 latach.
W okresie przejściowym byłyby utrzymane subwencje państwowe dla wyższych
uczelni. Wysokość subwencji byłaby stopniowo redukowana.
TELEKOMUNIKACJA
Z
roku na rok zwiększa się tempo rozwoju technologii informatycznej i jej oddziaływania
na telekomunikację. Z jednej strony coraz więcej do zaoferowania ma tradycyjna
telefonia, a z drugiej jesteśmy świadkami powstawania takich nowości, jak
systemy telefonii komórkowej czy ISDN.
Unia Polityki Realnej uważa, że usługi
telekomunikacyjne nie powinny być koncesjonowane, a państwo nie powinno
prowadzić działalności gospodarczej. Dlatego postulujemy: zniesienie ustawy o
łączności w obecnym kształcie, co umożliwi nieskrępowaną działalność
prywatnym operatorom, likwidację poprzez podział i prywatyzację państwowych
operatorów telekomunikacyjnych (TP S.A.), dopuszczenie na rynek polski niezbędnego
kapitału zagranicznego.
Jednocześnie uważamy, ze organy państwowe
(a zwłaszcza wojsko i policja) powinny zapewniać sobie łączność w ramach własnych,
wydzielonych sieci telekomunikacyjnych (co już obecnie ma miejsce i jest
wskazane ze względów bezpieczeństwa).
TELEWIZJA
i PRASA
Nie można zapewnić bezstronności politycznej prasy i telewizji, która wpływa
istotnie na kształtowanie opinii o politykach oraz preferencji partii
politycznych. Problem stronniczości mediów może korygować jedynie wolność
mediów, która gwarantuje niezależność od polityków i różnorodność głosów
i poglądów. UPR jest przeciwna utrzymywaniu telewizji publicznej i radia
publicznego poprzez pobieranie
obowiązkowego podatku - abonamentu. Należy
go natychmiast zlikwidować, by usunąć nieuczciwą konkurencję dla prywatnych
stacji. Jeśli Rząd chce coś obywatelom powiedzieć to powinien wykupić czas
antenowy po normalnych stawkach reklamowych, w tych stacjach, w których sobie
życzy. Jest to o wiele tańsze, niż utrzymywanie państwowych gigantów.
UREALNIENIE
DOCHODÓW
Rząd
stara się zabierać nam pieniądze zanim zorientujemy się, że są nasze.
Zanim wypracowane przez nas pieniądze trafią do naszej ręki jako pensja,
ponad połowa z nich trafia do budżetu, ZUS-u i innych funduszy.
W zamian za to rząd ofiaruje nam
„darmowe" usługi, które, jak wszystko co darmowe, jest niskiej jakości.
Mamy więc oświatę, lecz płacimy prywatnym korepetytorom, aby nauczyli czegoś
nasze dzieci. Mamy służbę zdrowia, lecz gdy nam coś dolega, płacimy
lekarzowi, aby nas wyleczył. Mamy wojsko i policję, ale czy czujemy się
bezpiecznie?
Jesteśmy przekonani, że jeżeli dostaniemy
pieniądze za naszą pracę, to sami wydamy je lepiej, nie płacąc ministrom i
ich urzędnikom za pośrednictwo.
UŻYTKOWANIE
WIECZYSTE
UPR proponuje uchwalenie aktów prawnych zmierzających do zamiany stosunku użytkowania
wieczystego na stosunek pełnoprawnej własności. W szczególności powyższy
problem dotyczy właścicieli nieruchomości na tzw. Ziemiach Odzyskanych.
Powszechne uwłaszczenie polskich obywateli użytkujących nieruchomości Skarbu
Państwa i gmin należy przeprowadzić przed przystąpieniem Polski do Unii
Europejskiej.
