PROGRAM GOSPODARCZY UNII POLITYKI REALNEJ
opracowany przez
INSTYTUT SOCJO-CYBERNETYKI
w Warszawie

zatwierdzony po poprawkach przez Radę Główną UPR dn. 11.12.1990 r.
zmieniony przez Radę Główną UPR w dn. 27.11.2004 r.


Zasadniczym celem jest doprowadzenie do gospodarki w pełni wolnorynkowej, z własnością pozostającą w rękach prywatnych. Każdy podmiot gospodarczy ma ponosić pełne ryzyko swoich działań: zbierać zysk lub ponosić stratę.
Założeniem jest, że zmiany winny być dokonane w sposób płynny, poprzez zmianę prawa i wykorzystanie naturalnych, pro-wolnorynkowych tendencji, dominujących w społeczeństwie. Chodzi o usunięcie zbędnych praw - i ustanowienie przepisów zapobiegających tworzeniu się znanych paradoksów, gdzie rozsądne działanie ludzi daje niekorzystny efekt gospodarczy.
Metody dojścia do celu powinny być jak najprostsze, a sam proces zacząć się natychmiast - i trwać możliwie krótko.

Poniższy program jest szkicem całości ważniejszych działań.

 

A. Obieg monetarny

1. Wzrost ilości papierowego pieniądza w obiegu nie może być wyższy, niż tempo wzrostu gospodarki i musi zostać konstytucyjnie ograniczony do tego poziomu.
Stabilny pieniądz jest podstawą zdrowej gospodarki. Kiedyś oparty był o kruszce i dzięki temu niezależny od rządów. Wraz z wprowadzeniem waluty papierowej pokusa jej druku stała się zbyt silna dla większości rządów. Ekonomiści liberalni proponują powrót do waluty opartej o złoto, srebro lub koszyk szlachetnych metali. Innym rozwiązaniem jest powstanie kilku konkurujących ze sobą prywatnych banków emisyjnych (lub walut zagranicznych). Rozwiązaniem prowizorycznym jest druk pieniądza przez bank centralny - i poddanie go kontroli czynnika niezależnego od rządu.

2. skreślony
(27.11.2004 r.)


3. Tempo wzrostu gospodarki oceniać musi niezależna od rządu Rada Ekonomiczna.
Niezależność RE jest niesłychanie ważna. W tym celu powinna o­na składać się z ekonomistów różnych szkół, stosujących różne metodyki (nie będą dysponować danymi GUS!). Powinni być bardzo wysoko płatni, kontrolowani przez konkurentów pragnących zająć ich miejsce. Rozważyć można wypłacanie co pół roku premii temu członkowi RE, który dał najlepszą (tj. najbardziej zbliżoną do średniej wszystkich ocen!) estymację wzrostu gospodarczego.
Milton Friedman uważa dodruk pieniądza zgodny z tempem wzrostu za najwłaściwszy. Dawniej ilość złotych monet wzrastała wraz z wydobyciem złota, co było mniej-więcej proporcjonalne do gospodarczego wzrostu (złoto Inków raczej zaszkodziło gospodarce Hiszpanii - gdyż jego dopływ był ponadproporcjonalny!). Przy kreacji pieniądza abstrakcyjnego należy ten proces imitować.
(27.11.2004 r.)

4. W konstytucji winien znaleźć się zapis traktujący dodruk pieniądza w ilości większej niż wskazany przez RE za równoważny z ,,kradzieżą dokonaną ze szczególną zuchwałością”. Osoby odpowiedzialne za te czyny w przeszłości powinny stanąć przed sądem.
Nie chodzi o ich skazanie - lecz o demonstrację, że były to działania przestępcze. Pieniądz i jego obrót musi być pod szczególną ochroną prawną.

5. Wszelki dodatkowy pieniądz mógłby być wprowadzony do obiegu wyłącznie przez zakupy w firmach prywatnych lub kredyt dla prywatnych przedsięwzięć.
Zapobieżenie oziębiania gospodarki przez wypłaty dla sektora jałowego, zasiłki itp.

6. skreślony
(27.11.2004 r.)


7. Kurs złotówki do innych walut winien być absolutnie swobodny - i wszelka ingerencja rządu lub banku zakazana ustawowo.

Zakaz jest istotny - by uniknąć nacisku innych banków na NBP. Płynny kurs walut jest fundamentem liberalnej polityki. Dotyczyć to musi pełnej wymienialności złotówki, tj. wszystkie podmioty gospodarcze wymieniać będą zasoby wg swobodnego kursu - co dziś nie ma miejsca.

