PROGRAM
GOSPODARCZY UNII POLITYKI REALNEJ
opracowany
przez
INSTYTUT
SOCJO-CYBERNETYKI
w Warszawie
zatwierdzony
po poprawkach przez Radę Główną UPR dn. 11.12.1990 r.
zmieniony
przez Radę Główną UPR w dn. 27.11.2004 r.
Zasadniczym celem jest doprowadzenie do
gospodarki w pełni wolnorynkowej, z własnością pozostającą w rękach
prywatnych. Każdy podmiot gospodarczy ma ponosić pełne ryzyko swoich działań:
zbierać zysk lub ponosić stratę.
Założeniem jest, że zmiany winny być dokonane w sposób płynny,
poprzez zmianę prawa i wykorzystanie naturalnych, pro-wolnorynkowych tendencji,
dominujących w społeczeństwie. Chodzi o usunięcie zbędnych praw - i
ustanowienie przepisów zapobiegających tworzeniu się znanych paradoksów,
gdzie rozsądne działanie ludzi daje niekorzystny efekt gospodarczy.
Metody dojścia do celu powinny być jak najprostsze, a sam proces zacząć
się natychmiast - i trwać możliwie krótko.
Poniższy
program jest szkicem całości ważniejszych działań.
A. Obieg monetarny
1. Wzrost ilości papierowego pieniądza
w obiegu nie może być wyższy, niż tempo wzrostu gospodarki i musi zostać
konstytucyjnie ograniczony do tego poziomu.
Stabilny pieniądz jest
podstawą zdrowej gospodarki. Kiedyś oparty był o kruszce i dzięki temu
niezależny od rządów. Wraz z wprowadzeniem waluty papierowej pokusa jej druku
stała się zbyt silna dla większości rządów. Ekonomiści liberalni proponują
powrót do waluty opartej o złoto, srebro lub koszyk szlachetnych metali. Innym
rozwiązaniem jest powstanie kilku konkurujących ze sobą prywatnych banków
emisyjnych (lub walut zagranicznych). Rozwiązaniem prowizorycznym jest druk
pieniądza przez bank centralny - i poddanie go kontroli czynnika niezależnego
od rządu.
2. skreślony
(27.11.2004
r.)
3.
Tempo wzrostu gospodarki oceniać musi niezależna od rządu Rada Ekonomiczna.
Niezależność
RE jest niesłychanie ważna. W tym celu powinna ona składać się z
ekonomistów różnych szkół, stosujących różne metodyki (nie będą
dysponować danymi GUS!). Powinni być bardzo wysoko płatni, kontrolowani przez
konkurentów pragnących zająć ich miejsce. Rozważyć można wypłacanie co pół
roku premii temu członkowi RE, który dał najlepszą (tj. najbardziej zbliżoną
do średniej wszystkich ocen!) estymację wzrostu gospodarczego.
Milton
Friedman uważa dodruk pieniądza zgodny z tempem wzrostu za najwłaściwszy.
Dawniej ilość złotych monet wzrastała wraz z wydobyciem złota, co było
mniej-więcej proporcjonalne do gospodarczego wzrostu (złoto Inków raczej
zaszkodziło gospodarce Hiszpanii - gdyż jego dopływ był ponadproporcjonalny!).
Przy kreacji pieniądza abstrakcyjnego należy ten proces imitować.
(27.11.2004
r.)
4.
W konstytucji winien znaleźć się zapis traktujący dodruk pieniądza w ilości
większej niż wskazany przez RE za równoważny z ,,kradzieżą dokonaną ze
szczególną zuchwałością”. Osoby odpowiedzialne za te czyny w przeszłości
powinny stanąć przed sądem.
Nie
chodzi o ich skazanie - lecz o demonstrację, że były to działania przestępcze.
Pieniądz i jego obrót musi być pod szczególną ochroną prawną.
5. Wszelki
dodatkowy pieniądz mógłby być wprowadzony do obiegu wyłącznie przez zakupy
w firmach prywatnych lub kredyt dla prywatnych przedsięwzięć.
Zapobieżenie
oziębiania gospodarki przez wypłaty dla sektora jałowego, zasiłki itp.
6. skreślony
(27.11.2004
r.)
7.
Kurs złotówki do innych walut winien być absolutnie swobodny - i wszelka
ingerencja rządu lub banku zakazana ustawowo.
Zakaz jest istotny - by uniknąć nacisku
innych banków na NBP. Płynny kurs walut jest fundamentem liberalnej polityki.