WŁADZA
PAŃSTWA
UPR uważa, że władza państwowa RP powinna skupiać się na ochronie praw
przysługujących wolnym i odpowiedzialnym za swe działania Polakom. W tych
celach, i tylko w tych celach, państwo ma prawo i obowiązek stosować narzędzia
przymusu. Dotyczy to wydatków na wojsko, policję i minimalną administrację
(UPR przewiduje 6 ministerstw, 120-osobowy Sejm i 32-osobowy Senat). Możliwa
jest też interwencja na zasadzie, w szczególności, gdy teoria pokazuje, iż
indywidualne działania obywateli, podejmowane racjonalnie, muszą prowadzić do
niekorzystnych dla tych obywateli (i zdaniem tych obywateli!) skutków (np.
powszechne kradzieże, działalność związków zawodowych i niektórych
stowarzyszeń etc.)
Fundamentalną zasadą jest ścisłe
przestrzeganie trójpodziału władz, w tym zakazu łączenia stanowisk. Władze
powinny zostać zdecentralizowane i ustawione tak, aby wzajemnie się kontrolowały
i ograniczały. Większość spraw powinna rozstrzygać władza niższa, a
zasadniczą rolą władzy wyższej winna być ochrona obywatela przed samowolą
władzy niższej. Wszelka władza musi zostać zdecydowanie wzmocniona w działaniu
i jednocześnie ograniczona do właściwego jej obszaru.
WŁADZA
SĄDOWNICZA
UPR
opowiada się za wzmocnieniem pozycji i autorytetu władzy sądowniczej. Sądy
wymierzają sprawiedliwość w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej. Sądy
rozstrzygają o zgodności działań z prawem, powinny mieć wyłączną
kompetencję w wymierzaniu sprawiedliwości. Orzeczenia sądowe nie mogą być
zmieniane ani przez władzę ustawodawczą, ani przez władzą wykonawczą. Sądy
muszą mieć prawo natychmiastowego wstrzymywania wszelkiej działalności
niezgodnej z prawem i wydawania w tym celu poleceń policji.
Sądownictwo powinno być powszechne i
jednolite, bez wydzielania specjalnych trybunałów. Prokuratura powinna pełnić
funkcję pomocniczą, a zakres uprawnień i swobód obrony powinien zostać zwiększony.
Sędziowie powinni być niezawiśli i niezależni
politycznie oraz materialnie. Sędziów sądów powszechnych powinien nominować
Prezydent na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. Sędziów Sądu Najwyższego
powinien powoływać Senat spośród kandydatów przedstawionych przez
Prezydenta Rzeczypospolitej i Marszałka Sejmu, uprzednio rekomendowanych tym
organom przez Krajową Radę Sądownictwa. Sędzia może zostać odwołany z urzędu
wbrew swojej woli tylko na mocy orzeczenia sądowego i tylko w wypadkach
przewidzianych stosownymi ustawami.
Każdy obywatel powinien mieć prawo
dochodzenia sprawiedliwości w swojej sprawie na drodze sądowej. W szczególności
powinno być zagwarantowane prawo dochodzenia wynagrodzenia szkody wyrządzonej
obywatelowi przez organ państwowy lub samorządowy wskutek czynności urzędowej
sprzecznej z prawem. Ponadto, na wniosek obywatela sąd powinien mieć prawo
wstrzymania wykonania decyzji organu administracyjnego aż do czasu wydania
orzeczenia co do jej zgodności z prawem. Podmioty gospodarcze powinny posiadać
prawo wstrzymania wykonania decyzji administracyjnych ograniczających ich działalność
gospodarczą lub swobodę zawierania umów aż do czasu wydania orzeczenia sądowego.
Sprawy powinny być losowane, a nie
przydzielane sędziom. Sędziowie nie powinni wyrokować na terenie swojego województwa.
WŁADZA
USTAWODAWCZA
Sejm powinien składać się ze 120 posłów wybranych na cztery lata w głosowaniu
powszechnym. Opowiadamy się za większościową ordynacją wyborczą wprowadzającą
jednomandatowe okręgi wyborcze. Zabronione powinno być łączenie mandatu
poselskiego z urzędem Prezydenta Rzeczypospolitej, ministra, wiceministra,
sekretarza stanu, wojewody, sędziego oraz z urzędem państwowym. Poseł nie
powinien na swoje ani na obce imię kupować ani dzierżawić mienia państwowego,
ani przyjmować zamówień rządowych.