8. Znosi się zasadę nominalizmu. Wszelkie nie określone w umowach prywatnych zobowiązania będą przeliczane według kursu ustalonego przez Radę Ekonomiczną (p. A3).

9. W pierwszym wariancie prywatyzacji możliwy jest druk ,,bonów prywatyzacyjnych”, o łącznym nominale równym wartości prywatyzowanych akcji przedsiębiorstw państwowych. Bony te byłyby przyjmowane przy sprzedaży akcji wg swej wartości nominalnej.

B. Banki

1. Z uwagi na kluczową pozycję systemu bankowego banki będą prywatyzowane w pierwszej kolejności (p. ,,Prywatyzacja”).

2. Na rynek polski dopuszczone zostaną wszelkie stabilne banki zachodnie.

Jest to polityka licencji, a nie wolnego rynku - jednak usprawiedliwiona dotychczasową nadmierną ufnością obywateli do banków państwowych.

3. W dalszej przyszłości będą mogły powstawać prywatne banki emisyjne.
W chwili obecnej bankructwo prywatnego banku emisyjnego mogłoby podważyć wiarę w słuszność rozwiązań liberalnych. Emisję pieniądza można powierzyć tylko wielkim, stabilnym bankom. Oparcie się na pieniądzu obcym powodowałoby, że korzyść z inflacji obcego banku odbywałaby się kosztem obywateli Polski, podobnie jak dziś USA odnoszą korzyść z emisji dolarów, które deprecjonują się poza granicami Stanów Zjednoczonych.

 

C. Przyjęta do konstytucji musi być klauzula gwarantująca, że każda ustawa, przepis, dekret, rozporządzenie lub tp. wchodzi w życie dopiero w sześć lat od chwili uchwalenia i opublikowania.

 

 Taka stypulacja przyjęta być może dopiero po zasadniczym porządkowaniu systemu prawnego, co przypuszczalnie potrwa około roku. Jest to z jednej strony gwarancja dla inwestorów i przedsiębiorców - z drugiej strony anty-bodziec do uchwalania ad hoc przepisów prawnych.

D. Domy i mieszkania

1. Wszystkie domy na mocy ustawy staną się z mocy prawa Spółkami Mieszkaniowymi.

Zniknie ,,łaciatość” budynków mieszkalnych, w których jedne mieszkania były spółdzielcze, inne własnościowe lub kwaterunkowe.

2. Powyższe nie będzie dotyczyć budynków prywatnych, odebranych pod kwaterunek, które będą zwrócone właścicielom.

3. Wszyscy, którzy nie wykupili mieszkań, zostaną uznani za właścicieli, którzy wykupili je na takich samych ulgowych warunkach, na jakich sprzedawano do tej pory mieszkania państwowe. Suma wykupu (jeśli lokator nie zechce jej uiścić) zostanie wpisana na hipotekę.

4. Hipoteki będą oprocentowane na ogólnych zasadach - jednak w przypadku zaistnienia konieczności opisanej w A2 spłaty z tego okresu będą mogły być przerzucone na koniec spłaty.

5. Właściciele nie będą płacić czynszu, lecz wyłącznie opłaty eksploatacyjne plus procent od pożyczki. W przypadku niepłacenia procent ten będzie wpisywany na hipotekę.

6. Z chwilą, gdy zadłużenie przekroczy 90% wartości lokalu, nastąpi eksmisja i sprzedaż lokalu z licytacji. Nadwyżka zostanie oddana eksmitowanemu lokatorowi.

W ten sposób zachowane jest prawo własności, a ewentualna eksmisja nastąpi po bardzo długim okresie czasu.

7. Udziały w Spółce Domowej liczone będą od wartości mieszkania. Właściciel każdego mieszkania zachowuje wszelkie szczególne korzyści wynikające z dysponowania nim. Głosowanie dotyczy wyłącznie zarządzania całością domu.

8. Rady miejskie (gminne) określą wysokość czynszów na podstawie cen wolnorynkowych. Właściciele będą mogli w ciągu 6 lat proporcjonalnie przechodzić od czynszów regulowanych do swobodnych.

E. Mała prywatyzacja

1. Wszelkie drobne przedsiębiorstwa, warsztaty, lokale sklepowe i podobne pomieszczenia oraz majątek likwidowanych przedsiębiorstw - zostaną bezzwłocznie wystawione na licytację i sprzedane.