Dotyczyć to musi pełnej wymienialności złotówki, tj. wszystkie podmioty
gospodarcze wymieniać będą zasoby wg swobodnego kursu - co dziś nie ma
miejsca.
8.
Znosi się zasadę nominalizmu. Wszelkie nie określone w umowach prywatnych
zobowiązania będą przeliczane według kursu ustalonego przez Radę Ekonomiczną
(p. A3).
9. W pierwszym wariancie prywatyzacji możliwy jest druk
,,bonów prywatyzacyjnych”, o łącznym nominale równym wartości
prywatyzowanych akcji przedsiębiorstw państwowych. Bony te byłyby przyjmowane
przy sprzedaży akcji wg swej wartości nominalnej.
B.
Banki
1.
Z uwagi na kluczową pozycję systemu bankowego banki będą prywatyzowane w
pierwszej kolejności (p. ,,Prywatyzacja”).
2.
Na rynek polski dopuszczone zostaną wszelkie stabilne banki zachodnie.
Jest
to polityka licencji, a nie wolnego rynku - jednak usprawiedliwiona dotychczasową
nadmierną ufnością obywateli do banków państwowych.
3.
W dalszej przyszłości będą mogły powstawać prywatne banki emisyjne.
W chwili obecnej
bankructwo prywatnego banku emisyjnego mogłoby podważyć wiarę w słuszność
rozwiązań liberalnych. Emisję pieniądza można powierzyć tylko wielkim,
stabilnym bankom. Oparcie się na pieniądzu obcym powodowałoby, że korzyść
z inflacji obcego banku odbywałaby się kosztem obywateli Polski, podobnie jak
dziś USA odnoszą korzyść z emisji dolarów, które deprecjonują się poza
granicami Stanów Zjednoczonych.
C. Przyjęta do konstytucji
musi być klauzula gwarantująca, że każda ustawa, przepis, dekret, rozporządzenie
lub tp. wchodzi w życie dopiero w sześć lat od chwili uchwalenia i
opublikowania.
Taka stypulacja przyjęta być może dopiero po zasadniczym
porządkowaniu systemu prawnego, co przypuszczalnie potrwa około roku. Jest to
z jednej strony gwarancja dla inwestorów i przedsiębiorców - z drugiej strony
anty-bodziec do uchwalania ad hoc przepisów prawnych.
D. Domy i mieszkania
1.
Wszystkie domy na mocy ustawy staną się z mocy prawa Spółkami
Mieszkaniowymi.
Zniknie ,,łaciatość” budynków
mieszkalnych, w których jedne mieszkania były spółdzielcze, inne własnościowe
lub kwaterunkowe.
2.
Powyższe nie będzie dotyczyć budynków prywatnych, odebranych pod kwaterunek,
które będą zwrócone właścicielom.
3.
Wszyscy, którzy nie wykupili mieszkań, zostaną uznani za właścicieli, którzy
wykupili je na takich samych ulgowych warunkach, na jakich sprzedawano do tej
pory mieszkania państwowe. Suma wykupu (jeśli lokator nie zechce jej uiścić)
zostanie wpisana na hipotekę.
4.
Hipoteki będą oprocentowane na ogólnych zasadach - jednak w przypadku
zaistnienia konieczności opisanej w A2 spłaty z tego okresu będą mogły być
przerzucone na koniec spłaty.
5.
Właściciele nie będą płacić czynszu, lecz wyłącznie opłaty
eksploatacyjne plus procent od pożyczki. W przypadku niepłacenia procent ten będzie
wpisywany na hipotekę.
6.
Z chwilą, gdy zadłużenie przekroczy 90% wartości lokalu, nastąpi eksmisja i
sprzedaż lokalu z licytacji. Nadwyżka zostanie oddana eksmitowanemu
lokatorowi.
W ten sposób zachowane jest prawo własności,
a ewentualna eksmisja nastąpi po bardzo długim okresie czasu.
7.
Udziały w Spółce Domowej liczone będą od wartości mieszkania. Właściciel
każdego mieszkania zachowuje wszelkie szczególne korzyści wynikające z
dysponowania nim. Głosowanie dotyczy wyłącznie zarządzania całością domu.
8. Rady miejskie (gminne) określą wysokość czynszów na
podstawie cen wolnorynkowych. Właściciele będą mogli w ciągu 6 lat
proporcjonalnie przechodzić od czynszów regulowanych do swobodnych.
E.
Mała prywatyzacja
1.
Wszelkie drobne przedsiębiorstwa, warsztaty, lokale sklepowe i podobne
pomieszczenia oraz majątek likwidowanych przedsiębiorstw - zostaną bezzwłocznie
wystawione na licytację i sprzedane.