Senat powinien składać się z 32
senatorów i być wybierany na okres kadencji Sejmu. Prawo wybierania senatorów
powinni mieć obywatele polscy piastujący w dniu wyborów do Senatu funkcje
publiczne z wyboru. Dwuizbowa struktura parlamentu zapewnia większą stabilność
rządów i lepszą jakość uchwalanych ustaw.
Członkowie Sejmu i Senatu powinni mieć
zapewnioną nietykalność, która powinna wszelako ustawać w momencie rozwiązania
Izby.
Ustawy zmieniające system podatkowy albo nakładający
na obywateli powszechnie obowiązujące obciążenia powinny wchodzić w życie
najwcześniej po czterech latach od ich uchwalenia. Ustawy dotyczące samorządu
terytorialnego, zmian w kodeksach administracyjnym, karnym, cywilnym i handlowym
powinny wchodzić w życie najwcześniej po dwóch latach od ich uchwalenia.
Samodzielność i zakres kompetencji samorządowych władz uchwałodawczych
powinny zostać znacznie zwiększone.
WŁADZA
WYKONAWCZA
Władzę wykonawczą powinien sprawować Prezydent Rzeczypospolitej, wybierany w
wyborach powszechnych na pięć lat. Prezydent powinien mieć prawo powoływania
i odwoływania ministrów i wojewodów. UPR opowiada się za modelem silnej władzy
wykonawczej i tam gdzie to tylko możliwe stosowaniem zasady jednoosobowej
odpowiedzialności za prowadzone działania. Pole działania władzy wykonawczej
powinno zostać znacznie ograniczone, ale za to działalność na właściwym
przypisanym polu znacznie bardziej zintensyfikowana. Zgodnie z naszym postulatem
ograniczenia zakresu władzy centralnej, władza wykonawcza rządu polskiego
powinna funkcjonować w oparciu o 6 ministerstw: Ministerstwo Spraw
Zagranicznych, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (administracja publiczna i
policja). Ministerstwo Wojska, Ministerstwo Gospodarki Terenami i Ochrony Środowiska,
Ministerstwo Skarbu, Ministerstwo Sprawiedliwości. W okresie przejściowym mogą
funkcjonować komisje likwidacyjne innych dotychczasowych ministerstw.
WŁASNOŚĆ
Każdy obywatel RP ma prawo do posiadania, powiększania i przekazywania własności
prywatnej. To jest fundamentalna zasada organizacji państwowej społeczeństwa.
Jest to również bodziec do wytężonej pracy ludzi. Pozbawienie lub
ograniczenie własności może nastąpić wyłącznie na podstawie orzeczenia sądu
w związku z popełnieniem przez właściciela czynu zabronionego przez prawo (w
wyniku czego uzyskał środki na tę własność) lub niewykonaniem zobowiązania
umownego. Własnością jest w szczególności wynagrodzenie pracownika za pracę
oraz dochód osiągany przez obywatela państwa. Podatek to część naszej własności
powierzana urzędnikom państwowym w celu realizacji dóbr wspólnych.
Niezbędnym elementem ochrony własności
prywatnej jest silny pieniądz, zapewniający utrzymanie wartości oszczędności
obywateli państwa.
WOLNOŚĆ I
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Wolność jednostki w szczególności oznacza wolność dyskusji, wolność
zrzeszania się, wolność dysponowania własnością. Wolność dyskusji to
wolność wypowiedzi i gotowość słuchania innych z tolerancją i wzajemnym
poszanowaniem. Wolność stowarzyszeń zapewnia możliwość tworzenia i
dobrowolnego uczestniczenia w organizacjach działających zgodnie z prawem, w
celu realizacji postawionych organizacji celów. Wolność dysponowania własnością
to między innymi prawo do decydowania o przeznaczeniu swego dochodu. Wreszcie
każdy powinien swobodnie decydować o swej rodzinie, o wychowaniu własnych
dzieci i swobodnie rozwijać narodowe wartości i kulturę.