2. Dotychczasowi użytkownicy uzyskają te same ulgi, co lokatorzy (p. D-,,Domy i Mieszkania”).

3. Nabywcy uzyskają kredyt wpisywany na hipotekę na analogicznych zasadach - jednakże spłata rat kredytu będzie wymagalna po upływie pół roku. Będzie również możliwe, w przypadku takiego wariantu, nabywanie tego mienia za bony prywatyzacyjne.

4. Jeśli lokal mieści się w budynku reprywatyzowanym, korzyści przypadną właścicielowi, a państwo pokryje odpowiednią część różnicy.

Patrz: ,,Reprywatyzacja”.

5. Samorządy lokalne zostaną zmuszone do sprzedaży w terminie jak w E1 pod groźbą utraty własności oraz wysokich grzywien dla urzędników (oraz radnych, którzy by chcieli powstrzymać prywatyzację).

6. Samorządy uzyskają zupełną dowolność w dysponowaniu swoimi funduszami i lokowaniu ich.

Dotychczas prywatyzację hamował fakt, że samorząd musiał pieniądz ze sprzedaży lokować na rachunku, gdzie ulegały o­ne inflacyjnej erozji.

7. Były właściciel prywatyzowanego budynku uzyska te same ulgi przy licytacji, co użytkownik.

Właściciel budynku mieszczącego lokal - podobnie jak użytkownik tego lokalu - bierze udział w licytacji, jednak po jej wygraniu zapłaciłby tylko odpowiednią część (jak w D3). Jeśli licytację przegra, otrzyma pieniądze od nabywcy, co będzie odliczane od należności z Funduszu Reprywatyzacji (p. G8).

F. Reprywatyzacja

1. Wszystkie osoby, które poniosły straty wskutek nacjonalizacji i innych form grabieży nieruchomości, za okupacji narodowo socjalistycznej, komunistycznej i czasach socjalizmu realnego - w ciągu 6 miesięcy zgłoszą swe pretensje w odpowiednich urzędach szczebla podstawowego.

2. Grunty posiadane przez państwo zostaną zwrócone wprost po uzgodnieniu z b. właścicielem w ramach FR. To samo dotyczy nieruchomości, które b. właściciele zgodzą się przyjąć bezzwłocznie rezygnując z wzajemnych roszczeń.

3. Pozostałe roszczenia będą wycenione biorąc pod uwagę wartość nieruchomości zgłoszoną do urzędów podatkowych w 1939 roku razy współczynnik inflacji razy procent strat wojennych (to ostatnie nie dotyczy gruntów).

4. Różnica na niekorzyść właściciela będzie mogła być wpisana na hipotekę. Różnica in minus - z Funduszu Reprywatyzacji (p. G. - Prywatyzacja).

5. Wyrównanie z FR (z uwzględnieniem strat wojennych) otrzymują również właściciele domów, w których mieszkania zostały uprzednio sprzedane w ręce prywatne.


G. Prywatyzacja

 

 1. Prywatyzacja majątku produkcyjnego będzie dokonana możliwie szybko i bez żadnych ograniczeń.
Zgodnie z naszymi ostrzeżeniami reforma gospodarki prywatyzacji skończyła się fiaskiem. Prywatyzacja oznacza lepsze o 40% wykorzystanie środków produkcji, stworzenie nowych miejsc pracy (na II i III zmianę), podniesienie zarobków poprzez usunięcie zbędnych pracowników i radykalne przyśpieszenie procesów podejmowania decyzji.

2. Wstęp do prywatyzacji jest rozczłonkowaniem przedsiębiorstw wielowydziałowych i wielozakładowych. Poszczególny zakład (wydział) staje się osobnym przedsiębiorstwem jeśli:

a. wypowie się za tym jego Samorząd lub Rada Pracownicza
b. jeśli opowie się za tym Dyrekcja
c. jeśli tak postanowi organ założycielski
d. jeśli postanowi tak Dyrekcja, Samorząd lub Rada Pracownicza przedsiębiorstwa macierzystego
e. wszelkie zakłady filialne położone poza terenem zakładu oraz wszelkie domy wczasowe i inne zakłady zajmujące się produkcją uboczną lub wyspecjalizowaną - stają się osobnymi przedsiębiorstwami z mocy samego prawa.