2.
Dotychczasowi użytkownicy uzyskają te same ulgi, co lokatorzy (p. D-,,Domy i
Mieszkania”).
3.
Nabywcy uzyskają kredyt wpisywany na hipotekę na analogicznych zasadach -
jednakże spłata rat kredytu będzie wymagalna po upływie pół roku. Będzie
również możliwe, w przypadku takiego wariantu, nabywanie tego mienia za bony
prywatyzacyjne.
4.
Jeśli lokal mieści się w budynku reprywatyzowanym, korzyści przypadną właścicielowi,
a państwo pokryje odpowiednią część różnicy.
Patrz:
,,Reprywatyzacja”.
5.
Samorządy lokalne zostaną zmuszone do sprzedaży w terminie jak w E1 pod groźbą
utraty własności oraz wysokich grzywien dla urzędników (oraz radnych, którzy
by chcieli powstrzymać prywatyzację).
6.
Samorządy uzyskają zupełną dowolność w dysponowaniu swoimi funduszami i
lokowaniu ich.
Dotychczas
prywatyzację hamował fakt, że samorząd musiał pieniądz ze sprzedaży
lokować na rachunku, gdzie ulegały one inflacyjnej erozji.
7.
Były właściciel prywatyzowanego budynku uzyska te same ulgi przy licytacji,
co użytkownik.
Właściciel budynku mieszczącego lokal -
podobnie jak użytkownik tego lokalu - bierze udział w licytacji, jednak po jej
wygraniu zapłaciłby tylko odpowiednią część (jak w D3). Jeśli licytację
przegra, otrzyma pieniądze od nabywcy, co będzie odliczane od należności z
Funduszu Reprywatyzacji (p. G8).
F. Reprywatyzacja
1.
Wszystkie osoby, które poniosły straty wskutek nacjonalizacji i innych form
grabieży nieruchomości, za okupacji narodowo socjalistycznej, komunistycznej i
czasach socjalizmu realnego - w ciągu 6 miesięcy zgłoszą swe pretensje w
odpowiednich urzędach szczebla podstawowego.
2.
Grunty posiadane przez państwo zostaną zwrócone wprost po uzgodnieniu z b. właścicielem
w ramach FR. To samo dotyczy nieruchomości, które b. właściciele zgodzą się
przyjąć bezzwłocznie rezygnując z wzajemnych roszczeń.
3.
Pozostałe roszczenia będą wycenione biorąc pod uwagę wartość nieruchomości
zgłoszoną do urzędów podatkowych w 1939 roku razy współczynnik inflacji
razy procent strat wojennych (to ostatnie nie dotyczy gruntów).
4.
Różnica na niekorzyść właściciela będzie mogła być wpisana na hipotekę.
Różnica in minus - z Funduszu Reprywatyzacji (p. G. - Prywatyzacja).
5.
Wyrównanie z FR (z uwzględnieniem strat wojennych) otrzymują również właściciele
domów, w których mieszkania zostały uprzednio sprzedane w ręce prywatne.
G.
Prywatyzacja
1. Prywatyzacja
majątku produkcyjnego będzie dokonana możliwie szybko i bez żadnych
ograniczeń.
Zgodnie z naszymi ostrzeżeniami
reforma gospodarki prywatyzacji skończyła się fiaskiem. Prywatyzacja oznacza
lepsze o 40% wykorzystanie środków produkcji, stworzenie nowych miejsc pracy
(na II i III zmianę), podniesienie zarobków poprzez usunięcie zbędnych
pracowników i radykalne przyśpieszenie procesów podejmowania decyzji.
2. Wstęp do prywatyzacji jest rozczłonkowaniem
przedsiębiorstw wielowydziałowych i wielozakładowych. Poszczególny zakład
(wydział) staje się osobnym przedsiębiorstwem jeśli:
a.
wypowie się za tym jego Samorząd lub Rada Pracownicza
b. jeśli opowie się za tym Dyrekcja
c. jeśli tak postanowi organ założycielski
d. jeśli postanowi tak Dyrekcja, Samorząd lub Rada Pracownicza przedsiębiorstwa
macierzystego
e. wszelkie zakłady filialne położone poza terenem zakładu oraz wszelkie
domy wczasowe i inne zakłady zajmujące się produkcją uboczną lub
wyspecjalizowaną - stają się osobnymi przedsiębiorstwami z mocy samego
prawa.