Z posiadaniem wolności nierozerwalnie wiąże
się odpowiedzialność. Dotyczy to odpowiedzialności prawnej i moralnej za
nasze słowo w dyskusji, odpowiedzialności za poczynania organizacji zrzeszającej
nas, odpowiedzialności za naszą własność i wreszcie odpowiedzialności
przed Bogiem i historią za nasz udział w narodowym samostanowieniu.
WYDOBYCIE
Do
tej pory surowce, które znajdowały się pod ziemią nie miały wartości, co
doprowadziło do rabunkowej gospodarki ich zasobami. UPR opowiada się za
systemem, w którym kopaliny, które znajdują się najgłębiej, należą do państwa,
te, które płycej - do gminy, natomiast pod samą powierzchnią - do właściciela
gruntu. Właściciel może oczywiście ze swoją własnością zrobić, co
zechce. Gmina i państwo natomiast będą z licytacji sprzedawać prawo do
wydobycia kopalin, ustalając jednocześnie techniczne warunki eksploatacji.
Zapobiegnie to eksploatacji bezmyślnej, oddając ją tym, którzy będą w
stanie pokryć koszty ewentualnych szkód i opłat za niszczenie środowiska.
WZROST
GOSPODARCZY
Jedyną i prawdziwą nadzieją poprawy sytuacji ekonomicznej Polaków zapewnia
wzrost gospodarczy kraju. Stymulują go niższe podatki, mniej liczne i uciążliwe
regulacje. znoszone bariery w handlu zagranicznym, powściągliwość państwa w
produkcyjnej aktywności ekonomicznej i ograniczaniu konkurencyjności.
Koniecznym warunkiem harmonijnego wzrostu gospodarczego jest stabilne i oparte
na solidnych zasadach prawo oraz skuteczność egzekucji przestrzegania prawa.
Obecny wzrost gospodarczy Polska zawdzięcza
wyłącznie przedsiębiorstwom prywatnym, które wcale nie rozwijają się dzięki
polityce państwa, ale na przekór tej polityce. Ten rozwój mógłby i powinien
być jeszcze szybszy, gdyby nie wysokie podatki i uciążliwe przepisy regulujące.
Podatki są przede wszystkim za wysokie dla tworzącej się „klasy średniej"
oraz pracowników najemnych.
ZADŁUŻENIE PAŃSTWA
Państwo polskie jest dzisiaj zadłużone. I to nie tylko na zewnątrz (u
wierzycieli zagranicznych), ale również i przede wszystkim wewnątrz.
Dług publiczny, zaciągany konsekwentnie od
lat przy okazji corocznych budżetów uchwalanych z planowanym deficytem, sięga
obecnie 60% PKB. Uważamy, że należy dążyć konsekwentnie do spłaty
obecnego zadłużenia państwa i przede wszystkim niezaciągania kolejnych długów.
Musimy odpowiedzialnie myśleć o przyszłości naszych dzieci i wnuków.
ZRZESZANIE
SIĘ PRZEDSIĘBIORCÓW
UPR
jest przeciwna tworzeniu stowarzyszeń przedsiębiorców, do których przynależność
jest obowiązkowa. Podmioty gospodarcze powinny mieć swobodne prawo do
zrzeszenia się we wszystkich sprawach, które ich dotyczą. Kuratela państwa
nad takimi zrzeszeniami jest zbyteczna - wystarczy oparcie w prawie.
ZWIĄZKI
ZAWODOWE
UPR uznaje, że z naturalnego prawa do wolności wynika między innymi prawo do
zrzeszania się obywateli, w tym prawo tworzenia związków zawodowych. W większości
przypadków działalność związków zawodowych powoduje niestety. rezultaty
odmienne od głoszonych przez związki postulatów (patrz: Prawo). Niekiedy
organizacje pracownicze uruchamiają reakcję łańcuchową w postaci podwyżek
płac, które powodują w konsekwencji podwyżki cen wszystkich towarów na
rynku, co prowadzi do inflacji, realnej obniżki płac i kryzysu gospodarczego.