Po zakończeniu prywatyzacji firmy będą mogły się znów połączyć. Wydaje się jednak, że brak samodzielności powoduje straty w operatywności firm. Np. wydział produkujący element wart 1/1000 produktu finalnego mógłby, być może, produkować ten wyrób poza zakład lub rozwinąć produkcję uboczną - jednak z punktu widzenia dyrekcji firmy macierzystej jest to spory kłopot, a zysk minimalny w stosunku do fatygi. Tak może się dziać m.in. w firmie będącej konglomeratem 1000 takich zakładów! przykład FIAT-a, który usamodzielnił swoje wydziały całkowicie, jest pozytywny.

3. Tak utworzone przedsiębiorstwa zostaną uznane z mocy prawa za spółki (chwilowo jednoosobowe) Skarbu Państwa.

4. Spółki te natychmiast emitują akcje o wartości nominalnej 100 zł - w liczbie proporcjonalnej do księgowej wartości przedsiębiorstw. Przewidujemy jeden z dwóch wariantów prywatyzacji: poprzez bony prywatyzacyjne lub przez kredyt hipoteczny. Odpowiednie warianty będą oznaczane BP lub KH.

Wartość ta nie ma nic wspólnego z wartością firmy - jednak ponieważ prawdziwej wartości nikt nie zna, przeto lepiej by ocena była jawnie fałszywa, niż myląca. Z drugiej strony wartość jakąś proporcję na ogół zachowuje, więc daje to orientację co do wolumenu akcji.
(27.11.2004 r.)


5BP. 10% bonów prywatyzacyjnych zostanie rozdanych obywatelom zg. z Ustawą o Prywatyzacji. 10% akcji przedsiębiorstw zostanie w ciągu pół roku sprzedanych, przy czym zapłata będzie mogła być uiszczona w owych BP lub innym pieniądzu.

5KH. 2% akcyj zostanie sprzedanych w ciągu pierwszych dwóch miesięcy z licytacji publicznej. Nabywcy krajowi uzyskają na ten cel kredyt pod zastaw akcji. Kredyt będzie oprocentowany normalnie, jednak w przypadku opisanym w A2 spłata kredytu z pierwszych miesięcy zostanie przełożona na koniec okresu spłaty.

6. Na podstawie wyników licytacji zostanie ustalona wartość przedsiębiorstw - a więc i wartość opisanych niżej Funduszów.

7. Utworzony zostanie Fundusz Rent i Emerytur (FRiE), na który przeznaczone zostanie 30% akcji każdej firmy.

Sprzedaż majątku w całości jest niedopuszczalna, gdyż nie istnieje Fundusz Emerytalny, a składki emerytalne inwestowane były w majątek państwa. Wraz z jego sprzedażą zniknęłaby materialna podstawa do wypłacania rent i emerytur. Wydaje się przy tym, że trzeba będzie przeprowadzić weryfikację decyzji rentowych.

8. Utworzony zostaje Fundusz Reprywatyzacji, na który przeznaczone zostaje 25% akcji. Jeśli suma roszczeń zgłoszona z p. F3 będzie mniejsza niż FR, nadwyżka zostanie skierowana do sprzedaży jak w p. 11. Jeśli większa - roszczenia będą proporcjonalnie skorygowane w dół.

9KH. Zgodnie z Ustawą o Prywatyzacji 10% wszystkich akcji zostanie rozdanych ogółowi obywateli tak, by ich wartość była równa, z uwzględnieniem kryterium geograficznego, tak jednak, by pracownicy nie otrzymywali akcyj swojego zakładu. Sejm i Senat ustalą datę tej operacji wstecz, np. trzy miesiące przed rozpoczęciem całej operacji prywatyzacyjnej.

Chodzi o to, że gdyby znana była a priori, fałszowanoby akta zgonu, sztucznie przyśpieszano porody itp.

10. Zgodnie z Ustawą o Prywatyzacji 20% akcji zostałoby sprzedane pracownikom zakładów ze zniżką 50% na wartości. Samorząd może te akcje przydzielić w wartościach równych, proporcjonalnie do zarobków (bez dodatków) lub - na życzenie 10% załogi - sprzedawane byłyby o­ne z licytacji zamkniętej w obrębie pracowników - i w tym ostatnim przypadku nadwyżka byłaby przeznaczona na potrzeby zakładu.

11BP. Po sprzedaży 10% akcji następne 40% (tj. całość z wyłączeniem FRiE oraz funduszu dla pracowników) sprzedawane będą w czterech ratach po 10% co pół roku - przy czym wartość majątku będzie każdorazowo korygowana w oparciu o wyniki sprzedaży poprzedniej transzy.