Po zakończeniu prywatyzacji firmy będą
mogły się znów połączyć. Wydaje się jednak, że brak samodzielności
powoduje straty w operatywności firm. Np. wydział produkujący element wart
1/1000 produktu finalnego mógłby, być może, produkować ten wyrób poza zakład
lub rozwinąć produkcję uboczną - jednak z punktu widzenia dyrekcji firmy
macierzystej jest to spory kłopot, a zysk minimalny w stosunku do fatygi. Tak
może się dziać m.in. w firmie będącej konglomeratem 1000 takich zakładów!
przykład FIAT-a, który usamodzielnił swoje wydziały całkowicie, jest
pozytywny.
3.
Tak utworzone przedsiębiorstwa zostaną uznane z mocy prawa za spółki
(chwilowo jednoosobowe) Skarbu Państwa.
4.
Spółki te natychmiast emitują akcje o wartości nominalnej 100 zł - w
liczbie proporcjonalnej do księgowej wartości przedsiębiorstw. Przewidujemy
jeden z dwóch wariantów prywatyzacji: poprzez bony prywatyzacyjne lub przez
kredyt hipoteczny. Odpowiednie warianty będą oznaczane BP lub KH.
Wartość
ta nie ma nic wspólnego z wartością firmy - jednak ponieważ prawdziwej wartości
nikt nie zna, przeto lepiej by ocena była jawnie fałszywa, niż myląca. Z
drugiej strony wartość jakąś proporcję na ogół zachowuje, więc daje to
orientację co do wolumenu akcji.
(27.11.2004
r.)
5BP. 10% bonów prywatyzacyjnych zostanie rozdanych obywatelom zg. z Ustawą o
Prywatyzacji. 10% akcji przedsiębiorstw zostanie w ciągu pół roku
sprzedanych, przy czym zapłata będzie mogła być uiszczona w owych BP lub
innym pieniądzu.
5KH.
2% akcyj zostanie sprzedanych w ciągu pierwszych dwóch miesięcy z licytacji
publicznej. Nabywcy krajowi uzyskają na ten cel kredyt pod zastaw akcji. Kredyt
będzie oprocentowany normalnie, jednak w przypadku opisanym w A2 spłata
kredytu z pierwszych miesięcy zostanie przełożona na koniec okresu spłaty.
6.
Na podstawie wyników licytacji zostanie ustalona wartość przedsiębiorstw - a
więc i wartość opisanych niżej Funduszów.
7.
Utworzony zostanie Fundusz Rent i Emerytur (FRiE), na który przeznaczone
zostanie 30% akcji każdej firmy.
Sprzedaż majątku w całości jest
niedopuszczalna, gdyż nie istnieje Fundusz Emerytalny, a składki emerytalne
inwestowane były w majątek państwa. Wraz z jego sprzedażą zniknęłaby
materialna podstawa do wypłacania rent i emerytur. Wydaje się przy tym, że
trzeba będzie przeprowadzić weryfikację decyzji rentowych.
8.
Utworzony zostaje Fundusz Reprywatyzacji, na który przeznaczone zostaje 25%
akcji. Jeśli suma roszczeń zgłoszona z p. F3 będzie mniejsza niż FR, nadwyżka
zostanie skierowana do sprzedaży jak w p. 11. Jeśli większa - roszczenia będą
proporcjonalnie skorygowane w dół.
9KH.
Zgodnie z Ustawą o Prywatyzacji 10% wszystkich akcji zostanie rozdanych ogółowi
obywateli tak, by ich wartość była równa, z uwzględnieniem kryterium
geograficznego, tak jednak, by pracownicy nie otrzymywali akcyj swojego zakładu.
Sejm i Senat ustalą datę tej operacji wstecz, np. trzy miesiące przed rozpoczęciem
całej operacji prywatyzacyjnej.
Chodzi o to, że gdyby znana była a priori,
fałszowanoby akta zgonu, sztucznie przyśpieszano porody itp.
10.
Zgodnie z Ustawą o Prywatyzacji 20% akcji zostałoby sprzedane pracownikom zakładów
ze zniżką 50% na wartości. Samorząd może te akcje przydzielić w wartościach
równych, proporcjonalnie do zarobków (bez dodatków) lub - na życzenie 10% załogi
- sprzedawane byłyby one z licytacji zamkniętej w obrębie pracowników - i
w tym ostatnim przypadku nadwyżka byłaby przeznaczona na potrzeby zakładu.
11BP.
Po sprzedaży 10% akcji następne 40% (tj. całość z wyłączeniem FRiE oraz
funduszu dla pracowników) sprzedawane będą w czterech ratach po 10% co pół
roku - przy czym wartość majątku będzie każdorazowo korygowana w oparciu o
wyniki sprzedaży poprzedniej transzy.