11KH. Pozostałe 13% akcji plus ew. nadwyżki z FR zostaną sprzedane w ciągu następnych 18 miesięcy na wolnym rynku, po cenach wolnych, sukcesywnie (na giełdach, o ile będą już sprawnie funkcjonować). Będzie można płacić za nie obligacjami państwowymi i zagranicznymi zobowiązaniami Polski. Nabywcy krajowi nadal będą mogli korzystać z kredytu.

12. Całą operacją kierować będzie komisja Likwidacyjna Przemysłu Państwowego (Rolnictwa Państwowego) utworzona ze zlikwidowanych ministerstw Przemysłu i Rolnictwa.


H. Obrót akcjami

1. Obrót akcjami jest całkowicie wolny między osobami prywatnymi.

2. Właścicielem akcji lub udziałów nie może być spółka (ani ta sama - zg. z Kodeksem Handlowym - ani inna).

Chodzi o uniknięcie podwójnego holdingu, gdy spółka A wykupuje akcje spółki B i odwrotnie, tworząc kapitał bez właściciela - w jawnej sprzeczności z intencją Kodeksu Handlowego.

3. Po zakończeniu prywatyzacji właścicielem akcji nie może być państwo (polskie lub obce) ani żadna instytucja państwowa lub firma o kapitale w większości państwowym - pod rygorem utraty prawa własności.

4KH. Zastawione akcje, których właściciele utracili zdolność spłacania kredytu, zostaną natychmiast wystawione ponownie na sprzedaż.

UWAGA! Prywatyzacja poprzez BP grozi inflacją oraz zwyżką cen artykułów pierwszej potrzeby, zwłaszcza żywności. Natomiast prywatyzacja przez KH grozi, iż nabywcy w nieuczciwy sposób zdekapitalizują przedsiębiorstwo, w które włożyli 1-5% własnego wkładu, przy czym zapobieżenie temu wymagałoby aktywnej kontroli sprawowanej przez banki, co z kolei utrudniłoby sprawowanie funkcji właściciela, który winien mieć możność podjęcia szybkiej i nieskrępowanej decyzji również o sprzedaży części majątku.

5. Akcje FRiE oraz FR są martwe, przedstawiciele tych Funduszów mogą jednak głosować w sprawie emisji nowych akcji.

I. Spółdzielczość

1. Przedsiębiorstwa spółdzielcze zostaną potraktowane jak w p. G (Prywatyzacja) - z tym, że udziały spółdzielców zostaną podniesione proporcjonalnie do 75% wartości majątku.

2. Spółdzielnie zostaną z mocy prawa uznane za spółki z o.o.

3. 5% udziałów spółek zostanie sprzedane jak przy ogólnej prywatyzacji.

4. 20% zostanie zaoferowanych pracownikom ze zniżką 50%.

Udziałowcy poniosą tu stratę 10%, lecz majątek spółdzielni tworzony był zazwyczaj z aktywną pomocą państwa.

5. Spółdzielcom zostaną wręczone akcje pozostałych 75% majątku - proporcjonalnie do ich udziałów, przeliczonych z poprawką na inflację.

Nie można liczyć nominalnie udziału 100 zł z roku 1960 i roku 1975, na przykład.

6. Związki spółdzielni zostaną zlikwidowane, ich pracownicy otrzymują odszkodowanie jak w p. J ,,Zmniejszenie Administracji”.


J. Zmniejszenie administracji państwowej

1. Wobec całkowitej samodzielności prywatnych przedsiębiorstw nastąpi zmniejszenie zakresu działalności państwa - a za tym likwidacja większości jego organów, zwłaszcza gospodarczych.

2. Pozostaną centralne ministerstwa:
a. Ministerstwo Spraw Zagranicznych
b. Ministerstwo Wojny
c. Ministerstwo Policji
d. Ministerstwo Gospodarki Terenami i Ochrony Środowiska
e. Ministerstwo Skarbu
f. Ministerstwo Sprawiedliwości

3. Ponadto funkcjonować będzie Komisja Likwidacyjna Państwowej Administracji Gospodarczej. Komisja zostanie rozwiązana wraz z likwidacją własności państwowej w gospodarce. Problematykę ceł przejmie Ministerstwo Skarbu.
(27.11.2004 r.)

4. Wszystkie budynki i sprzęt likwidowanych urzędów państwowych zostaną sprzedane z licytacji na ogólnych warunkach. Ich pracownicy otrzymają udział w sumie sprzedaży w wysokości 5% - proporcjonalnie do zarobków wraz z dodatkami.
5% - to połowa 20% przewidzianych ustawą prywatyzacyjną dla załóg. Podział jest proporcjonalny do całości wypłat, gdyż do administracji ludzie szli pracować głównie z uwagi na rozmaite dodatki, a nie dla pensji.


K. Sądownictwo

1. Generalna reforma sądownictwa nie wchodzi w zakres niniejszego opracowania. Zaleca się jedynie równowagę finansową resortu.

2. Opłaty sądowe powinny być znacznie zmniejszone.
(27.11.2004 r.)

3. Pensje sędziów powinny być znacznie zwiększone, personelu pomocniczego również. Sądy powinny zostać wyposażone w sprzęt umożliwiający natychmiastowy przepływ informacji.

4. Nastąpi dalsze rozszerzenie prywatnego notariatu i innych pokrewnych zawodów.


L. Lecznictwo

1. Lecznictwo zostaje bezzwłocznie sprywatyzowane.

2. Ubezpieczenia przejmą firmy prywatne (p.U), które będą mogły przejąć wszelkie zobowiązania wraz z uprawnieniami z p. L.5.

3. Szpitale, przychodnie i podobne instytucje zostaną sprywatyzowane na zasadach ogólnych. Jeśli nabywcą jest spółka złożona z większości lekarzy, uzyskuje o­na zniżki jak w p. E2 lub P10. Pozostali pracownicy zachowują prawo do nabycia 20% akcji.

4. 90% sumy wydawanej w kwartale na lecznictwo i dopłaty do lekarstw zostanie podzielone na równe części i wypłacane co kwartał wszystkim obywatelom.
Szacując marnotrawstwo obecnego systemu na 40%, sądzić należy, że owe 90% znaczy mniejszy o 10% wydatek państwa i 30% oszczędność na kieszeniach obywateli.

5. Suma ta będzie wypłacana w pełnej wysokości rencistom, osobom które ukończyły 60 lat. Dorosłym będzie przez 3 lata zmniejszana proporcjonalnie co kwartał do zera, a dzieciom - również narodzonym do 10 miesiąca po wejściu w życie ustawy, przez 18 lat. Dorosłym pomiędzy 57.mym a 60.tym rokiem życia będzie wypłacana do śmierci w takiej wysokości w jakiej skończą 60 lat.
Chodzi o łagodne przejście między grupami.

6. Ustają wszelkie dopłaty do leków, a opłaty za usługi szpitalne ustalane będą przez same szpitale. To samo dotyczy lekarzy.


M. Szkolnictwo

1. Szkolnictwo zostanie sprywatyzowane od razu.

2. Zniesione zostają wszelkie cenzusy. Ocena kwalifikacji pracownika i wartości jego dyplomu zależeć będzie wyłącznie od pracodawcy.

3. Państwowe żłobki i przedszkola zostają zlikwidowane. Będą mogły być prowadzone przez osoby prywatne, jednakże państwo rozwinie propagandę wskazującą na niebezpieczeństwo oddawania dzieci do zakładów tego typu przed 5-tym rokiem życia.
Jest to sprzeczne z doktryną, ale prowadzone będzie jedynie przez dwa-trzy lata jako odtrutka na lata przeciwnej propagandy.

4. Będą mogły powstawać wszelkie typy szkół, a jedynym kryterium będzie wola rodziców.

5. Wszelkiego rodzaju instytuty pedagogiczne zostaną sprywatyzowane na zasadzie L3 lub też zlikwidowane na zasadzie J4; pracownicy wybiorą korzystniejszą dla siebie formę.

6. Nauka będzie płatna.

7. Co do szkół podstawowych: w okresie przejściowym (co najmniej kilkanaście lat) wszystkie dzieci w tym wieku otrzymywać będą voucher odpowiadający 95%.om wydatków na szkolnictwo podstawowe podzielonym przez liczbę dzieci. Voucher będzie wypłacany wyłącznie szkołom.

8. Rady Gmin będą miały prawo przedłużyć system voucherów uchwalając własne podatki. Będą mogły również na cztery lata wprowadzać za własne pieniądze ten system do szkół średnich, jednak nie dla nowo-wstępujących.