11KH.
Pozostałe 13% akcji plus ew. nadwyżki z FR zostaną sprzedane w ciągu następnych
18 miesięcy na wolnym rynku, po cenach wolnych, sukcesywnie (na giełdach, o
ile będą już sprawnie funkcjonować). Będzie można płacić za nie
obligacjami państwowymi i zagranicznymi zobowiązaniami Polski. Nabywcy krajowi
nadal będą mogli korzystać z kredytu.
12.
Całą operacją kierować będzie komisja Likwidacyjna Przemysłu Państwowego
(Rolnictwa Państwowego) utworzona ze zlikwidowanych ministerstw Przemysłu i
Rolnictwa.
H.
Obrót akcjami
1.
Obrót akcjami jest całkowicie wolny między osobami prywatnymi.
2.
Właścicielem akcji lub udziałów nie może być spółka (ani ta sama - zg. z
Kodeksem Handlowym - ani inna).
Chodzi
o uniknięcie podwójnego holdingu, gdy spółka A wykupuje akcje spółki B i
odwrotnie, tworząc kapitał bez właściciela - w jawnej sprzeczności z
intencją Kodeksu Handlowego.
3.
Po zakończeniu prywatyzacji właścicielem akcji nie może być państwo
(polskie lub obce) ani żadna instytucja państwowa lub firma o kapitale w większości
państwowym - pod rygorem utraty prawa własności.
4KH.
Zastawione akcje, których właściciele utracili zdolność spłacania kredytu,
zostaną natychmiast wystawione ponownie na sprzedaż.
UWAGA! Prywatyzacja poprzez BP grozi inflacją
oraz zwyżką cen artykułów pierwszej potrzeby, zwłaszcza żywności.
Natomiast prywatyzacja przez KH grozi, iż nabywcy w nieuczciwy sposób
zdekapitalizują przedsiębiorstwo, w które włożyli 1-5% własnego wkładu,
przy czym zapobieżenie temu wymagałoby aktywnej kontroli sprawowanej przez
banki, co z kolei utrudniłoby sprawowanie funkcji właściciela, który winien
mieć możność podjęcia szybkiej i nieskrępowanej decyzji również o
sprzedaży części majątku.
5. Akcje FRiE oraz FR są martwe, przedstawiciele tych
Funduszów mogą jednak głosować w sprawie emisji nowych akcji.
I.
Spółdzielczość
1.
Przedsiębiorstwa spółdzielcze zostaną potraktowane jak w p. G (Prywatyzacja)
- z tym, że udziały spółdzielców zostaną podniesione proporcjonalnie do
75% wartości majątku.
2.
Spółdzielnie zostaną z mocy prawa uznane za spółki z o.o.
3.
5% udziałów spółek zostanie sprzedane jak przy ogólnej prywatyzacji.
4.
20% zostanie zaoferowanych pracownikom ze zniżką 50%.
Udziałowcy poniosą tu stratę 10%, lecz
majątek spółdzielni tworzony był zazwyczaj z aktywną pomocą państwa.
5.
Spółdzielcom zostaną wręczone akcje pozostałych 75% majątku -
proporcjonalnie do ich udziałów, przeliczonych z poprawką na inflację.
Nie można liczyć nominalnie udziału 100 zł
z roku 1960 i roku 1975, na przykład.
6.
Związki spółdzielni zostaną zlikwidowane, ich pracownicy otrzymują
odszkodowanie jak w p. J ,,Zmniejszenie Administracji”.
J. Zmniejszenie
administracji państwowej
1.
Wobec całkowitej samodzielności prywatnych przedsiębiorstw nastąpi
zmniejszenie zakresu działalności państwa - a za tym likwidacja większości
jego organów, zwłaszcza gospodarczych.
2.
Pozostaną centralne ministerstwa:
a. Ministerstwo Spraw Zagranicznych
b. Ministerstwo Wojny
c. Ministerstwo Policji
d. Ministerstwo Gospodarki Terenami i Ochrony Środowiska
e. Ministerstwo Skarbu
f. Ministerstwo Sprawiedliwości
3.
Ponadto funkcjonować będzie Komisja Likwidacyjna Państwowej Administracji
Gospodarczej. Komisja zostanie rozwiązana wraz z likwidacją własności państwowej
w gospodarce. Problematykę ceł przejmie Ministerstwo Skarbu.
(27.11.2004 r.)
4.