9. Obecnie szkoły średnie będą sprzedawane z licytacji. Obecny dyrektor lub (w przypadku jego desinteressement) osoba wskazana przez Radę Pedagogiczną uzyskają zniżkę przy kupnie budynku na kredyt. Pozostali pracownicy uzyskają odszkodowanie liczone jak w J4.

10. W okresie przejściowym (kilka lat) na naukę w szkołach średnich i wyższych NBP będzie udzielał pożyczek, obejmujących również stypendium w rozsądnych granicach. Forma ich spłaty będzie ustalona indywidualnie.
(27.11.2004r.)

11. Obecne wyższe uczelnie zostaną sprywatyzowane w sposób następujący:
      a. Podział na mniejsze - jak w p.G2
      b. Sprzedaż na zasadzie ,,małej prywatyzacji” (p.E)


N. Kodeks Pracy i Układy Zbiorowe

1. Umowy te zostają zniesione, jednakże ich postanowienia będą nadal częścią już zawartych umów o pracę.

2. Umowy nowo-zawierane będą zupełnie dobrowolne i dowolne. Państwo dbać będzie o uczciwe wykonywanie tych dobrowolnych umów.


O. Cła

1. Cła na większość towarów zostaną zniesione od razu.

2. W przemysłach wolno reagujących i w rolnictwie cła będą stopniowo znoszone w tempie z góry zapowiedzianym nie dłużej niż przez 6 lat.

3. W przypadku krajów wykorzystujących bezcłową politykę Polski można zaproponować, że Polska zrezygnuje z odwetu celnego - pod warunkiem odpowiedniej rekompensaty.

4. Polska bez żadnych warunków weźmie udział w tworzeniu wolnej Europy jeśli polegać to będzie na zniesieniu ceł, wiz i innych barier dla przepływu ludzi i towarów. Nie chcemy natomiast być członkiem Europy, centralnie rządzonej przez socjalistyczny rząd z Brukseli, Luksemburga i Strassburga, ujednolicający walutę, podatki i inne przepisy.


P. Podatki

1. Podstawą systemu będą podatki lokalne. Podatki ziemskie i państwowe będą określane jako procent od podatku lokalnego.

2. Podatki zostaną uproszczone i zredukowane do kilku:

a. powszechny, równy podatek gruntowy
b. promilowy podatek od wartości nieruchomości
c. podatek pogłówny
Podatki a i c spowodują znaczną intensyfikację pracy i wykorzystania ziemi. Podatek b zwiększa obciążenie osób zamożniejszych, by uniknąć efektu jak w Wlk. Brytanii. Pogłówne zostało ostatnio (w mniejszych rozmiarach) wprowadzone pomyślnie w Wlk. Brytanii. Jednak subiektywne poczucie, że ,,bogatym jest łatwo” pogorszyło sytuację p. Thatcher.

 

3. Dochody państwa pochodzić jeszcze będą z:

a. żup (sprzedaż prawa do eksploatacji kopalin)
b. ,,podatku emisyjnego” (regularny dodruk pieniądza - p. comm.A1)
c. monopolu państwowego

Monopole zostaną zlikwidowane, akcyza na paliwo zniesiona, a akcyza na alkohol znacząco zmniejszona.
(27.11.2004r.)

4. Pozostałe fundusze będą odseparowane i zrównoważone.
Np. podatek drogowy ukryty jest w cenie paliw. Opłata ta musi w całości iść na budowę i utrzymanie dróg. Najprawdopodobniej powinna zostać znacznie obniżona, co zniżyłoby ceny paliw.

 

5. Wszelkie pozostałe podatki: obrotowe, dochodowe, od wynagrodzeń, spadkowe, od kupna-sprzedaży, VAT, konsumpcyjne itd. zostaną zniesione.

6. Podatki ,,regulujące” zostaną konstytucyjnie zakazane.

7. W okresie przejściowym gminy będą mogły nakładać niewielki (do 15%) podatek dodatkowy dla pokrycia voucherów itp.

Na szczeblu gminy podatek ten nie jest groźny, gdyż konkurencja między gminami zmusi do obniżania go.

8. Nastąpi abolicja podatkowa w roku ostatnim i 20% w poprzednim.
(27.11.2004r.)

R. Rolnictwo


1. Rolnictwo traktowane będzie jak każdy inny dział gospodarki, jednakże otrzyma ulgi w okresie przejściowym.

Przestawienie się na inny rodzaj produkcji trwa w rolnictwie długo, a było o­no do tej pory najbezlitośniej obrabowywane.