Wszystkie budynki i sprzęt likwidowanych urzędów państwowych zostaną
sprzedane z licytacji na ogólnych warunkach. Ich pracownicy otrzymają udział
w sumie sprzedaży w wysokości 5% - proporcjonalnie do zarobków wraz z
dodatkami.
5% - to połowa 20%
przewidzianych ustawą prywatyzacyjną dla załóg. Podział jest proporcjonalny
do całości wypłat, gdyż do administracji ludzie szli pracować głównie z
uwagi na rozmaite dodatki, a nie dla pensji.
K. Sądownictwo
1.
Generalna reforma sądownictwa nie wchodzi w zakres niniejszego opracowania.
Zaleca się jedynie równowagę finansową resortu.
2.
Opłaty sądowe powinny być znacznie zmniejszone.
(27.11.2004 r.)
3. Pensje sędziów powinny być znacznie zwiększone, personelu pomocniczego również.
Sądy powinny zostać wyposażone w sprzęt umożliwiający natychmiastowy przepływ
informacji.
4.
Nastąpi dalsze rozszerzenie prywatnego notariatu i innych pokrewnych zawodów.
L. Lecznictwo
1.
Lecznictwo zostaje bezzwłocznie sprywatyzowane.
2.
Ubezpieczenia przejmą firmy prywatne (p.U), które będą mogły przejąć
wszelkie zobowiązania wraz z uprawnieniami z p. L.5.
3.
Szpitale, przychodnie i podobne instytucje zostaną sprywatyzowane na zasadach
ogólnych. Jeśli nabywcą jest spółka złożona z większości lekarzy,
uzyskuje ona zniżki jak w p. E2 lub P10. Pozostali pracownicy zachowują
prawo do nabycia 20% akcji.
4.
90% sumy wydawanej w kwartale na lecznictwo i dopłaty do lekarstw zostanie
podzielone na równe części i wypłacane co kwartał wszystkim obywatelom.
Szacując marnotrawstwo
obecnego systemu na 40%, sądzić należy, że owe 90% znaczy mniejszy o 10%
wydatek państwa i 30% oszczędność na kieszeniach obywateli.
5.
Suma ta będzie wypłacana w pełnej wysokości rencistom, osobom które ukończyły
60 lat. Dorosłym będzie przez 3 lata zmniejszana proporcjonalnie co kwartał
do zera, a dzieciom - również narodzonym do 10 miesiąca po wejściu w życie
ustawy, przez 18 lat. Dorosłym pomiędzy 57.mym a 60.tym rokiem życia będzie
wypłacana do śmierci w takiej wysokości w jakiej skończą 60 lat.
Chodzi o łagodne przejście
między grupami.
6.
Ustają wszelkie dopłaty do leków, a opłaty za usługi szpitalne ustalane będą
przez same szpitale. To samo dotyczy lekarzy.
M. Szkolnictwo
1.
Szkolnictwo zostanie sprywatyzowane od razu.
2.
Zniesione zostają wszelkie cenzusy. Ocena kwalifikacji pracownika i wartości
jego dyplomu zależeć będzie wyłącznie od pracodawcy.
3.
Państwowe żłobki i przedszkola zostają zlikwidowane. Będą mogły być
prowadzone przez osoby prywatne, jednakże państwo rozwinie propagandę wskazującą
na niebezpieczeństwo oddawania dzieci do zakładów tego typu przed 5-tym
rokiem życia.
Jest to sprzeczne z
doktryną, ale prowadzone będzie jedynie przez dwa-trzy lata jako odtrutka na
lata przeciwnej propagandy.
4.
Będą mogły powstawać wszelkie typy szkół, a jedynym kryterium będzie wola
rodziców.
5.
Wszelkiego rodzaju instytuty pedagogiczne zostaną sprywatyzowane na zasadzie L3
lub też zlikwidowane na zasadzie J4; pracownicy wybiorą korzystniejszą dla
siebie formę.
6. Nauka będzie płatna.
7.
Co do szkół podstawowych: w okresie przejściowym (co najmniej kilkanaście
lat) wszystkie dzieci w tym wieku otrzymywać będą voucher odpowiadający
95%.om wydatków na szkolnictwo podstawowe podzielonym przez liczbę dzieci.
Voucher będzie wypłacany wyłącznie szkołom.
8.
Rady Gmin będą miały prawo przedłużyć system voucherów uchwalając własne
podatki. Będą mogły również na cztery lata wprowadzać za własne pieniądze
ten system do szkół średnich, jednak nie dla nowo-wstępujących.
9.
Obecnie szkoły średnie będą sprzedawane z licytacji. Obecny dyrektor lub (w
przypadku jego desinteressement) osoba wskazana przez Radę Pedagogiczną
uzyskają zniżkę przy kupnie budynku na kredyt. Pozostali pracownicy uzyskają
odszkodowanie liczone jak w J4.
10.
W okresie przejściowym (kilka lat) na naukę w szkołach średnich i wyższych
NBP będzie udzielał pożyczek, obejmujących również stypendium w rozsądnych
granicach. Forma ich spłaty będzie ustalona indywidualnie.
(27.11.2004r.)
11.
Obecne wyższe uczelnie zostaną sprywatyzowane w sposób następujący:
a.
Podział na mniejsze - jak w p.G2
b. Sprzedaż na zasadzie ,,małej prywatyzacji” (p.E)
N. Kodeks Pracy i Układy
Zbiorowe
1.
Umowy te zostają zniesione, jednakże ich postanowienia będą nadal częścią
już zawartych umów o pracę.
2.
Umowy nowo-zawierane będą zupełnie dobrowolne i dowolne. Państwo dbać będzie
o uczciwe wykonywanie tych dobrowolnych umów.
O.
Cła
1.
Cła na większość towarów zostaną zniesione od razu.
2.
W przemysłach wolno reagujących i w rolnictwie cła będą stopniowo znoszone
w tempie z góry zapowiedzianym nie dłużej niż przez 6 lat.
3.
W przypadku krajów wykorzystujących bezcłową politykę Polski można
zaproponować, że Polska zrezygnuje z odwetu celnego - pod warunkiem
odpowiedniej rekompensaty.
4.
Polska bez żadnych warunków weźmie udział w tworzeniu wolnej Europy jeśli
polegać to będzie na zniesieniu ceł, wiz i innych barier dla przepływu ludzi
i towarów. Nie chcemy natomiast być członkiem Europy, centralnie rządzonej
przez socjalistyczny rząd z Brukseli, Luksemburga i Strassburga, ujednolicający
walutę, podatki i inne przepisy.
P. Podatki
1.
Podstawą systemu będą podatki lokalne. Podatki ziemskie i państwowe będą
określane jako procent od podatku lokalnego.
2.
Podatki zostaną uproszczone i zredukowane do kilku:
a.
powszechny, równy podatek gruntowy
b. promilowy podatek od wartości nieruchomości
c. podatek pogłówny
Podatki a i c spowodują
znaczną intensyfikację pracy i wykorzystania ziemi. Podatek b zwiększa obciążenie
osób zamożniejszych, by uniknąć efektu jak w Wlk. Brytanii. Pogłówne zostało
ostatnio (w mniejszych rozmiarach) wprowadzone pomyślnie w Wlk. Brytanii.
Jednak subiektywne poczucie, że ,,bogatym jest łatwo” pogorszyło sytuację
p. Thatcher.
3. Dochody państwa pochodzić jeszcze
będą z:
a.
żup (sprzedaż prawa do eksploatacji kopalin)
b. ,,podatku emisyjnego” (regularny dodruk pieniądza - p. comm.A1)
c. monopolu państwowego
Monopole
zostaną zlikwidowane, akcyza na paliwo zniesiona, a akcyza na alkohol znacząco
zmniejszona.
(27.11.2004r.)
4.
Pozostałe fundusze będą odseparowane i zrównoważone.
Np. podatek drogowy
ukryty jest w cenie paliw. Opłata ta musi w całości iść na budowę i
utrzymanie dróg. Najprawdopodobniej powinna zostać znacznie obniżona, co zniżyłoby
ceny paliw.
5. Wszelkie pozostałe podatki:
obrotowe, dochodowe, od wynagrodzeń, spadkowe, od kupna-sprzedaży, VAT,
konsumpcyjne itd. zostaną zniesione.
6.
Podatki ,,regulujące” zostaną konstytucyjnie zakazane.
7.
W okresie przejściowym gminy będą mogły nakładać niewielki (do 15%)
podatek dodatkowy dla pokrycia voucherów itp.
Na szczeblu gminy podatek ten nie jest groźny,
gdyż konkurencja między gminami zmusi do obniżania go.
8. Nastąpi abolicja podatkowa w roku ostatnim i 20% w
poprzednim.
(27.11.2004r.)
R. Rolnictwo
1. Rolnictwo traktowane będzie jak każdy inny dział gospodarki, jednakże
otrzyma ulgi w okresie przejściowym.
Przestawienie
się na inny rodzaj produkcji trwa w rolnictwie długo, a było ono do tej
pory najbezlitośniej obrabowywane.