2. Podatek od nieruchomości będzie przez 3 lata rósł co kwartał od zera, stopniowo do pełnej wysokości.

3. Przez 6 lat rolnicy będą mogli od wiosny do jesieni korzystać z preferencyjnych kredytów.


S. Subwencje i dotacje

1. Wszelkie subwencje i dotacje, a także podatki szczególne zostaną zniesione najlepiej w następnym roku budżetowym.

2. Dotyczy to również zasiłków dla bezrobotnych, które zostaną zniesione w ciągu 3 miesięcy. Zachowany być może zasiłek wypłacony przez 3 miesiące osobom, które po 5 latach pracy utraciły ją.

3. skreślony
(27.11.2004 r.)


T. Budżet

 

1. Budżet będzie w przyszłości wydawany w większości lokalnie. Jednak w obecnej postaci spłata długu stanowi pozycję tak dużą, że lepiej go przedstawić globalnie.

2. skreślony
(27.11.2004 r.)

3. skreślony
(27.11.2004 r.)

4. Rząd i samorządy będą dość swobodnie obracać swoimi pieniędzmi, ale w ramach resortów.

5. Budżet będzie trwale zrównoważony, a zaciąganie przez Rząd długów - zakazane.


U. Ubezpieczenia

1. Zniesiony zostaje przymus jakichkolwiek ubezpieczeń.

2. Sejm może postanowić, że państwo pokrywa koszt odszkodowań, których nie zdoła ściągnąć od sprawców wypadków (OC).

3. Ubezpieczeniem zajmą się firmy prywatne, w przypadku ubezpieczeń rentowych i emerytalnych licencjonowane przez państwo (por. B2).

4. Osoby, które już nabyły prawa do renty, uzyskują je z FRiE (p.G7). Mogą jednak odebrać akcje odpowiadające ich skapitalizowanej rencie (lub nadziei na rentę - jeśli nie nabyły jeszcze od niej uprawnień).

5. FRiE zostanie sprzedany (jak w Chile) między prywatne firmy pragnące przejąć pulę ubezpieczonych, gwarantując im co najmniej takie same renty lub emerytury. Odbędzie się to w drodze licytacji. Nadwyżka zostanie skierowana do sprzedaży jak w p. G8.


W. Wydobycie

1. Urządzenia wszelkich kopalń będą mogły być sprzedane wraz z prawem do eksploatacji.

2. Żupan ustali techniczno-ekonomiczne warunki eksploatacji kopalin.

3. Ogłoszona zostanie licytacja firm, które przy tych warunkach zapłacą najwięcej za wydobytą tonę.
Do tej pory kopalina w ziemi była ,,za darmo” - przynajmniej w zapisach księgowych. Prowadzi to do rabunkowej gospodarki kopalinami.

 

4. Dotychczasowe załogi uzyskają odszkodowanie na raty, do wysokości 10% wartości kopalni (bez wartości pokładów).

5. Sejm może postanowić, że zawartość warstw:
od ... m do ... m stanowi własność posiadacza gruntu
od ... m do ... m stanowi własność wsi (osiedla)
od ... m do ... m stanowi własność gminy
od ... m do ... m stanowi własność województwa
a poniżej ... metrów głębokości stanowi własność państwa.

Jednak władze lokalne nawet przy głębokich wykopach powinny pobierać opłaty za ,,tranzyt”.
(27.11.2004 r.)

6. Za szkody górnicze (a także niszczenie środowiska) kopalnie i fabryki płacić będą kary (jednak w przypadku kopalin wysokości ich nie może regulować rynek, lecz państwo). Kary te będą wpływać w odpowiednio ustalonym procencie: do kas wojewódzkich oraz ministerstwa ochrony środowiska.


Y. Opieka społeczna

1. Opieka taka i działalność charytatywna winny być prowadzone przez prywatne organizacje, Kościoły, instytucje charytatywne (np. ,,Caritas”) a zwłaszcza osoby prywatne, które państwo wspomaga (zostawiając im pieniądze w kieszeniach).


Z. Związki zawodowe

1. Polska wystąpi z Międzynarodowej Organizacji Pracy (oraz kilku agend ONZ, np. UNESCO).

2. Zniesie się specjalne ustawodawstwo związkowe.

3. Związki zawodowe z mocy prawa staną się stowarzyszeniami zwyczajnymi.

4. Wszelkie dodatkowe przywileje dla związków i ich działaczy przestają istnieć.