2.
Podatek od nieruchomości będzie przez 3 lata rósł co kwartał od zera,
stopniowo do pełnej wysokości.
3.
Przez 6 lat rolnicy będą mogli od wiosny do jesieni korzystać z
preferencyjnych kredytów.
S.
Subwencje i dotacje
1.
Wszelkie subwencje i dotacje, a także podatki szczególne zostaną zniesione
najlepiej w następnym roku budżetowym.
2.
Dotyczy to również zasiłków dla bezrobotnych, które zostaną zniesione w ciągu
3 miesięcy. Zachowany być może zasiłek wypłacony przez 3 miesiące osobom,
które po 5 latach pracy utraciły ją.
3.
skreślony
(27.11.2004 r.)
T.
Budżet
1. Budżet będzie w przyszłości
wydawany w większości lokalnie. Jednak w obecnej postaci spłata długu
stanowi pozycję tak dużą, że lepiej go przedstawić globalnie.
2.
skreślony
(27.11.2004 r.)
3. skreślony
(27.11.2004 r.)
4. Rząd i samorządy będą dość swobodnie obracać swoimi pieniędzmi, ale w
ramach resortów.
5.
Budżet będzie trwale zrównoważony, a zaciąganie przez Rząd długów -
zakazane.
U.
Ubezpieczenia
1.
Zniesiony zostaje przymus jakichkolwiek ubezpieczeń.
2.
Sejm może postanowić, że państwo pokrywa koszt odszkodowań, których nie
zdoła ściągnąć od sprawców wypadków (OC).
3.
Ubezpieczeniem zajmą się firmy prywatne, w przypadku ubezpieczeń rentowych i
emerytalnych licencjonowane przez państwo (por. B2).
4.
Osoby, które już nabyły prawa do renty, uzyskują je z FRiE (p.G7). Mogą
jednak odebrać akcje odpowiadające ich skapitalizowanej rencie (lub nadziei na
rentę - jeśli nie nabyły jeszcze od niej uprawnień).
5.
FRiE zostanie sprzedany (jak w Chile) między prywatne firmy pragnące przejąć
pulę ubezpieczonych, gwarantując im co najmniej takie same renty lub
emerytury. Odbędzie się to w drodze licytacji. Nadwyżka zostanie skierowana
do sprzedaży jak w p. G8.
W.
Wydobycie
1.
Urządzenia wszelkich kopalń będą mogły być sprzedane wraz z prawem do
eksploatacji.
2.
Żupan ustali techniczno-ekonomiczne warunki eksploatacji kopalin.
3.
Ogłoszona zostanie licytacja firm, które przy tych warunkach zapłacą najwięcej
za wydobytą tonę.
Do tej pory kopalina w
ziemi była ,,za darmo” - przynajmniej w zapisach księgowych. Prowadzi to do
rabunkowej gospodarki kopalinami.
4. Dotychczasowe załogi uzyskają
odszkodowanie na raty, do wysokości 10% wartości kopalni (bez wartości pokładów).
5.
Sejm może postanowić, że zawartość warstw:
od ... m do ... m stanowi własność posiadacza gruntu
od ... m do ... m stanowi własność wsi (osiedla)
od ... m do ... m stanowi własność gminy
od ... m do ... m stanowi własność województwa
a poniżej ... metrów głębokości stanowi własność państwa.
Jednak
władze lokalne nawet przy głębokich wykopach powinny pobierać opłaty za
,,tranzyt”.
(27.11.2004 r.)
6. Za szkody górnicze (a także niszczenie środowiska) kopalnie i fabryki płacić
będą kary (jednak w przypadku kopalin wysokości ich nie może regulować
rynek, lecz państwo). Kary te będą wpływać w odpowiednio ustalonym
procencie: do kas wojewódzkich oraz ministerstwa ochrony środowiska.
Y.
Opieka społeczna
1.
Opieka taka i działalność charytatywna winny być prowadzone przez prywatne
organizacje, Kościoły, instytucje charytatywne (np. ,,Caritas”) a zwłaszcza
osoby prywatne, które państwo wspomaga (zostawiając im pieniądze w
kieszeniach).
Z.
Związki zawodowe
1.
Polska wystąpi z Międzynarodowej Organizacji Pracy (oraz kilku agend ONZ, np.
UNESCO).
2.
Zniesie się specjalne ustawodawstwo związkowe.
3.
Związki zawodowe z mocy prawa staną się stowarzyszeniami zwyczajnymi.
4.
Wszelkie dodatkowe przywileje dla związków i ich działaczy przestają istnieć.